utánpótlás

Szabályszegők a mérőpadon: megszűnhet a trükközés

2024.11.05.

A tavalyi évhez hasonlóan idén is előzetes meghirdetés nélkül, szúrópróba szerűen ellenőrzött a rendőrség az ország egyik nagyvárosában. Milyen jól tette, megint több olyan "papíron" segédmotorkerékpárt találtak az ellenőrzés alatt, amik valójában nagyon is rendszámköteles járművek. Ezekkel az ellenőrzésekkel, és a fennakadt járművek tulajdonosaira váró büntetési tételekkel nagyon szépen kopnak a forgalomból az illegálisan használt kétkerekűek.

Mi változott a tavalyi évhez képest?

Minden évben azonnal keresem a lehetőségét annak, hogy felvegyem a kapcsolatot az akció főszervezőjével, és minden részletet megtudhassak tőle. Ha lehetne, legszívesebben kinn állnék a "KPM"-es kollégák mellett, és nézném a mérőpadot, vagy találgatnék előre, hogy a robogó, amit kiintett a rendőr biztosan bukni fog. Mégis mit gondolnak egyesek, hogy a rendőr hülye? Ő nem látott még közelről ötvenes, vagy százhuszonötös robogót? És amikor igazoltatásnál elindul a vetítés, akkor a tulajdonos csak még mélyebbre ássa a saját sírját, hiszen sok büntetési tétel lesz a számláján, amivel el kell számolnia. Az, hogy évente ellenőriznek, elindít egy olyan közszájon forgó vélekedést, hogy erre bizony "rászálltak" a rendőrök. Ezáltal fehéríti ki a palettát, és tűnhetnek el végre a nagyrobogók a segédmotorkerékpáros álcájukkal az utakról. Kérdéseimre a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság Rendészeti igazgatóság Közlekedésrendészeti osztályáról válaszolt Pintér László r. alezredes.

Mi a helyzet Zala megyében?

Tudtuk, hogy nem ez a legégetőbb probléma, de szembesülünk néha azzal, hogy egy rendszam nélküli segédmotor túl gyors, vagy hangos ahhoz, hogy segédmotor legyen. Mennyire jellemző az, hogy a nagymotort segédmotorként használnak? Ezt szeretnénk megtudni (kiszűrni). Az ellenőrzés megfelelő kommunikációjával a lakosság is látja azt, hogy a rendőrség erre is figyelmet fordít. Illetve külön figyelmet kell fordítani azokra a tulajdonosokra, akik nem is tudják, hogy mit vezetnek! Nekik fontos tanács, hogy járjanak utána a járművük valós műszaki adatainak, és ellenőrizzék le, nehogy a jövőben egy ilyen ellenőrzés során horogra akadva kelleje nekik szembesülni azzal, hogy szabálysértést követnek el.

Ön is használt egyébként ilyen járművet (robogót, vagy segédmotorkerékpárt)?

Igen, nekem is van egy robogóm. Egy Apriliám van, ami 50 köbcentis. Mint rendőr nekem nagyon figyelnem kell arra, hogy a segédmotorkerékpár kategóriájába beleférjen. A leggyakoribb trükk, hogy egyszerűen az adott típuson belül az ötvenes helyett pl. a 125-ös verziót használják. Mivel a váz, az idomok megegyeznek egy ötvenesen, és százhuszonötösön, így csak az apró részletekből lehet kiszűrni a turpisságot. De megnyugtatok mindenkit, hogy a a rendőr járőröknek van erre rálátása, és a kilométeróra skálázásából, a kipufogó könyök átmerőjéről, vagy akár a hátsó rugóstagok vastagságából gyorsan megállapítják, hogy ez egy erősebb motor, mint amit a segédmotorkerékpár kategória megengedne.

Hogy is nézett ki az ellenőrzés a gyakorlatban?

