tudatosság

Sok ezer használtautó vásárló bosszankodik

2023.02.10.

De mit lehetett volna másképp csinálni? (VIDEO)

Igazságügyi gépjármű szakértő vagyok. Immár 10 éve. Megannyi érdekes, megoldandó eset, bíróságra járkálás, hibakeresés, autó értékelés, szétborított motorok és váltók. A legtöbb esetben egy közös van ezekben az ügyekben: az akarva akaratlanul becsapott majd cserben hagyott, bosszús vevő.

A szomorú valóság

Anélkül, hogy pálcát törnék a kormány, vagy bárki más felett ki kell mondani kristály tisztán: csórók vagyunk. Magyarországon 2021-ben a forgalomban lévő autók átlagos életkora meghaladta a 15 évet! Mondhatnánk, hogy ez mindig is így volt, de nem. 2005 körül még a 11 évet sem érte el ez a szám, vagyis évente több mint 3 hónappal lesz idősebb a flotta.

Ha valaki ma átlagos autót venne, akkor az 15 éves kocsit keres magának. Erre futja, sajnos van, akinek még erre sem. Hála a járműipar olykor meglepően tartós darabokat gyártó szereplőinek, az utángyártott (olcsó) alkatrészek dömpingjének és persze a hazai leleményességnek, ezek az öreg vasak jól szolgálnak a mai napig, de a tény ettől még tény marad. A legnépszerűbb ár sáv az 1,5-2,5 milliós vételár között mozog.

10 évre és 250.000 km-re gyártják az autókat

Az autógyártás is csak egy üzlet. „Ez nem Róbert bácsi népkonyhája” – szól a mondás és ez erre is igaz. (Feinsilber Róbert az 1930-as évek Budapestjén üzemeltetett népkonyhákat, ahol a szegények ingyen ebédet kaphattak.) Na, de hogy el ne térjünk a tárgytól: a gyártóknak rá kellett jönniük a sok ezernyi alkatrészből összeálló modelleken sok kicsi sokra megy alapon sokat is lehet spórolni, ha egyenként minden elemi darabkát külön terveznek meg úgy, hogy az elkészült rendszer egy adott ideig (például a vállalt garancia idejéig) lehetőleg ne hibásodjon meg.

Ez a trend valamikor a 90-es évek elején indult. Emlékszem, akkoriban vált elérhetővé itthon gyakorlatilag az összes mainstream márka (rendszerváltás utáni évek). Már akkor lehetett hallani a városban a hozzáértőktől (a mai napig mindenki annak számít autós témában), hogy a japán autók persze szuperek, de 3 évre készülnek, utána dobhatod el.

A Nissan Sunny 2. generációja 1990 környékéről. A Zsigulik után igazi csoda volt

Persze azóta erre egy-egy Nissan Primera, vagy Mitsubishi Lancer jócskán rácáfolt, de tény, hogy a távol-keleti autók odahaza, Japánban csakugyan kifutottak néhány év alatt és gazdáig le is cserélték őket.

Az öreg kontinensen a legendás Mercedes-Benz W124-et találjuk a tartósság címszó alatt a lexikonban. A modellt váltó W210 pedig éppen a másik véglett lett, mára gyakorlatilag alig látni épkézláb példányokat. Kispórolták az anyagot belőlük, mondhatnánk és bizonyos értelemben tényleg.

Ma a legtöbb gyártó 4-7 év közötti garanciát vállal autóira, és persze szabnak hozzá egy futásteljesítmény korlátot is, ami nem több 200.000 km-nél. Mi pedig elvárjuk attól a 1-2 milliós kiszolgált géptől, hogy hosszútávon tervezhessünk velük, ez így nem fog menni.

A porul járt vásárlók

Azokról az emberekről beszélek, akik a nehezen összekuporgatott 1-2 millióért vásárolt autó birtokbavétele után az első hozzáértővel (jellemzően egy szerelővel) való találkozást követően csalást kiáltanak és ügyvédhez, szakértőhöz fordulnak, ha nincs igazuk, akkor irány Strasbourg.

Igazságügyi szakértőként minden héten legalább 3 olyan telefonos megkeresést kapok, hogy valaki vett egy autót, de hát gyakorlatilag egy vödör rozsdás csavarral egyenértékű a portéka, amúgy is életveszélyes.

Fel vannak háborodva – joggal – és fejeket akarnak porba hullani látni, igazságot követelnek és persze vissza a pénzüket. És a legtöbb ilyen ügyféljelöltnek igaza van!

Igen, tényleg orrán száján jön az olaj. Igen, valóban nincs benne a részecskeszűrő. Igen, igaz, hogy a kipufogót csak a Szent Lélek tartja már. Valóság, hogy a szépnek tűnő fényezés alatt 1-2 cm gittelés figyel és az is jogos, hogy a vásárlás után vett új abroncsokat nem kellett volna 2.000 km alatt félrekoptatnia a kocsinak. Meg az is, hogy két autóból lett ez az egy. Soroljam még? Nem kell, igazuk van.

