Toyota Gazoo Racing
A Toyota mindkét autójával a legjobb hat közé jutott a 2025-ös FIA World Endurance Championship első fordulójában, az 1812 km-es katari futamon, amelyet a Lusail International Circuit pályán rendeztek a tél utolsó napján. A kölni központú japán csapat a gyártók regnáló világbajnokaként hét másik gyártó 18 Hypercar kategóriás versenyautója ellen kezdte meg a szezont a 10 órás futamon, amelyet még hét követ majd a szezonban.
Vegyes érzésekkel várhatták a toyotások az első idei versenyhétvégét, mert a teljesítménykiegyenlítő (Balance of Performance) rendszer ezúttal sem volt kegyes hozzájuk: a GR010 Hybrid tömegét 1064 kg-ban (a legnagyobb érték a mezőnyben), maximális teljesítményét pedig 684 lóerőben (503 kW, a második legkisebb a mezőnyben) állapították meg az FIA és az ACO döntéshozói, ami összességében azt eredményezte, hogy a japán versenyautó rendelkezett a legrosszabb tömeg/lóerő (1,55 kg/LE) aránnyal a Hypercar-mezőnyben. Ennek fényében nem csoda, hogy a szintén Katarban tartott, szezon eleji Prológ teszten a GR010 Hybrid egykörös tempója elmaradt a legjobbakétól, viszont a hosszú etapokon brillírozott az autó, és a második legjobb köridőátlagot érte el, ami biztató volt a szezonnyitó előtt.
A Prológhoz képest hűvösebb időben rendezett időmérő edzésen a csapatoknak a 12 perces első etap is kihívást jelentett, mivel a 18 Hypercar egyszerre küzdött a tíz továbbjutó helyért. Nyck De Vries a kilencedik helyen jutott tovább a 7-es rajtszámú Toyotával, de Brendon Hartley mindkét gyors körén hibázott (egyszer megpördült és egyszer kicsúszott), ami azt jelentette, hogy a 8-as Toyota lemaradt a Hyperpole szakaszáról az időmérőnek; miután nem ért el értékelhető köridőt, a 17. helyről, a mezőny végéről kellett rajtolnia a versenyen.
A Hyperpole-ban tíz autó tíz percen keresztül küzdött a legjobb rajthelyekért. De Vries, aki tavaly ugyanitt még második helyet szerzett, az új közepes keverékű Michelin gumikon ezúttal csak a hetedik lett, 0,92 másodperccel lemaradva a pole pozíciót megszerző 51-es Ferraritól. Annak ellenére, hogy a jobbik Toyota is csak a középmezőnyből indult, a tavalyi katari szereplés inspirálta a csapat pilótáit, amikor a teljesítménybeli hátrányt leküzdve kettős pontszerzést értek el (egy ötödik és nyolcadik helyezéssel), ami döntő fontosságúnak bizonyult a gyártók világbajnokságának év végi megnyerésében.
Közép-európai idő szerint péntek délben aztán elrajtolt a 2025-ös WEC-szezonnyitó Katarban. Mike Conway és Sébastien Buemi a hetedik, illetve a 17. helyről indulva jól haladtak a verseny első szakaszában, és a második óra végére mindketten felküzdötték magukat a legjobb hat közé. Buemi hamarosan átadta a helyét Hartley-nak, míg a másik autóban Kobajasi Kamui vette át a volánt Conway-től, aki a boxkiállása előtt nagy sebességgel megpördült. Nem sokkal később két biztonsági autós időszak sok kiélezett helyzetet és pozícióváltást okozott, de a két fekete GR010 Hybrid nem került bajba.
Amikor a verseny végül újraindult, Kobajasi megelőzte a 5-ös rajtszámú Porschét, és a hetedik helyre jött fel, közvetlenül a hatodik helyen álló Hartley mögé. A következetesség, a kemény vezetés és az okos stratégia estére kifizetődött, ugyanis Hartley a harmadik helyre lépett előre, amikor a nap lement, Kobajasi pedig a negyedik helyen találta magát, miután a közvetlen riválisaikat incidensek hátráltatták. A negyedik óra végén a japán csapatfőnök megelőzte csapattársát, és átvette tőle a harmadik helyet, nem sokkal az etapjaik vége előtt.
De Vries és Hirakawa Ryo a verseny második felében is megtartották a lendületet, a harmadik és negyedik helyen futottak, aztán a hatodik órában egy biztonsági autós periódusnak köszönhetően felzárkóztak az élen haladókhoz. A mögéjük szintén felzárkózó riválisok azonban veszélyeztették a pozícióikat, emiatt a következő pilótacserénél Conway a negyedik, Hartley pedig a hatodik helyre esett vissza. Az első hat helyért folyó intenzív küzdelemben minden egyes kiállásnál változtak az erőviszonyok, mivel a csapatok különböző gumistratégiákat alkalmaztak. Amikor Kobajasi és Buemi kevesebb mint két órával a vége előtt visszatért a pilótafülkébe, mindketten az első hatban csatáztak.
Az utolsó boxkiállásnál Buemi megelőzte Kobajasit, és az ötödik helyre lépett előre, majd a két toyotás biztonságosan vészelte át a hátralévő 50 percet, és együtt látták meg a kockás zászlót, 33 világbajnoki pontot szerezve egy olyan napon, amikor a Ferrari kisajátította magának a dobogót. A Toyota Gazoo Racing a harmadik helyen áll a gyártók tabelláján a Ferrari és a Porsche mögött. Tavaly a japán csapat csak 23 pontot szerzett Katarban, év végén mégis megnyerte a gyártók világbajnoki címét, szóval még semmi sincs veszve. A szezon második versenyét, a Imola 6 órást április 20-án rendezik Olaszországban.
Kobajasi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es autó): „Gratulálok a Ferrarinak a hármas győzelemhez. Mi mindent megpróbáltunk, de ennél többre nem voltunk képesek. A csapat ma nagyszerű munkát végzett. Nyilvánvaló, hogy az autónk teljesítménye egy kicsit hiányzott, de büntetések és igazi hibák nélkül sikerült a futamot végigcsinálnunk. Megtettünk mindent, és a legtöbbet hoztuk ki a helyzetből. Sajnos nem tudtunk a győzelemért harcolni, így tanulnunk kell ebből, hogy a következő futamon jobb formában térjünk vissza.”
Fotók: Toyota Gazoo Racing
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!