A komplex, jól megszervezett ellenőrzés során arra törekedtünk, hogy a rendőri egységeken kívül más szerveket is bevonjunk így a kormányhivatal közlekedési ellenőrei is kinn voltak, akik műszaki oldalról rendkívül nagy tapasztalattal rendelkeznek. A közlekedési minisztérium közlekedési osztálya telepítette a görgős vonóerő próbapadot erre a két napra két külön városba. Volt egy motoros járőr pár, voltak gépkocsizó egységeink, és maga a mérő egység. Városban hatósági jelzés nélküli járművet kisértek a padhoz. Először általános beazonosítás volt, ha bármi gyanúsat tapasztaltak, csak akkor kísértük a munkapadhoz. Tehát sok járművet ellenőriztünk, de csak a gyanús járműveket vittük a padhoz. Az ellenőrzés során napi 30-40 db. jármű lett megállítva, ebből 5-7 ment mérőpadra, és ebből 1-2 nem felelt meg. Ezekről a helyszínen kiderült, hogy nagymotorkerékpárnak minősülnek.

Mit mond ilyenkor a jármű tulajdonosa? Tudta, vagy nem tudta, hogy milyen lovon ül?

99.9 %-ban mindenki próbál védekezni, másrészről viszont sokakat nem érdekli, hogy az adásvételnél megtévesztik őket, nem néznek utána, és így használják a járművet.

Milyen bírság várható ilyen esetben?

Ha nem rendelkezik hatósági jelzéssel, de nagymotorkerékpár, akkor egy szabálysértési eljárással indul. Aztán szükséges a megfelelő kategóriára az érvényes vezetői engedély. Ha nincs A kategóriás jogosítvány, akkor megvalósul az engedély nélküli járművezetés, amit szabálysértési eljárás követ, ami akár elzárással is sújtható, illetve bírósági hatáskörbe tartozik. Ha nincs semmilyen járműre jogosítványa az igazoltatás alá vont személynek, akkor a rendőrség őrizetbe is veheti 72 órára, és ezen intervallumon belül a tárgyalást lefolytatják, már bíróság elé van állítva az elkövető. Ez a mi gyakorlatunk itt Zala megyében. A bíróságok jellemzően pénzbírsággal sújtják az elkövetőket, és eltiltást is alkalmaznak. Tehát akinek abszolút nem volt vezetői engedélye őt el is tilthatják attól.

Mi történik akkor, ha egy 125/50 robogóval balesetet szenvedünk akár vétlen, akár károkozó félként? A biztosító gondolom nem fizet, mivel nem arra a kategóriára szól a biztosítás, amin ülünk.

Ez így van. Ezzel egyet értek. Ha nem megfelelő kategóriára van kötve, akkor nem fog fizetni a biztosító. A jelenlegi alkatrészárak, és javítási óradíjak mellet már egy kisebb ütközésnél is milliós károk keletkezhetnek, amit ebben az esetben saját zsebből kell rendezni.

Azok a robogósok, akiknek gyári teljesítményű segédmotorkerékpárjuk van, de szeretnék vele felvenni a forgalom ritmusát, tehát eltávolíttatják a gyári folytásokat, hogy ne 45 km/h-val tudjanak haladni. Ők is számíthatnak bírságra?

Itt egy kicsit pontosítanék, mert a KRESZ szerint 40/km/h a legnagyobb megengedett sebessége a segédmotorkerékpároknak. De van 45 km/h-ás határ is AM kategóriánál, mert jogszabály szerint a tervezett sebessége nem lehet több a járműnek 45/km/h-nál. Ezt úgy érik el, hogy jóval erősebb motorokat gyártanak, amikkel akár két személyt is utazhat bizonyos országokban. De hogy beférjen a hazai segédmotorkerékpár kategóriába tény, hogy a jármű teljesítményét korlátozni kell, és ezt különböző folytásokkal érik el. Ennek a beépített teljesítménycsökkentésnek az eltávolításával, átalakítással, a jármű gyorsabb sebességre lesz képes, így már túllépi a kategória határait. Azt azonban tegyük hozzá, hogy a rendőrség a sebesség mérések alkalmával nem a segdémotorkerékpárokra fókuszál, hanem a forgalomban a többi nagyobb teljesítmény járműre. Maga az elgondolás, hogy kivették belőle a gyári folytást, megvalósítja az engedély nélküli átalakítását a járműnek, ami hitelesen csak egy vizsgabázison, vagy mérőpadon állapítható meg. Egy helyszíni ellenőrzés során a rendőrjárőr ezt nem tudja egyedül minden hitelt érdemlően eldönteni. Ezt minden tulajdonosnak magának kellene kontrolálni, és amit a KRESZ megenged a 40 km/h sebességhatáron belül tartani a sebességet. Azzal pedig egyet értek, hogy szüksége van a változásra, és bízzunk benne, hogy hamarosan jön majd egy átdogozott, frissített KRESZ szabály, ami ezt a kategóriát is a korunk technikai színvonalára emeli majd, mert tény, hogy az idő elhaladt a korábbi idevágó KRESZ paragrafusa mellett.

