utánpótlás

Tele kérem - Üzemanyagokról bővebben II. rész

2021.11.07.

Folytatódik interjúsorozatunk, ahol érdekességeket tudhatunk meg az üzemanyagokról. Természetesen a drasztikus áremelkedésre is rákérdezek. Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkárát kérdezem.

Foto:pixabay

Idényjárművek használatánál volt esetleg üzemzavar? Például nehezebb indítás tavasszal?

Én mindenkinek azt ajánlottam, minden idényjellegű használati eszköz esetében, hogy utolsó tankolásnál, amikor már tudjuk, hogy nagy valószínűséggel az eszköz újra tankolásra nem kerül, akkor prémium üzemanyaggal töltsük fel a tartályt, ami az alacsonyabb etanol tartalma miatt minimalizálja azt a kockázatot, hogy az akár féléves leállás során bármiféle technikai probléma, kockázat jelentkezzen az újraindítás pillanatában.

Akár idényjármű, akár mindennapi használatban lévő járművek esetében javasolja e a  benzinstabilizátor használatát?

Nem. A MÁSZ kúthálózatainál (MOL, SHELL, OMV, LUKOIL-Normbenz, OIL-Mabanaft, MOBIL-MPH Power, Castrum-Ferreum) forgalmazott üzemanyagokban fejlesztők által összeállított adalékcsomagok vannak, amik tökéletesen megfelelnek az adott technikákhoz, a jelen pillanatban üzemben lévő gépjárművekhez. A gyárilag hozzáadott adalékok tartalmaznak minden szükséges kiegészítő komponenst, ami az ideális működéshez szükséges. Ettől függetlenül, ha valaki szeretné, megteheti, hogy használja ezeket a kiegészítőket.

Foto:pixabay

Állítólag megjelent a magyar közlönyben egy új jogszabály, ami a benzin eltarthatóságával kapcsolatos. A korábbi fél évről ez kevesebb lett. (Ez nem biztos információn alapuló kérdés.)

A szabvány nem tartalmaz kötelező élettartamot vagy szavatosságot. Az üzemanyagot azonnali felhasználásra készítik. Az üzemanyag stratégiai készletezés területéről vannak releváns tapasztalatok arra, hogy milyen gyakran kell a biztonsági készleteket frissíteni. Amíg a hetvenes években egyszerűbb technológiákkal előállított üzemanyagot akár 10-15 évig is lehetett biztonsággal tárolni, ma már azt mondják, hogy a stratégiai készleteket is ajánlatos legalább ötévente frissíteni. Ez természetesen egy másik történet, mivel ott nagy tárolótartályokban, stacioner állapotban történik a tárolás. Mivel a raktározási körülmények rendkívül eltérőek lehetnek, nem lehet egységes előírás az üzemanyagok eltarthatóságára. Teljesen más a termék stabilitása és a minőségmegőrzési képessége akkor, ha viszonylag állandó hőmérsékleten tárolják, vagy éppen marmonkannában a -10 és +40 fok között.

Előzőek okán én nem találkoztam ilyen típusú jogszabállyal. Az üzemanyagoknál egyre inkább szigorodó minőségi előírások, és a megújuló komponensek részarányának folyamatos növekedése miatt azok stabilitása csökken, így ajánlott azok rövid idejű tárolása, folyamatos használata. Ezért nem javasolnám senkinek, hogy E 10 es benzint öt évre bespájzoljon magának, csak azért, mert öt év múlva drágább lesz. A bio-komponensek is csökkentik a stabilitást . Az etanol például egy agresszíven vízkötő anyag, emiatt tehát egy normálbenzin vagy gázolaj esetében sem jó, ha sokáig tárolják. A biztonsági készleteket is etanolmentes alapbenzinből képezik, amihez felhasználás előtt keverik hozzá a biokomponeneseket.

Foto:pixabay

Mi vet véget a benzinár drasztikus emelkedésének? Esetleg egy állami beavatkozás akár ár maximum meghatározásával?

Nagymértékben jelenthet kockázatot maga az ár maximálás. Mind a termék minőség mind a töltőállomások működési költsége miatt jelentős eltérés lehet a normál kereskedelmi kondíciók mellett is az üzemanyag árakban. Ezek a különbségek  a működési költségek oldalán jelentkeznek. Magasabb a költség egy autópályakút üzemeltetésében, ezért drágább ott az üzemanyag.(pl. három műszakos munkarend a 0-24h nyitva tartás miatt a szerk.) Ezek a többlet ráfordítások nehezen kezelhetők egy maximált ár esetében. Nem beszélve arról, hogy jelentős ár differencia van a minőségek között is. Egy prémium üzemanyag 40-60 forinttal drágább, mint egy standard üzemanyag. (95 kontra 100 oktánszámú üzemanyagok)

Az a nagy kérdés, hogy az ár maximálás hova kerül?

Ha az aktuális piaci árnál magasabban van a plafon, akkor kevésbé befolyásolja a piacot. Mondhatja a kormány, hogy a jelenlegi árszint fölé teszik, hogy biztosan elkerüljék, hogy azt a szintet meghaladja. Ha viszont az aktuális árszinten, akkor komoly piacbefolyásoló szerepe lehet. Ezzel a problémával szembesülhetettek már az autóvezetők Horvátországban, ahol a hétvégén bevezették a maximált dízel és benzin árakat, amiket a kiskereskedelmi forgalomban alkalmazni lehet. Az aktuális olajpaci helyzet is  az ellen szól, hogy bevezetés bekövetkezzen, mivel az utóbbi napokban érezhető egy stabilizáció a kőolaj világpiaci árában. Ha megnézem jelen pillanatban a jegyzés árakat, akkor azt tapasztaljuk, hogy az utóbbi napokban inkább visszafelé fordul a trend, és 86 dollár volt a maximum néhány nappal ezelőtt (pontosan október 20-án), és azóta csökkent, jelenleg 84 dollár alatt van.

Az alapanyag ár emelkedése megállt, további áremelkedés véleményem szerint nem várható, a piaci hatások csillapodnak, stabilizálódni látszik  ez a 80-85 dollár közötti árszint. A másik kockázati elem a dollár/forint árfolyama. Itt is őszintén remélem, hogy megnyugszik a pénzpiac, ez már érezhető, hiszen megnézve egy havi jegyzés szintet, akkor látható, hogy néhány nappal ezelőtt voltunk csúcson, akkor már 316 Ft felett is volt a dollár/forint árfolyam- jelen pillanatban folyamatosan csökken, és a mai napon már 310 forint környékén vagyunk, tehát itt is csökkenés tapasztalható.

Ezek tudatában őszintén remélem, hogy a következő heti hír már az lesz, hogy nem változik az üzemanyag ár, vagy a normál benzin és gázolaj esetében akár némileg csökkenhet is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....