siker

Sorozatban harmadszor, toronymagasan lett a világ legnagyobb autógyártója a Toyota 2022-ben

2023.01.30.

A világ legszélesebb, globálisan több, mint 40 részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) modellből álló portfólióját kínáló, a Lexus prémium márkát, a Daihatsu kisautómárkát és a Hino busz- és teherautómárkát is jegyző Toyota Csoport 2022-ben világszerte 10.483.024 új autót értékesített, ezzel sorozatban harmadik egymást követő évben lett a világ legnagyobb autógyártója azóta, hogy 2020-ban visszaszerezte a világelsőséget. 

A Toyota Csoport előnye a sorban utána következő autógyártó előtt, nem kevesebb, mint 1,9 millió autó, ami annyira tetemes, hogy a Toyota márka eladásai önmagukban, a Lexus, Daihatsu és Hino értékesítések nélkül is elegendőek lettek volna az elsőséghez. A tavaly történetében először a teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon is elsőséget szerző (a magyar utakon maradó autókról valós képest mutató kivonásokkal tisztított újautó piacon pedig már harmadik éve piacvezető) Toyota sikerének záloga a vállalat Beyond Zero stratégiájának keretében meghirdetett multi-technológiás megközelítés, amely minden ügyfélnek a felhasználási és infrastrukturális feltételeknek megfelelő zöld megoldást kínálja.

A Toyota Csoport 2022-ben összesen 10.483.024 új autót, köztük 8.941.597 darab Toyota, 625.364 darab Lexus, 766.091 Daihatsu és 149.972 modellt értékesített világszerte. Ez a Toyota Csoport teljes értékesítése tekintetében 0,1%-os csökkenést, azaz gyakorlatilag szinten tartást jelent a 2021-es évhez képest, miközben a globális személyautó- és kishaszongépjármű piaci 3,9%-al, 77,58 millióra csökkent. Ez különösen az iparágat általánosan sújtó nehézségek ismeretében elképesztő teljesítmény. A Covid utóhatásaként ugyanis az iparágat továbbra is komoly kihívások elé állítja a félvezető és chiphiány, amelyet tovább súlyosbítanak a részben vagy teljesen elektromos autók iránti megnövekedett kereslet okán fellépő szállítási nehézségek és drasztikusan felszökő árak az akkumulátorgyártáshoz szükséges ritkafémek területén. Ezeket a kihívásokat a Toyota saját gyártókapacitásai és lekötött hosszútávú megrendelései révén a legtöbb versenytársához képest nagyobb sikerrel kezeli, ám az orosz-ukrán háború hatásait az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó Toyota sem kerülhette el. A legnagyobb érvágást kétségkívül az oroszországi értékesítési és gyártási tevékenység beszüntetése jelentette a japán autógyártó számára, amely, mind a Toyota, mind a Lexus márkák tekintetében komoly értékesítési darabszám és rendkívüli profit kiesést jelentett. Ennek fényében az világszintű érékesítések szinten tartása legalább annyira figyelemre méltó, mint a globális gyártás 5,3%-os növelése, 10.610.604 darab autóra.

A világ legnagyobb autógyártója és a világ legnépszerűbb autómárkája

A Toyota Csoport 10.483.024 darabos, azaz kerekítve 10,5 milliós globális értékesítésével 2022-ben sorozatban harmadszor bizonyult a világ legnagyobb autógyártójának, előnye legközelebbi versenytársához képest nem kevesebb, mint 1,9 millió autó volt. A 8.941.597 darabos Toyota értékesítéssel pedig a Toyota márka megerősítette hosszú évek óta őrzött pozícióját a világ kedvenc autómárkájaként: 2022-ben csak Toyota márkából több talált gazdára a világon, mint a világ második legnagyobb autógyártójának összes márkájából együttvéve. Toyota Csoport prémium márkája, a Lexus 2022-ben az ötödik helyen végzett a világon a prémium márkák rangsorában.

Volt márka a Toyota csoportban, amelyet jobban érintett az orosz piac kiesése

A Toyota Motor Company által közvetlenül értékesített két márka, a Toyota és a Lexus eladásai 9.566.961 új autót tettek ki 2022-ben, ami 0,5%-os, marginális csökkenést jelent. Ha a két márkát külön vizsgáljuk, akkor a Toyota eladások 0,1%-al nőttek, míg a Lexus értékesítések 18%-al csökkentek, elsősorban az orosz-ukrán háború hatásaként. Az ugyancsak a Toyota Csoporthoz tartozó Hino Motors értékesítései 3,4%-al maradtak el az előző évhez képest, míg a Daihatsu Motor Company 5,6%-al növelte eladásait. A négy márka, a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino összesített értékesítései 0,1%-al maradtak el 2021-hez képest.

