autópiac

Tankok után maszkok

2020.03.23.

A II. világháborúban tankokra, a koronavírus idején lélegeztetőgépekre és maszkokra álltak át az autógyártók.

Közönség nélküli premier a genfi Palexpóban, 2020 márciusában

A Bosch előrejelzése

Már a tavaly készült vírusmentes járműipari előrejelezések sem voltak optimisták, de az idei számok még a legpesszimistábbnál is rosszabbak. Az már biztos, hogy a világ autógyártása messze elmarad a 2019-es eredménytől, ami 90,3 millió darabot jelentett, most már az a kérdés, hogy más ágazatokhoz hasonlóan túléli-e a világjárványt.

A globális rekord évben, 2017-ben 95,2 milliós volt az újautópiac, 2018-ban 94,4 millió új autó kelt el. A legnagyobb autóipari beszállító Bosch tavalyi előrejelzése már további visszaesésről és 89 millió darabról, valamint 44 százalékos profitcsökkenésről szólt, de a koronavírus ennél is rosszabb forgatókönyvet írt.

A bajok nem mostanság kezdődtek.

A járműipari visszaesésben jelentős szerepe volt a dízelhisztériának, a szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak és a profilváltásnak, ami felgyorsította az autonóm és elektromos autók fejlesztését, ez pedig önmagában is jelentős létszámleépítéseket eredményezett az ágazatban.

Tavaly 28 európai országban a közvetlenül autóiparban foglalkoztatottak száma 2,6 millió volt, globálisan ennek ötszörösével lehetett számolni. A felgyorsult robotízáció és a kevesebb munkást igénylő villanyautó-gyártás egyébként is megtizedelte a járműiparba dolgozók számát, de ez csak egy tényező a sok közül.

Befékezett a No1

A járműipar hanyatlásának fő oka a világ legnagyobb piacának évek óta tartó folyamatos szűkülése: miután az elmúlt évtizedben rohamtempóban növekvő Kína leelőzte az évtizedeken át világelső USA-t, a túlzott fejlesztések és a sikertelen exportpróbálkozások miatt lassult, majd tavaly jelentős mértékben esett, az idei évben pedig zuhant a kereslet az autók iránt. Része volt ebben az USA-val vívott kereskedelmi háborúnak, ami tavaly az 1992 óta leglassúbb növekedést produkálta.

Márpedig ha a világ autópiacának több mint negyedét jelentő Kína tüsszent, akkor annak koronavírustól függetlenül is globális hatása van. A 2019-es 21,4 milliós eladás 9,6 százalékkal maradt el az előző évitől, az idei első két hónapban pedig totálisan összezuhant a piac: a kínai személyautó-gyártók szövetségének (CPCA) adatai szerint február első hetében 96 százalékkal kevesebb, a teljes hónapban 310 ezer autó kelt el, ami 79 százalékkal maradt el a januáritól. Az autóeladások csökkenése már a huszadik egymást követő hónapja tart, a februári volumen pedig a 2005-ös szintet idézi.

Szállító robot a győri Audinál                                

ACEA adatok

Egyelőre közel sem ennyire tragikusak az európai számok, de csak idő kérdése a bedőlés. Az autóversenyek és szalonok sorsa már megpecsételődött: először a Moto GP és Superbike, majd a Formula E, az F1 és a WTCR futamait, valamint a legnagyobb tavaszi autószalont, a genfit, melyet a II. világháború éveit leszámítva 1905 óta mindig megtartották. Ez több mint ötven premier törlését és hatszázezer néző elmaradását jelentette.

Az Európai Autógyártók Szövetségének március 18-i adatai szerint az EU, az EFTA és az Egyesült Királyság piacain az év első két hónapjában 2,2 millió új személyautó kelt el, ami 7,3 százalékos esést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, de nem kétséges, hogy még csak most jön a nagy zuhanás.

