Dakar-rali

Szalay Balázsék felkészültek a dűnemászásra

2018.12.30.

A visszaszámlálás elkezdődött – már két hét sincs a 2019-es Dakar rali rajtjáig, amelyen egyetlen magyar autós párosként áll rajthoz a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős. Az Opel Dakar Team pilótájának ez lesz a 14. Dakarja, s nem ígérkezik könnyűnek, hiszen kizárólag Peruban, vagyis majdnem végig dűnék között zajlik majd.

Szalay elárulta, bár 23 éve versenyez a világ különböző sivatagjaiban, még most sem mindig tudja, mi vár rá a dűne másik oldalán.

„Huszonhárom éve indultam az első Dakaromon, de még januárban is leestem egy dűnéről, mert nem sikerült felmérnem, hogy milyen lehet a másik oldala – mondta az Opel Grandland pilótája. – Vannak persze általános igazságok – csak nem érvényesek egyformán minden dűnére. Az előbb említett esetben is a dűne felém eső oldala le volt törve, úgyhogy joggal gondolhattam, a másik oldala sima, hiszen a szél általában így alakítja a homokdűnéket. Ehhez képest a túloldalon is letörés volt, úgyhogy jól le is estünk róla.” S éjszaka még tovább bonyolódik a helyzet. Húsz éve ugyanúgy mumusnak számított az éjszakai vezetés a sivatagban, mint manapság. „Az ember nem látja maga előtt az utat, csak azt a keskeny fénycsíkot, amit a lámpa megvilágít – árulta el Szalay. – Mész felfelé a dűnén, és csak reméled, hogy eltaláltad a sebességet. Mert ha túl kevés, elakadsz és nem érsz fel a tetejére, ha meg túl gyorsan, akkor leesel a másik oldalon. Világosban, amikor átbuktatod az autót a dűne tetején, van rá néhány tizedmásodperced, hogy eldöntsd, balra vagy jobbra mész, hogy adsz-e gázt, vagy inkább fékezel. Ám éjszaka abból a lámpafénnyi villanásból nyilván nem tudsz következtetéseket levonni. De ez is szép a terepraliban…”

Az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László hozzátette, először félt a dűnéktől, ám ahogy teltek az évek, egyre jobban megszerette őket. Talán azért, mert egyre többször jutottak át rajtuk. „Most, hogy szinte végig homokon zajlik majd a küzdelem, nem lesz könnyű dolgunk, de a Dakaron ez szinte normális – tette hozzá Bunkoczi. – Ezzel most megint véget ér egy korszak, mert ha igazak a hírek, és a mezőny jövőre tényleg visszatér Afrikába, mindenkinek meg kell újulnia. A szervezőknek is, nekünk is – és ez nagyon nagy kihívás. A sivatag azonban megtanított arra, hogy soha ne adjuk fel, és én például az ott szerzett tapasztalatoknak köszönhetően az életben is kitartóbb vagyok.”

A Dakar rali mezőnye január 6-án rajtol Limában, és 5000 kilométer megtétele után oda is tér vissza január 17-én.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy február 1-től kizárólag a 2025-re érvényes....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....