Toyota Corolla

Szörnypárbaj - 52 éves Corolla és egy dízel Cordoba gyorsulási versenye

2024.08.04.

A gyorsulási verseny életforma. Ahhoz, hogy valaki ezt élvezze, szükség van egy kis benzinre az ereiben és megszállottságra a lelkében. Huxley-ék éppen ilyenek, és egy több mint ötvenéves Corollából építettek hot rod-ot, azaz drag versenyautót.

A negyedmérföldes villámfutamok népszerűsége Észak-Amerikában évtizedek óta töretlen, s nem is volt kérdés, hogy a „vírus” előbb-utóbb átterjed a többi földrészre is. Az Egyesült Királyságban a Huxley család több generációja is megfertőződött a dragversenyek szeretetével és versenyautó-építéssel. Brian, a 82 éves apa jelenleg a legidősebb aktív versenyző ebben a műfajban, de fiai is profiként űzik a sportot.

Legutóbbi alkotásuk egy 1972-es Toyota Corolla átalakítása volt, s ha már elkészültek vele, rögtön össze is mérték a teljesítményét egy másik, nem kevésbé szokatlan eredetű versenygéppel, egy dízel Seat Cordobával.

Aki persze ilyen hot rod építésére adja a fejét, az jól tudja, hogy az eredeti donorautóból a folyamat végére szinte alig marad valami, így az 52 éves Corolla sem kerülhette el sorsát. A veterán gép az átépítés során rengeteg súlyt vesztett, hiszen a tömeg a gyorsulás ellensége. Mindössze egy jóllakott óvodásnyival nyom többet egy tonnánál, felesleges kilók tehát nem fogják vissza a vehemens vágtát. A motortérben található minden eredeti alkatrész eltűnt, s csak a versenyzéshez legszükségesebb dolgok kerültek a helyükre. Például egy 5,6 literes, V8-as amerikai szívómotor, amely 570 lóerős teljesítményt présel ki magából.

Ilyen volt...

Bár versenyautóról van szó, Huxley-ék ügyeltek a biztonságra és a megbízhatóságra is, ezért eltekintettek a rakétalöketet adó nitrószett beépítésétől. Inkább egy mindössze kétfokozatú váltó áttételeinek ügyes megválasztásával érték el azt, hogy a hátsókerekes versenygép a tapadáshatáron egyensúlyozva a lehető leggyorsabban sprintelje végig a negyedmérföldes futamokat. S ha már korábban eljátszottunk a fertőzés gondolatával, álljon itt még egy érdekesség: a veterán Corollából a Covid-19 járvány miatti kényszerű szünetben építettek potens sprintgépet. Hogy milyen jól sikerült a vérátömlesztés, azt jól mutatja, hogy már az első próbákon remekül ment a masina: a negyedmérföldes távot 9,69 másodperc alatt teljesítette, a képzeletbeli célvonalon pedig 219 km/órás tempóval haladt át.

... ilyen lett a Corolla

A Corolla ellenfele sokkal fiatalabb, egy 2003-as évjáratú Seat Cordobáról van szó. A Cordoba eredetileg 1993-ban került az európai piacokra és az Ibiza négyajtós kivitele volt. A Cordoba-sprinter donorautója már második generációs, 2003-ban készült és az egyik legmegbízhatóbb és legstrapabíróbb motor van benne: az 1,9 literes TDI. A Corolla spanyol ellenfele is alaposan átalakult: dízelmotorja 500 lóerős, de a nitrószett néhány másodpercre ehhez még 200-at hozzá tud tenni.

Nagy erőfölényben van tehát a Seat, ám a hajtáslánca többi eleme ellene dolgozik. A váltó ugyanis hatfokozatú kézi egység, ami ráadásul az első kerekekhez továbbítja a nyomatékot. Nem mehetünk el szó nélkül a Cordoba megjelenése mellett sem; első látásra úgy tűnik, mintha egy családi autót kereszteztek volt Darth Vader sisakjával. A fenyegető feketeség elejéről még a fényszórók is hiányoznak, hiszen nincs rájuk szükség.

Az izmos Cordoba

A Corolla és a Cordoba viadala három futamig tartott. Az elsőt a Corolla könnyedén nyerte, hiszen a Seat nitrószettje megmakacsolta magát, ezért be sem fejezte a futamot. A második menet ismét a japán veteráné volt (9,82 másodperc és 214 km/órás tempó a célban), a Seat fél másodperccel maradt el ettől. A harmadik futam is a Toyotáé lett – mindössze két századmásodperccel maradt el előző teljesítményétől – s mindhárom futamban egyenletes, megbízható teljesítményt nyújtott. Hiába, egy Toyota akkor is génjeiben hordozza a megbízhatóságot, ha éppen teljesítményre kihegyezett versenyautó.

Ez nem egy szokványos Seat orr

A Seat ugyan lassabban érte el a negyed mérföldre lévő célvonalat, de amikor áthaladt rajta, sokkal gyorsabb volt, mint a Corolla. Ez is azt mutatja, hogy nehezen tudta az aszfaltra vinni az egyébként sokkal nagyobb teljesítményt, hiszen az elsőkerékhajtás és a manuális váltó nem a legjobb kombináció a sprintversenyekhez.

A futamokat egyébként a Santa Pod Raceway-n rendezték, amely brit dragracerek fellegvára. A Podingtonban található aszfaltcsíkot a Királyi Légierő használaton kívüli bázisán használhatják a gyorsulási versenyek részvevői.

A Corolla motortere - a képre kattintva megnézhet egy hosszabb videót.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..