Románia
Romániában, Magyarországhoz hasonlóan, az 1920-as években rendeztek először autós szépségversenyt. Egy 1927-ből származó nevezési listán Cadillac, Hotchkiss és Marmon is szerepeltek!
Hét évvel ezelőtt a Bogdan Coconoiu vezette helyi Retromobil Club úgy döntött, hogy felélesztik ezt a nemes hagyományt. A kiválasztottt helyszín a Bukaresttől 130 kilométerre fekvő Sinaia lett. Itt a XVII. században épült egy kolostor, majd a kiszolgáló személyzet által felhúzott házacskákból létrejött Sinaia település. I. Károly román király az 1880-as években Sinaia mellett építette fel a Peles Kastélyt, ahova a királyi család üdülni járt. Ez a filmbe illő kastély, illetve a környező vadregényes táj valóban megfelelő környezet egy régiautós szépségversenynek.
A háború előtt gyártott autók egy csoportja
Bogdan és csapata évek óta elszántan dolgoznak a rendezvény nemzetközi elismertségének növelésén. A zsűriben külföldi szakemberek domináltak: Nebojša Đorđević, a szerb Történelmi Járművek Szövetségének vezetője, Wolfgang Buchta, az osztrák AustroClassic magazin kiadó-szerkesztője, Noszvai András, az Oldtimer Szuperkupa szervezetője, Peter Steinfurth, a német Oldtimer-Markt főszerkesztője és szerény személyem. Elismeréssel kell adózni a szervezőknek. A rendezvény szponzorai segítségével ingyen repülhettünk Bukarestbe, ahol már várt minket a csapat egyik tagja, Kristi Luca. Természetesen tudott angolul, segítőkész és figyelmes volt. S ez a hangulat megmaradt az egész hétvégén át. Mindenki beszélt angolul – az összes autótulajdonos, a hotel személyzete stb. Apropó, hotel. A 2015-ben felújított Hotel 1880 Regal lakosztálya egészen lenyűgöző látványt nyújtott.
Ford Model a vörös szőnyegen
Dacára annak, hogy az időjárás nem fogadta kegyeibe a rendezőket, s szombaton szinte egész nap esett, ez nem akadályozta meg a program végrehajtását. Szombat délben a kastély elé gördített vörös szőnyegen bemutatkoztak a résztvevő autók. A műsorvezető, Alex Seremet, aki „civilben” a rendezvény fő szponzorának, a BMW-nek a helyi marketingese lenyűgöző autótörténeti ismeretekről tett tanubizonyságot. Részletesen mesélt minden egyes autóról, úgy, hogy alig pillantott bele a jegyzeteibe.
Ford Thunderbird, 1967. A restaurálás nemrég fejeződött be.
Délután hatkor az autók átvonultak a Peles kastélytól Sinaia városkába, ahol a kaszinó épülete előtt került sor a díjátadóra.
Nézzük a mezőnyt! A 28 autó között természetesen a román indulók domináltak, de Szerbiából és Bulgáriából is érkezett nevezés.
Szerbiából érkezett Pontiac
Már az első nap estéjén megismerkedhettünk bizonyos kategóriák résztvevőivel. Így például a „Romániában készült” csoportban három Dacia és egy Oltcit indult. Mit tagadjam meghökkentő látvány volt a patika-állapotúra restaurált Oltcit Club. Magyarországon a rendszerváltás környékén egy élelmes magánvállalkozó árusította ezeket a Citroën-eredetű, „nyugati” autókat, amelyekkel számos probléma akadt. Egykor még a román állam partnere, a Citroën is megpróbálta a Craiovában gyártott típust felvenni hazai kínálatába. Íly módon szerették volna az általuk befektetett összeget viszontlátni, hiszen a román állam nem tudott fizetni az átadott technológiáért. A Citroën azonban hat év után inkább kiszállt: a borzasztó építési minőséghez nem akarták a nevüket adni. Most megismerkedhettünk a történet másik oldalával. Amikor Oltcit Club 1981-ben megjelent a romániai piacon, hatalmas presztizse lett. Jóval modernebb (és drágább) volt, mint a Dacia. Ez a presztizs az, ami ma is arra sarkall embereket, hogy Oltcitot restauráljanak.
A Dacia-mániát viszont nem kell magyarázni. Azonban amit Sinaia-ban láttunk, az minden elképzelést felülmúlt. A kategória későbbi győztese, egy 1970-ben, még nagyrészt francia alkatrészekből összeállított Dacia 1300 volt ámulatunk tárgya. Ezt az autót a lehető legaprólékosabb mértékben, a legutolsó csavarig felújították. Valószínűleg még akkor sem volt ilyen gyönyörű, amikor elhagyta a gyárat!
A többi kategóriában is akadtak érdekességek. Ion Tiriac, az egykori teniszversenyző, aki mára milliárdos vállalkozó lett hatalmas, részben múzeumban is kiállított, gyűjteményéből egy impozáns, 1937-ben gyártott nyitott Mercedes-Benz 540K autót küldött, amely természetesen megkapta a Legszebb Autó díjat.
Az ismert helyi gyűjtő, Gabriel Bălan egy 1928-ban gyártott Fiat 520-szal érkezett. 90 évvel ezelőtt Ernest Urdareanu az első San Remo Rally versenyt egy ilyen autóval nyerte meg. Bălan a jubileum tiszteletére úgy döntött, hogy restaurál egy hasonló járművet. Végül két Fiat 520 kellett ahhoz, hogy egy autó összeálljon.
A háború utáni nyitott autók közül egy 1949-es Jaguar XK120 és egy rendkívül ritka Ghia 450 SS kupét emelnék ki.
Előbbi a 240 db könnyűfém karosszériás előszériából származik. Sir William Lyons ugyanis 1948-ban csak átmeneti megoldásként dobta piacra az új, hathengeres motor köré épített sportos kétülésest. Maga se gondolta volna milyen óriási sikert arat az elegáns jármű, ám a reakciókat látva gyorsan áttértek az olcsóbb, könnyebben kezelhető acélra.
Az 1967-ben gyártott Ghia 450 SS az olasz-amerikai “hibridek” jellegzetes képviselője. Az 1960-as években ugyanis számos kis műhely próbálkozott olyan járművel, amelyben az olasz formatervezés szépsége és az amerikai V8-as motor ereje egyesült. A Ghia stúdió a Fiat 2300-ból kiindulva, a Plymouth Barracuda hajtásláncával szerelve készítette el a 450 SS-t. Sajnos a jármű még a kaliforniai elit számára is túl drágának bizonyult, így a modell története kb. 50 elkészült darab után véget ért.
Szöveg: Négyesi Pál
Fotók: szerző, Dragos Savu