seat leon X-Perience
A Seat legújabb modelljét Inárcson mutatták be a hazai sajtó képviselőinek, ahol a környező erdőben egy "háztömb körüli körön" lehetőségünk is nyílt kipróbálni a Leon X-Perience-t, amely összkerékhajtással és allroad felszereltséggel kínálja a "kategóriája legszebb kombiját" (ahogy a gyártó fogalmaz) - és megfelelő vezetési élményt mindenféle útburkolaton.
.A "megfelelő" menetdinamika szolgálatában erős és gazdaságos, akár 184 lóerős TDI- és TSI-motorok állnak. Az X-Perience egyébként a spanyol márka nagysikerű Leon modellcsaládját teszi teljessé: a kétajtós Leon SC, az ötajtós és a sokoldalú ST kombi, valamint nagyteljesítményű Cupra mellett jelent meg egyfajta életstílus kombiként.
„A funkcionális esztétikum, a robusztus elegancia és a színvonalas biztonság jól mutatja az új ötletek iránti nyitottságunkat. Továbbra is ápoljuk fiatalos szellemiségünket, ám ez mindenkor a praktikus életmódot szolgálja” – ezt Jürgen Stackmann, a Seat elnöke mondta. „Az X-Perience - márkastratégiánk következő lépéseként - Leon-sorozatunk nagy sikerét erősítheti tovább”
Az újdonság a Leon ST műszaki alapjaira épül, mindhárom motorváltozata elektronikus szabályzású 4Drive összkerékhajtással, 15mm-rel megnövelt szabadmagasságú futóművel és kissé off-roadosított megjelenéssel bír. Az 1,8-as 180 lóerős benzines TSI és a 184 lovas kétliteres TDI csakis duplakuplungos DSG váltóval érhető el, illetve van még egy - hatfokozatú - kéziváltós TDI-variáció, szintén 150 lóerővel.
„Az új Leon modellváltozat legújabb generációs állandó összkerékhajtásával alig ismer határokat, legyen szó aszfalt- vagy murvás útról, esőről vagy hóról , méghozzá kényelme vagy variálhatósága kárára kötött kompromisszumok nélkül” – Dr. Matthias Rabe, a Seat kutatás-fejlesztési részlegének alelnöke így foglalta össze az autót. „Ráadásul az X-Preience hatékony vonóerő-átadási képességei, fékrendszere és vezetői segédrendszerei egészen a Front Assist és a vészfék-funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályzóig (ACC) terjedő kínálatának köszönhetően mindezt biztonságosan teszi”
Az inárcsi erdőben egy gyors próba során ízelítőt is kaptunk mindezek együttes működéséről: ami egyértelmű volt, hogy az esős "kirándulóútvonalon" érezhetően nagyobb menetkomfortot nyújt ez a (kicsit) megemelt szabadidő változat, a menetstabilizáló rendszerek kifinomultan működnek a laza talajon, a menetdinamika pedig több, mint elég a fák közé - mi a legerősebb, 184 lóerős (DSG váltós) dízel-változatot próbáltuk ki.
A 4Drive hajtásrendszer jól működik együtt a duplakuplungos váltóval, és ahogy azt a sajtótájékoztatón is kiemelték, ez az "X-Leon" egyik ütőkártyája, kuriózuma. A belső kényelemre és kidolgozásra (felszereltségre) nem lehet panaszunk, bár az egyik kolléga kissé alacsonynak találta az üléspozíciót, de talán mindezt csak a városi terepjárók korában érezte furcsának.
Idén 20-30 darabot szeretni eladni belőlük az importőr, tehát nem csúcsdöntési kísérletről, hanem egyfajta márkaimázs építésről vagy megerősítésről van szó a Leon X-Perience esetében. Nyolcmillió feletti árával nehéz is lenne tömegmodellt teremteni egy rétegmodellből (szabadidőautó), de a kívánt célt mindenképpen elérhetik vele - bővebben majd a tesztben.