Mi történt azokkal a járművekkel, amik megbuktak a görgős mérésen? Már a helyszínt sem hagyhatták el velük?

Lefoglalás nem volt, bár erre is volt már példa a korábbi ellenőrzéseknél, nálunk szerencséje volt mindkét esetben a tulajdonosoknak, mert megvolt a megfelelő járművezetői engedélyük, tehát arra a kategóriára, amit rendszám nélkül vezettek, volt érvényes jogosítványuk. Ebben az esetben otthonáig tovább mehetett a járművel, de a továbbiakban felhívtuk a figyelmét arra, hogy a közlekedés ezzel a járművel hatóságilag nem engedélyezett. Ott, ahol nem volt vezetői engedély a megfelelő kategóriára, ott, eltolhatta a járművét a tulajdonos, és eljárás indult.

Fotók: police.hu

Várható folytatás, lesz még ehhez hasonló ellenőrzés az ország más pontján?

Igen, már a tavalyi évből is vannak tapasztalataink, idén is nagyon sok tapasztalattal gazdagodtunk a két nap során. A helyiek is érdeklődtek az ellenőrzések alatt, és megerősítettek abban minket, hogy ezzel a problémával foglalkozni kell. Az ellenőrzésekből mi is levontuk a következtetéseinket, kellett, hogy kivonjuk a forgalomból a nem megfelelő járműveket, és felhívjuk az állampolgárok figyelmét, akik szándékosan próbálkoznak, hogy felesleges trükközniük, mert a rendőrség ezen a járműkategórián is rajta tartja a szemét. Akik pedig jóhiszeműen vásároltak, és megtévesztették őket, szeretnénk felhívni a figyelmüket, hogy legyenek alaposabbak, és nézzenek utána, hogy mire ülnek fel, mert kellemetlen meglepetés lehet egy igazoltatás során, hogy az ötvenes robogó, valójában rendszámköteles jármű.

A beszélgetésből is kiderül, hogy a rendőrség továbbra is tud a problémáról, és ahogy az igazoltatás eredményei is jól mutatják, a lakosság is tisztában van azzal, hogy milyen következményei lehetnek, ha valaki lebukik egy rendszámköteles járművel, amihez még jogosultsága sincs, hogy vezethesse. Aki gyakrabban nézi a különböző hirdetési oldalakat, jól láthatja, hogy mennyivel kevesebbszer szerepel a hirdetésekben a "bűvös" 125/50 elnevezés. Az illegalitásban sunnyogás kiveszőben van a hazai utakról, de sajnos még nem tűnt el maradéktalanul, így biztos vagyok benne, hogy a közeljövőben újra jelentkezem majd egy, a mostanihoz hasonló összehangolt ellenőrzés tudósításáról.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.05
Felfüggeszti az Egyesült Államokba irányuló exportját a Jaguar Land Rover (JLR) brit autóipari....
2025.04.05
Indiából érkezett a Balaton északi fővárosába az eVitara. Egyetlen darabként képviseli még a Suzuki....
2025.04.05
Meghibásodott a biztosítóberendezés Bicske és Herceghalom között, a helyreállításig a győri....
2025.04.05
Aki odafigyel az utakon, újra és újra észreveheti, hogy vannak, akik téli gumikkal felszerelt....
2025.04.05
Sokszor Teslák megrongálásáig fajuló, komoly indulatok forrnak a Tesla és vezetője, Elon Musk körül....
2025.04.05
A BMW Group és a Londoni Szimfonikus Zenekar június 15-én érkezik a Trafalgar térre. A koncert....
2025.04.05
A kínai autógyártó óriás új zhengzhoui gyártóüzeme 130 km²-en terül el, és lényegében egy város,....
2025.04.05
Az Egyesült Államok elnökének kereskedelmi háborúja következményekkel jár a Stellantis....
2025.04.05
Rendkívül szoros volt a Japán Nagydíj időmérője, amelyen akadt jónéhány meglepetés. ..
2025.04.05
A kisbéri rendőrök egy szabálysértés miatt ellenőrizték a gépkocsit. A sofőr eltiltás hatálya alatt....