interjú

A szerelősoron is bizonyított - Boros Jenő II. rész

2015.08.15.

Besírta magát az Audihoz, a Suzukihoz és az Opelhez is egy-egy rendes műszakra, olykor évente. Természetesen átesett a gyors kiképzésen – azokkal a csavarokkal még ma is gurulnak autók. És ebből a gyárak azóta rendszert is csináltak a sajtómunkásokkal. Portrénk 2. része.

Nyolc éven át volt egyetlen magyar tagja a nemzetközö AutoBest zsűrinek, mely a 17 ezer eurónál olcsóbb modellekből választ

– Hogyan lett a tűzoltóautókból sok más autó?

– Imádtam autóversenyeket fotózni, a mogyoródi pálya kezdeti kapavágásától követtem a Hungaroring történéseit, amikor az első aszfaltcsík elkészült, több kis autómodellt kivittem, és így fényképeztem a formálódó pályát. Ahová immár harmincadik éve járok a legkülönbözőbb versenyekre, imádom a Forma 1-et, a Túra-autóbajnokságot és annak külön örülök, hogy megint lesz kamion derbi, így Michelisz Norbi után az Európa-bajnok Kiss Norbi is bizonyíthat hazai közönség előtt.

Nagy hagyománya van az autó és motorsportnak Magyarországon. Ott voltam, amikor az M5-ös autópálya első 15 kilométerét átadták és motorversenyt rendeztek: egyetlen nap alatt 200 ezer néző drukkolt a világklasszis Drapál Jánosnak, mégis nagyon nehezen került be a kép az újságba, mert akkor sem annyira a motorsport, mint inkább a foci volt a preferált. Pedig azon az egy versenyen többször annyian voltak, mint a komplett NB I-es fordulón.

Éjszakai rali a hetvenes években

– A versenyek mellett végigfotóztad az újkori magyar autóipart.

– Szerencsém volt, mert krónikása lehettem a járműipar újjászületésének, ami ma is húzóágazat. Eötvös Pál főszerkesztőm kockáztatott is, amikor elindította az állandó autós rovatot. Volt heti fekete-fehér melléklet és havi színes magazin, a Kerékvilág Extra, ami 48 oldalon kezdett. Az első szám 1993. március 13-án pénteken jelent meg, a szentgotthárdi Opel Astra akkor gördült le a szalagról. Természetesen ott voltam Esztergomban, Győrben és Kecskeméten is, amikor az első autók legördültek a szalagról, meg amikor újakat mutattak be, új üzemrészt avattak.

1992 március 13-án gördült le a szentgotthárdi szalagról az első Opel Astra

– Úgy tudom, nem csupán fotóztad a szerelősori munkásokat, be is álltál közéjük.

– Besírtam magam az Audihoz, a Suzukihoz és az Opelhez is egy-egy rendes műszakra, olykor évente. Természetesen átestem a gyors kiképzésen, a munkavédelmi oktatáson – azokkal a csavarokkal talán még ma is gurulnak autók. Nagyon hálás vagyok az audis Lőre Péternek, hogy többször is dolgozhattam a gyárban, és nem csak fotósként. Később ebből rendszer lett, remélem beállhatok még a győri szalag mellé egy műszakra. Egyébként a formatervezés mellett autószerelő is akartam lenni.

Többször beállt a szerelősor mellé a Suzuki esztergomi gyárában is

– Sok minden hajtottál életedben, végigfuthatunk személyes járműveken?

– A Csepelen gyártott R26-os bicikli volt az első, amit azért kaptam, mert kitűnő tanuló voltam, ez pedagógus édesanyám egyhavi fizetésébe, egészen pontosan 1300 forintba került. Szereltem rá plexiből szélvédőt, meg irányjelzőt. Volt Rometem, Komarom, nem nagyon szuperáltak, állandóan szerelni kellett őket. Később lettek komolyabb gépeim is, köztük kedvencem, a 80 köbcentis Honda, melyet egy nyáron át használtam Olaszországban, ahol húgomék gazdaságában traktoroztam, volt ott Lamborghini meg OM, amikkel bálákat gyűjtöttem.

Autó fronton volt közös Trabantom egy haverral, de az első saját kocsim is kétütemű Wartburg volt. Jó nagy Tourist, így minden rokon meg ismerős velem szállíttatta cuccait. Akkoriban alaptartozék volt a tartalék kuplungbovden, a szabadonfutó görgő meg csillag, a trafó és megszakító. Utána jött még egy Wartburg, majd egy Zastava 55 GTL, a csapott fenekű. Mindegyiket nagyon szerettem. Mindig új autóm volt, mert hiszek abban, hogy a gépeknek lelkük van, ráadásul nagyon kényesek a bejáratásra. Volt két Lada Samarám is. Mindegyikre vettem könnyűfém keréktárcsát, még a Wartburgon is volt automata biztonsági övem, és mindegyikbe keményebb lengéscsillapítókat meg rugókat vettem. De matricát soha nem tettem egyik kocsimra sem, a belső tükörre sem lógattam zavaró lifegőket. Nagy ugrás volt a Zastava, mert ezen már gyárilag radiál gumi volt, fejtámla meg automata biztonsági öv. Később jött az első igazi nyugati, a Renault 19-es, ment rendesen, csak a műszerfala volt öreguras. Most egy 15 éves Peugeot 306-om van csupán 50 ezer kilométerrel. Ebből a fiam tett bele 40-et. A tesztelések miatt évente 60-80-féle autót vezettem, 25 év alatt biztosan ezer felett járok már. Kilométerben előfordult, hogy évente 80-100 ezret is mentem, szerintem megvan már a 2 millió kilométer.

Törésteszt után a C70-es a Volvo biztonságtechnikai központjában, Göteborgban

– Én is Boriszként ismertelek meg, honnan a bolgár név?

– Az édesapám bolgár volt úgy lettem én Borisz. Anyám bolgár iskolába íratott, jól megtanultam a nyelvet és később tolmácsoltam is. Ahogy a gimiben, úgy eleinte a Népszabinál is baj volt a megjelenésemmel: első nap hivatott a személyzeti főnök, azt hittem, a hosszú hajam a baj, de megúsztam, mert azonnal kellett egy bolgár tolmács. Két hétig kísértem egy bolgár újságírót, napi 660 forintot kaptam, miközben a havi fizetésem 1800 forint volt. Évente két-három ilyen vendéget kísértem szabadságom alatt, és a fordítással nagyon szép pénzt kerestem. Mert orosz tolmács sok volt, de bolgár csak kevés, pláne olyan, aki sajtószakmai, mezőgazdasági, ipari meg egyéb ügyekben is jártas. Ma sem érzik akcentusomat a bolgárok, a legfrissebb szlenget ugyan nem tudom, de volt olyan cég, amelyik szóvivőnek akart kinn szerződtetni. Megy még a francia, de angolul és németül sem adnak el.

Folytatjuk

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....