A Beyond Zero stratégia sikere

A Toyota által meghirdetett, végső célként a teljesen karbonsemleges működést (az autók lokális emisszióján túl ideértve a gyártás, a logisztika, a backoffice a vállalat beszállítóinak környezeti lábnyomát) megjelölő Beyond Zero stratégia rövid és középtávon, az infrastrukturális, jövedelmi és ellátási viszonyok realitásait figyelembe véve a multitechnológiás megközelítésre alapozva igyekszik maximalizálni az elérhető emissziócsökkentést. A Toyota többtechnológiás stratégiája felismeri az akkumulátoros hajtású járművek és a hidrogénes járművek egymást kiegészítő szerepét a zéró emissziós mobilitásban. Ezért a Toyota szerint, ismerve az akkumulátorokhoz rendelkezésre álló nyersanyagok jelenlegi mérsékelt rendelkezésre állását és magas költségét, valamint az infrastruktúra hiányát, jobb, ha az akkumulátoros elektromos, a plug-in hibrid elektromos és a hibrid elektromos autók kombinációjának segítségével csökkentjük a CO2-kibocsátást a következő 10-15 évben. Ennek jegyében a Toyota és a Lexus jegyzi a világ legszélesebb, már most több, mint 40 modellből álló részben vagy teljesen elektromos modellportfolióját, amelyben helyet kapnak a világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos és leghatékonyabb plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos modelljei is.

A stratégia sikerét bizonyítja, hogy a Toyota Csoport az elmúlt években rendre a világ elsőszámú autógyártójaként végzett, a csoporthoz tartozó márkák pedig folyamatosan javították piaci pozíciójukat. A Toyota és a Lexus az elmúlt negyed évszázadban több, mint 22 millió (csak tavaly több, mint 2,7 millió) részben vagy teljesen elektromos autót értékesített: ez több, mint az összes többi autógyártó együttes elektrifikált értékesítése. A Toyota Motor Company globális értékesítéseiből 2022-ben 28,5%-ot tettek ki a részben vagy teljesen elektromos autók (Európában 74%-ot), ez a Toyota márka esetében 28% (Európában 65%) a Lexus tekintetében pedig 35,7% (Európában 81 %) volt.

Európában második, Magyarországon első a Toyota

A Toyota Motor Europe 2022-ben 1.080.975 új autót értékesített (a Toyota Motor Company globális eladásainak 11,3%-a és a Toyota Csoport világszintű értékesítéseinek 10,3%-a), ezzel 7,3%-os rekord piaci részesedést elérve a második helyen végzett az európai piacon.

A Toyota Magyarországon Toyota 2022-ben történetében először a teljes, a kivonásokat is magába foglaló piacon is megszerezte az elsőséget a magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű piacon: a japán autómárka eladásait 4,9%-al növelve 15102 új autót értékesített a 10,9%-al csökkenő magyarországi újautó piacon, ezzel piaci részesedését 1,8 százalékponttal növelve, 11,7%-os piaci részesedéssel szerezte meg az elsőséget hazánkban. A hosszútávon a hazai forgalomban maradó autókról valós képet mutató, kivonásokkal tisztított újautó piacon (ahol már 2020 óta őrzi az elsőségét a környezetbarát autózás szinonimájának tekintett japán autómárka) ugyanakkor még látványosabb a Toyota által elért siker: itt ugyanis a gyártó 14.810 új autó értékesítésével, 2,7 százalékpontos növekedést jelentő 14,4%-os piaci részesedéssel  végzett az első helyen a magyarországi új személyautó és kishaszongépjárművek értékesítése tekintetében. A kivonásokkal tisztított piacot vizsgálva ráadásul azt láthatjuk, hogy a személyautó piacon külön vizsgálva 13.035 darab új autó értékesítésével még ennél is magasabb, 2,8 százalékpontos növekedést jelentő 14,7%-os részesedéssel áll az első helyen. Az autógyártó prémium márkája, a Lexus megőrizte ötödik helyét a magyarországi prémium újautópiacon, a teljes újautó piacon pedig 753 autó értékesítésével 0,54%-ról 0,58%-ra növelte piaci részesedését. A kivonásokkal tisztított piacon a tavaly a vevőszerződések tekintetében történelmi rekordot elérő Lexus is még erősebb eredményeket produkált: a prémium újautók piacán ötödik helyét megőrző környezetbarát luxusautómárka a kivonásokkal tisztított személyautópiacon így 720 új autó értékesítésével, 0,1 százalékpontos növekedést elérve 0,8%-ra növelte piaci részesedését. A Toyota magyarországi értékesítéseinek tavaly mintegy 58,2%-át és a Lexus itteni eladásainak 91%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos modellek.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....