Leállt a PSA konszern összes európai Citroën, DS, Peugeot, Opel és Vauxhall gyára, a VW AG valamennyi európai telephelyén várható a teljes munkaszünet, ahogy a Renault, a Dacia, és az FCA Fiat, Chrysler, Ferrari, Maserati és Iveco olaszországi, szerbiai, lengyelországi, a Ford spanyolországi, valamint a BMW-ket és Jaguarokat gyártó Magna Steyr grazi üzemeiben is. A Skoda és Hyundai gyáraiban a cseh szakszervezetek 14 napos karantént rendeltek el a munkavállalóknak. Bezárt az összes európai Ford és Toyota gyár.

Amíg kitartott a just in time készlet

A rendelések visszaesése miatt a beszállítók már korábban leálltak, a gyárak pedig maximálisan kihasználták a kormányintézkedések rugalmas korlátozásait, melynek része volt a hétvégi kamionstopok felfüggesztése. Rohamtempóban építettek be minden beérkező alkatrészt, de hiába, mert a kész járművek kiszállítása mellett gondot jelent a forgalomba helyezés is. Az emberek inkább az élelmiszerboltokat és nem az autószalonokat rohamozzák.

A bajt tetőzi, hogy milliók jövedelme esik jelentősen, szűkös időkben pedig nem az autóvásárlás a fő cél. A magyarországi újautó-árak a koronavírustól függetlenül már tavaly megugrottak: a gyengülő forint hatására májustól karácsonyig 10-15 százalékkal drágultak az új autók, ami ismét a használtak felé terelt többezer vevőt. Ám már ez sem megoldás, sőt, inkább bukás lett, mert a külföldről behozott gépkocsik legalizálása szünetel a műszaki vizsgáztatás felfüggesztése miatt.

Szűkül a kínálat, mert folyamatosan leállnak a gyárak, ebben az ágazatban a legtöbb poszton nem megy a távmunka.

Honnan jön segítség?                                                                                  A szerző felvétele

Globális hatások

Leállt a termelés a győri autó és motorgyárában, aminek globális hatása van és a konszern valamennyi telephelyét érinti, mert a saját márkás modellek mellett az Audi Hungáriánál készülnek a Bentley, Lamborghini, Seat, Škoda, Porsche és VW autók motorjai, melyekből az USA-ba és Kínába is szállítottak. A legnagyobb járműipari foglalkoztató, az Audi Hungaria 2019. december 31-i adatai szerint 12 807 munkatársuk volt állományban.

A szentgotthárdi Opelnél nem készülnek benzines és dízelmotorok a Peugeot és Citroën autókhoz sem. A kecskeméti Mercedes-Benz legkésőbb hétfőtől - előreláthatólag - két hétre megszakítja a munkát. A Magyar Suzuki Zrt. vezetése úgy döntött, hogy március 23-tól április 3-ig szabadságolja 3200 dolgozóját, akik erre az időre fizetést kapnak, de hatszáz alkalmai dolgozójuk szerződését már nem hosszabbítják meg.

A Magyar Suzuki esztergomi telephelye március közepén           MTI FOTÓ Szigetváry Zsolt

Félmillióan érintettek

Magyarországon a családtagokon keresztül legalább félmillióan érintettek az ágazatban, hiszen 2019-ben 175 ezer embert foglalkoztatottak a hazai autógyárak és járműipari beszállítók.

Világszerte több gyárban hadiüzemmódra váltottak, ami új termékváltást jelent. A rendkívüli helyzetekben van már tapasztalata a nagy múltú márkáknak, hiszen a háborúk idején haditermelésre átállított cégek harckocsikat és lőszereket gyártottak, a korona vírus elleni harchoz más termékek kellenek. A járvány elleni küzdelemben a brit kormány többek között autógyártókkal készíttet lélegeztetőgépeket és egyéb berendezéseket a kórházaknak.

Hasonló átállást jelentett be Németországban a VW AG és a Daimler konszern, Olaszországban a Fiat, a Ferrari és a Magneti Marelli működik együtt a Siare orvosiműszer-gyárral, ahol évente kétezer lélegezetetőgép készült tavaly, az idei második negyedévben megháromszoroznák kapacitásaikat. Az USA-ban a GM és a Ford, Indiában a Maruti Suzuki és a Mahindra is jelezte, hogy segít az életmentő operációban.

