közlekedésbiztonság

Súlyos büntetést kockáztat az, aki mezítláb vagy papucsban ül volán mögé

2024.07.17.

A nagy hőségben számos sofőr elköveti a hibát, hogy nem zárt cipőben, hanem papucsban, vagy egyenesen mezítláb ül volán mögé. Ezzel viszont nemcsak saját és mások biztonságát sodorják veszélybe, hanem pénzbírságot is kockáztatnak - írja a magyar nyelvű szlovák hírportál, a parameter.sk.

Topspeed hívta fel rá a figyelmet, hogy papucsban való vezetés során előfordulhat, hogy az lecsúszik a lábról és beszorul a pedálok alá/közé, ami nehezítheti a további manipulációt az autóval. Vannak, akik úgy gondolhatják, hogy a mezítláb történő vezetés a legjobb érzékenységet biztosítja a pedálok lenyomásakor. Ez viszont nagy téveszme, sőt, padlóféknél ez fájdalmas is lehet. Mezítláb ugyanis az ember kisebb erővel nyomja a pedált, ezzel megnövekszik a féktávolság, ami adott esetben elkerülhető balesethez vezethet.

Ha kirándulni indulunk, érdemes tehát odafigyelni, hogy milyen lábbeliben ülünk volán mögé, ugyanis számos országban bírság jár a nem megfelelő cipőviseletért, vagy adott esetben csökkenthetik a kártérítésünket.

Spanyolországban például törvény írja elő, hogy papucsban tilos volán mögé ülni, aki pedig ezt megszegi, azt 200 euróra büntethetik. Franciaországban ugyan a törvényben nem írnak a cipőviseletről, a rendőrnek viszont jogában áll bírságot kiszabni, ha felmerül a gyanú, hogy a lábbeli befolyásolta a vezetés biztonságát. Ugyanez érvényes az Egyesült Királyságban is, ahol akár 5800 euróig terjedő pénzbüntetésre is számíthatnak a sofőrök, valamint 9 büntetőpont is terhelheti a jogosítványukat. Németországban és Olaszországban sem tér ki a törvény a cipőviselésre vezetés közben, viszont, baleset esetén a biztosító csökkentheti vagy teljesen megvonhatja a kártérítést.

Az Autoviny szerint Szlovákiában semmilyen rendelet nem szól arról, hogy a sofőröknek milyen lábbelit kell hordaniuk vezetés közben, semmilyen feltételekre nem térnek ki, így a portál szerint a rendőrök nem is bírságolhatják meg a papucsban vagy mezítláb vezető sofőröket, mivel nem támaszkodhatnak semmilyen jogi előírásra.

Viszont baleset esetén, ha a rendőrök úgy állapítják meg, hogy a lábbeli jelentős szerepet játszott, bírságot szabhatnak ki. Ebben az esetben a rendőrök arra hivatkozhatnak, hogy a sofőr járművezetőként megsértette a közúti közlekedés biztonságára és zavartalanságára vonatkozó általánosan kötelező érvényű jogszabályt, aminek következtében balesetet okozott. A belügyminisztérium szerint, ha valaki ilyen esetben sérülést vagy kárt okoz másnak, azt 150-től 800 euróig terjedő összegre bírságolhatják, illetve három évre bevonhatják a jogosítványát.

A szakértők azt tanácsolják, hogy vezetés közben a sofőrök olyan lábbelit viseljenek, amely stabilan áll a lábon és rögzített a talpa. Utóbbi ne legyen túl vastag sem, de legalább alapszintű csúszásgátló mintával rendelkezik.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.02
Luxusszegmensben elérhető aktuális modellpalettája képviselőit a BMW egy új, innovatív....
2024.09.02
A Porsche Design bejelentette együttműködését az Ananda Development-el, Thaiföld vezető....
2024.09.02
Hogyan kezeljük ipari örökségünk emlékeit, ill. hogyan viszonyuljunk ipari örökségünkhöz? A....
2024.09.02
Idei második versenyén vett részt Balatonalmádiban a Műegyetem napelemes hajós csapata – számolt be....
2024.09.02
A Toyota Gazoo Racing már fogadja a megrendeléseket az új GR Supra GT4 EVO2-re, amelynek....
2024.09.02
A Devrim autók tragikomikus története több mint hat évtizeddel ezelőtt indult. A célkitűzés merész....
2024.09.02
2024. szeptember 1-től Peter Will az AUDI HUNGARIA Zrt. motorgyártásért felelős új igazgatósági....
2024.09.02
Vasárnap is folytatódott a kamion Európa-bajnokság a csehországi Mostban. A Révész Racing ötszörös....
2024.09.02
Az általános iskolás korú gyermeket nevelők közel harmada autóval viszi el csemetéjét az iskolába.....
2024.09.02
Gerhard Berger megnősül. Ausztria egykori Forma-1-es hőse hamarosan igent mond Helénájának, amint....