És akkor én is belekezdek

Mert nagyon szép dolog, hogy a feltárt valós állapot tudatában neki akarnak menni a kereskedőnek, de 10 év tapasztalatával már jól tudom szűrni a vélt, vagy valós sérelmeket, illetve lebeszélni a megkeresőket a pereskedésről, észérvekkel.

A legjobb észérvem a hiábavaló pénz- és időpocsékolás elkerülése. Hiszen egy ügyvéd és szakértő bevonásával megindított jogi procedúra simán eltarthat 2-3 évig és addig nem csak hogy viszontlátott pénz és működő autó nincs, de a folyamat rengeteg további pénzt és időt emészt fel, nem is beszélve az egyáltalán nem elhanyagolható bosszúságfaktorról.

Mennyi az annyi?

Nem a pénztárcájukban akarok turkálni az ügyfeleknek, amikor megkérdezem, mennyibe került a hibás autó. De ha az a válasz jön, hogy 850 ezerért vették a G Astrát és hengerfejes, akkor – magam ellen beszélve, hiszen én ebből élek – azonnal és minden erőmmel lebeszélem őket a perről.

Ezt a képet egy vacak használtautóval kapcsolatos bírósági tárgyaláson lőttem: sokan nem is tudják, micsoda stresszel jár egy ilyen per

Mert egy per megindítása manapság nem áll meg félmillió forint alatt és akkor még nem történt semmi és egyáltalán nem biztos, hogy a végén a javunkra dönt a bíróság, sőt, ha ez még így is lenne, egyáltalán nem biztos, a hogy pereskedés végére még megvan a cég akitől vettük, és az sem hogy fizetni fog.

Ekkora összeg pedig már elég szokott lenni, hogy gatyába rázzák a hibás kocsit, ezért mindig hozzáteszem, hogy az álmatlan éjszakák elkerülését ez a megoldás és persze a béka kényszeredett lenyelése szolgálja a legjobban.

Ez az ingyenes jó tanácsom a hasonló cipőben járóknak. Azoknak, akik eső után húznak köpönyeget. A megfontoltabbaknak van másik:

Eső előtt köpönyeg

A hazai okmányirodák 2022-ben több mint 800.000 jármű átírást bonyolítottak le. Ha ezt megtisztítom a torzító hatásoktól, például megörökölt és azonnal tovább adott autók két átírási eljárásától, vagy a csak papíron gazdát cserélt, cégből kivett autók adminisztrációjától, akkor is marad kb. félmillió használt autó eladás.

Nálunk, akik 9 éve végzünk használt autó vásárlás előtti helyszíni vizsgálatot elég pontosan kirajzolódik a piac aktuális állapota. Egyszerűen az alapján, hogy mennyi megrendelésünk érkezik be egy-egy hónapban. Ismerem ezt a piacot, ismerem a szereplőket és ez alapján azt mondhatom, a valós szakemberrel vásárlás előtt átnézetett használt autók száma nem éri el az éves 5 ezres számot, ami minden jóindulattal 1% körüli arány.

100-ból 1 ember nézeti át a kiszemelt autót

Pedig egy vásárlás előtti hozzáértő átvizsgálás a legnagyobb kockázatokat azonnal fel tudja tárni és elkerülhetők a fentebb hosszan részletezett szenvedések.

Ez a rovat, a Mesél a szakértő, 9 éve hozza az esettanulmányokat, olykor valóban elborzasztó példákat állítva a leendő vásárlók elé, hogy milyen botlódrótok vannak kifeszítve a pályán.

És kinek kell a legjobban egy ilyen szolgáltatás? Hát éppen azoknak, akik 1,5-2,5 milliót tudnak (csak) autóra szánni és igenis számít, hogy kell-e még közvetlenül a vásárlás után 3-4-5 százezret rálocsolni arra a paripára.

Tudom, hogy egy átvizsgálás árából kétszer meg lehet tankolni egy kocsit. Én is érzem, hogy egy olcsóbb autónál igenis számít az a 30-40 ezer forint, de kérdem én, mi ez az összeg ahhoz képest ha több százezerből állítható csak helyre egy kocsi, vagy olyan csapdát tartalmaz, amit pénzen nem is lehet kijavítani?

Érdemes megnézni a 2022-ben forgatott SuperCar spot-unkat, amelyben rövden összesoglalom a lényeget!

Ha jó az autó akkor azért…

Egy-egy „hibátlan” autó átvizsgálása során esetleg felmerülhet az ügyfélben, hogy kidobott pénz volt az átvizsgálásra költött összeg, hiszen nem találtunk semmit. De mi lett volna ellenkező esetben? Így legalább azzal a tudattal veszi meg a kocsit, ő minden tőle telhetőt megtett a kockázat csökkentésére.

…ha nem jó, akkor azért!

Legboldogabb ügyfeleink viszont kétségkívül azok, akiknek miután megmutatjuk, hogy milyen hulladékot tervezett megvenni, hálásan írják az értékeléseket és örülnek, hogy tudatosságuk mennyit spórolt most nekik.

Te is a 99% felkészületlen vásárlók táborát akarod erősíteni, vagy pedig javítasz kicsit az arányon és Te is átvizsgáltatod a verdát mielőtt egy fillért is fizetnél érte? Tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....