Generali Csoport

Tavaly több mint 23 millió poggyász keveredett el a világ repterein

2016.06.29.

Ha nyár, akkor utazás. Persze nemcsak ilyenkor hatalmas a forgalom a repülőtereken: 2015-ben 3,5 milliárd utast számoltak össze világszerte, ami 7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Nem csoda, hogy ennyi poggyász viszonylatában előfordul, hogy a bőrönd sérül, késik vagy elveszik: az elkeveredett poggyászok száma tavaly elérte a 23,1 milliót, ami annyit tesz, hogy 1000 utasra 6,5 ilyen bőrönd jutott.*

Nemcsak a megnövekedett terrorveszély miatti alaposabb ellenőrzések, illetve az így meghosszabbodott becsekkolási idő okozhatnak bosszúságot a repülővel utazóknak. Egy felmérésen az utasok közel harmada számolt be arról, hogy nyugtalan és ingerült, amikor a poggyászfelvételre kerül a sor, hiszen a futószalag mellett állva sokakban felmerül, hogy esetleg nem érkezik meg a csomagjuk. 2015-ben 23,1 millió bőrönd keveredett el, amelyek 79%-a késve érkezett, 15% rongálódott, míg 6% tűnt el.*

2,3 milliárdos pluszköltség a légiközlekedés-iparnak

Forrás: ferihegyirepuloter.network.hu

A poggyászok átlagosan 1,76 nap alatt kerülnek vissza eredeti tulajdonosukhoz, ami első ránézésre ugyan nem tűnik soknak, de egy emiatt vesztegelni kényszerülő utas számára felér egy örökkévalósággal. Nem véletlen, hogy 5-ből 1 utas csak kézipoggyásszal repül: a feladott poggyászok száma utasonként átlagosan 1,2 db volt 2015-ben. Az elkeveredett bőröndök így is komoly összegeket emésztenek fel: tavaly 2,3 milliárd dolláros költséget jelentettek a légiközlekedés-iparnak.*

„Leggyakrabban a légitársaság kezelésében megsérült bőröndről érkezik bejelentés hozzánk, a második pedig a külföldre késve érkező poggyász, amelyről gyakran kiderül, hogy eltűnt. A hiányosan érkező csomag a legritkább” – emelte ki Lengyel Márk, az Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) vezérigazgatója. A tendencia szerencsére pozitív: bár 2003 óta az utasok száma majdnem megduplázódott, az elkeveredett poggyászok aránya globális szinten közel a felére csökkent (13,2-ről 6,5 / 1000 főre).

A legjelentősebb javulást az európai légitársaságok érték el e téren, tavaly ugyanis 21%-kal kevesebb ilyen eset fordult elő (1000 emberre 7,80 ilyen jutott) annak ellenére, hogy a régió még mindig mutat némi lemaradást az ipar trendjeit tekintve. A megelőzés érdekében a légitársaságok 77%-a, míg a repülőterek 88%-a tervezi, hogy 2018-ig bevezeti az önkiszolgáló poggyászbilétázást. Az okostelefonokon elérhető csomagkövetés még sok helyen gyerekcipőben jár, de a légitársaságok körülbelül 60%-a úgy számol, hogy 2018-ra elérhetővé teszi ezt a szolgáltatást.*

Mik az elkeveredés legfőbb okai?

„A budapesti repülőtéren a kiszolgáló szervezetek éves szinten 5 millió feletti poggyászmennyiséget kezelnek” – tudtuk meg Kovács Judittól, a Budapest Airport Zrt. Terminál Szolgáltatásokért felelős vezetőjétől. Az elkeveredésnek számtalan oka lehet: elmondása szerint a leggyakoribb itthon a célállomást jelző címke leszakadása, de az is előfordulhat, hogy lecserélik a repülőgépet, és az új típusba már nem fér be annyi poggyász. Átszálláskor is megeshet, hogy az utassal ellentétben a bőröndje nem éri el a gépet, illetve hogy sztrájk akadályozza a folyamatot. A SITA beszámolója szerint a félrekezelt bőröndök legnagyobb részben, 45%-ban átszálláskor keverednek el.*  Kovács Judit azt javasolja, hogy minden esetben tegyünk névcímkét a poggyász külsejére és belsejébe is, és a csomagot egy különleges matricával, szalaggal tegyük könnyen felismerhetővé. Emellett a korábbi utazásokból származó csomagcímkét, illetve biztonsági vonalkódot távolítsuk el a bőröndökről, mert  azok megzavarhatják a csomagkezelő rendszert, ami így esetenként nem beazonosíthatónak nyilvánítja a bőröndöt. Az is fontos, hogy kár esetén azonnal tegyünk bejelentést a repülőtér „Lost and found” részlegénél, és a repülőjeggyel és a poggyász-címkével együtt őrizzük meg az itt kapott jegyzőkönyvet a további ügyintézéshez.

Ha már megtörtént a baj, és nincs kifejezetten repülős utazásra kötött biztosításunk, igen hosszú (akár több hónapos), bonyolult procedúra vár ránk, amikor közvetlenül a légitársaságtól próbálunk kártérítést szerezni. A légitársaságok többségénél csak angol nyelven fogadják a kárbejelentéseket, és előfordul, hogy csak többkörös levelezést követően fizetnek, vagy próbálják valamilyen külső problémára hivatkozva elutasítani az utas kérését. Lengyel Márk elmondta: visszatérő tévhit az ügyfelek körében, hogy minden utazási biztosítás tartalmaz megfelelő szolgáltatást légipoggyász-sérülésre valamint –poggyász- és járat-késésre is, és, hogy a biztosító azonnal fizet, a légitársaságtól függetlenül. Pedig ez csak az Air-termékek esetében van így. Ha viszont rendelkezünk ilyennel, nyugodtan rábízhatjuk magunkat a biztosítóra: az EUB az Air Assistance szolgáltatás keretében már a kár észlelésekor, akár nyelvi nehézségek esetén is segítséget nyújt a repülőtéri ügyintézésben, majd a reptéri bejelentés alapján kifizeti az utas felé a kártérítést, mentesítve az ügyfeleit ezáltal a légitársasággal folytatott több hónapos ügyintézéstől. Olyan esetben pedig, ahol az utas jogosult lehet a légitársaságtól további kártérítésre is (pl. EU-s szabályok alapján fix összegű térítések), több száz eurót hozhat a házhoz az erre vonatkozó szakszerű tájékoztatás is.

*SITA Baggage Report 2015
 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..
2024.05.17
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin....
2024.05.17
A brit Alfie Hewett a hivatalos támogatásnak köszönhetően már egy RX 450h+-t vezethet az Egyesült....
2024.05.17
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..