A jó szándék kevés

Hiába van meg a segítő szándék az autógyártók részéről és a hatalmas igény az egészségügy részéről, az orvosi műszerek gyártására való átállás nem könnyű feladat, erre figyelmeztet az Automobili Pininfarina műszaki vezetője, Rene-Christopher Wollmann: A pontos megmunkálási technikák és a 3D nyomtatási lehetőségek jól jönnek a komplikált alkatrészek előállításában, ám sok múlik azon, hogy a lélegeztetőgép-gyártók mennyire lesznek nyitottak, mennyire osztják meg a terveiket és beszállítói hálózatukat. Ráadásul még egy ennél sokkal egyszerűbb és egésszégügyileg kevésbé igényes termék gyártásának előkészítése is több hónapot vesz igénybe.

Valósítsd meg álmaid

Március elején profilt váltott a több mint száz hazai márkát jelentő kínai járműipar egyik éllovasa, a magyarországi busz-összeszerelő üzemmel is rendelkező BYD: a cég több mint száz gyártósoron napi ötmillió maszkot és 300 ezer üveg fertőtlenítőszert gyárt. A vállalat vasárnapi bejelentése szerint helyi kereskedővel és gyógyszertárlánccal együttműködve a héten 15 millió eldobható maszkot szállít és ha Kínában javul a helyzet, akkor az exportál is. Ez a termék ugyan nem hoz akkora hasznot, mint az autó, de a BYD, vagyis a Build Your Dream nevű cég szerint most nem a nyereség a prioritás.

Autóiparosok

Tavaly 28 európai országban 2,6 millió volt a közvetlenül autóiparban foglalkoztatottak száma, globálisan ennek ötszörösével lehetett számolni. Magyarországon a családtagokon keresztül legalább félmillióan érintettek: 2019-ben 175 ezer embert foglalkoztatottak a hazai autógyárak és járműipari beszállítók. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) által szervezett Inspiring Hungary konferencián az ágazatot a gazdaság gerincének nevezte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter: az autóipar kibocsátása a teljes ipari teljesítmény 9,9 százaléka, a termékek 90,4 százaléka exportra megy, a magyar autóipar termelési értéke 2019-ben 9,54 ezer-milliárd forint volt.

 

Toyoda: Ne féljünk, mosolyogjunk!

A Japán Autógyártók Szövetsége (JAMA) elnöke, Akiyo Toyoda szerint nem a leállás a megfelelő lépés: „A termelést folytatnunk kell, különben kellemetlenséget okozunk vásárlóinknak, ezért nem szüntethetjük a gyártást.” A legnagyobb japán autógyártó, a Toyota első számú vezetője ugyan elismerte, hogy az alkatrészhiány és a kereslet csökkenése miatt a termelés visszafogására lehet szükség, de elég egyértelmű, hogy nem a vírusveszélyt tartja a legnagyobb problémának, hanem az általa kiváltott bizonytalanságot és félelmet.

„Ne aggódjunk túl sokat, maradjunk nyugodtak, és segítsük egymást.” Toyoda szerint mindenki tegye meg, ami tőle telik, és közben lehetőleg mosolyogjon...

Az már más kérdés, hogy mikor fagy le Toyoda úr arcáról a mosoly, amit a viszonylag alacsonyabb járványmutatók sem indokolnak: Japánban március közepén ezernél kevesebben koronavírusos megbetegedést regisztráltak, többségük - 712 ember a Diamond Princess szállodahajón fertőződött meg.

A Maserati leállása miatt késnek az újdonságok                                                  Forrás: FCA

                   AUTÓPIAC

              GLOBÁLIS     EU

                   (darab)

2017-ben 95,2 millió 15,6 millió

2018-ban 94,4 millió 15,16 millió

2019-ben 90,3 millió 15,34 millió

Forrás: ACEA, OICA

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....