robotautó
Az autonóm vezetés a közlekedés jövője, de napjainkban még az autopilotnak nevezett rendszerek sem képesek leváltani közúton a humán erőforrást, miközben a robotpilóták egyre gyorsabbak a versenypályákon.
Merész ötlet
Izgalmas kísérletnek ígérkezik a Budget Airline Car, melynek célja a légi közlekedés kiváltása. Merész terv, de van alapja, mert a kontinentális felmérésre épülő koncepció szerint az átlagos európai repülőutazás ezer kilométernél rövidebb, ezt pedig akár autóval is kényelmesen meg lehet tenni, méghozzá olcsóbban, kevesebb időveszteséggel és tisztábban.
Budget Airlines Car flotta Forrás: BAC
Időt nyerhetünk
A BAC rendszer lényege, hogy a társasjárműkénzt indulhat a cityből, érkezhet városközpontba, így meg lehet spórolni a repülőtérre történő utazás, a becsekkolás és biztonsági ellenőrzés idejét, ami sokszor hosszabb, mint maga a repülés, amit ráadásul az időjárás is jobban befolyásol, a légitársaságok késéseiről, járattörléseiről már nem is beszélve. Szóval inkább autózzunk? Majd kiderül, ha piacra kerül a BAC, mely rövidítésként kicsit kínai márkának tűnik, pedig brit.
Furán nyilnak... Forrás: BAC
Brit BAC
Az európai légijáratokon minden utas-kilométer 250 gramm CO2 kibocsátással jár, az áramvonalas Budget Airlines Car esetében ez mindössze 5 gramm. A repülőformához hasonlóan alacsony légellenállású karosszériás BAC villanyautó hossza 5 méter, szélessége 1,8 méter és egy töltéssel 700 kilométeres útra képes, hat utassal és némi csomaggal a fedélzetén.
Majdnem háromszázas tempóban versenyeztek Forrás: Autonomous Challenge
Autonóm Dallara
Amíg a BAC még csak kísérlet, addig a robotizált Formula autók már egyre nagyobb sebességgel száguldanak a ringeken. Egy éve írták ki az autonóm futamot, melyről több országból neveztek csapatok. Az előírások szerint egy hagyományos versenyautót kellett átépíteni, alapul a pályákon sikeres olasz Dallara flottája szolgált.
Induláskor kidobták a vezetőülést és önállósították a versenyautót: az AV21-es modellt algoritmusok irányítják, minden szoftverdöntés a robotpilóta kezében van, az irányítást lézerszkennerek segítik, így sötétben is képes közlekedni.
Autonóm szemek Forrás: Autonomous Challenge
Kétszáz felett
Olyannyira üzemkész a technológia, hogy több csapat autója is hibátlanul száguldott a versenypályán, olykor egymás mellett, olykor egymást előzve, méghozzá kétszáz feletti tempóval. A világ legjobb műszaki egyetemeinek hallgatói vettek részt az eseményen, melynek célja az autonóm mobilitás vezérlőrendszerek tökéletesítése.
Olykor a robotpilóták is hibáznak, mert a betanult pálya vonalvezetése állandó, de felülete változik, így figyelmen kívül hagyják a friss páralecsapódást, vagy olajfoltot, amin elcsúszva a bukótérben kötnek ki.
Olykor a robotpilóta is hibázik Forrás: Autonomous Challenge
Las Vegas-i nyerők
A pályázatot két éve hirdették meg, elsőre negyvenegy egyetemi csapat jelentkezett, idén januárban kilencen már rajthoz is álltak: az USA-ból négyen, az Egyesült Arab Emírségekből, Kanadából, Koreából, Németországból és Olaszországból egy-egy csapat nevezett. Minden csapat azonos Dallara AV-21 versenyautóra szerelt három Luminar Hydra LiDAR szenzort és fejlesztett szoftvert.
A győzelmet a milánói és alabamai egyetem közös PoliMOVE csapata érte el, robot formula autójuk 278 km/órás sebességgel száguldott a Las Vegas Motor Speedway versenypályán, ahol az első helyezett 150 ezer dollárt nyert.
Egyelőre még csak kisméretű makett Forrás: MACA SA
Francia MACA
Közben népesebb lett a repülő formulások mezőnye, mert az ausztrál Airspeeder ellenfelet kapott: a francia MACA S11 versenygépe is elektromos, de jóval könnyebb megoldást találtak: a villanymotorok energiáját hidrogén üzemanyagcellákból nyerik, amivel töeget és helyet takarítanak meg. A karbonvázas gépet hat darab (egyenként 47 lóerős villanymotorral összekötött) propeller hajtja, a 271 lóerős rendszer összteljesítményű jármű kalkulált végsebessége pedig 250 km/óra. Az ütközésmegelőző S11-est jövőre dobnák piacra 900 ezer dolláros (285 millió forintos) áron.
A franciák egyelőre még csak 1:3-as makettet mutattak be, az ausztrálok viszont már tesztelik a gépüket.
Idén talán már elrajtol az Airspeeder mezőnye Forrás: Airspeeder
Egyelőre pilóta nélkül
Több csúszás után idén már versenyeket is terveznek az új kategóriában: az üresen 100 kilós, akkukkal 250 kilogrammos Airspeeder maximális tempóval és legfeljebb száz kilós pilótával negyedórát képes repkedni az 500 kilowattos kapacitású akkumulátorról táplált nyolc (összesen 96 kW/130 LE teljesítményű) villanymotorjával. A versenyszabályzat szerint az egyszemélyes jármű négy méteres magasságon és maximum 120-as tempóval repkedhet.
Az Airspeeder Mk4-es váza, géptörzse és a monocoque kabinja is karbonból készül, akkucsomagja a bokszkiállásnál cserélhető. A versenyre szánt Alauda (Pacsirta) oktokoptert és környezetét 22 szenzorral, lidarral és radarral támogatott rendszer védi az ütközésektől, szükség is van a megfelelő védelemre, mert 2,3 másodperc alatt éri el a százas tempót. Az idei futamokon tíz versenygép rajtolhat egyszerre, de még csak távirányítással, sikeres futamok után, várhatóan jövőre repdeshetnek pilótákkal.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!