Skoda

Škodák, amikből csak egy van, vagy egy sem

2023.08.28.

Fel nem robbant dizájn bombák, škodás meseautók.

Egyszer volt, hol nem volt egy prototípus, mely aztán örökre egyke maradt. Ahogy a legtöbb mesének, ennek is több szereplője van. Eleinte ismert Škodákból is készültek egykék, lásd 1000 MB kabrió és kombi, de a márka történetében vannak nagy publicitást kapott és nagyon titkolt darabok is.

Skoda 976-os Forrás: Gyártó

Több Škoda prototípusról csak megszületésük után évtizedekkel jelentek meg hírek, fotók.

Nem véletlenül, hiszen a történet nagyjából hasonló volt a keleti blokk országaiban. A szocialista-kommunista vezetésű járműiparban a hiányzó fejlesztési pénzek és korszerű technológiák miatt olykor évtizedeken át gyártották ugyanazt a modellt, lásd a DKW-utód Wartburgot, Trabantot.

P760-as tervrajz     Forrás: Skoda

Anyagi forrásokban szegény, de ötleteben nagyon is gazdagok voltak az autógyári mérnökök, akik sokszor a lehetetlennel próbálkoztak és karrierjüket kockáztatták azzal, hogy olykor nem csak a rajzasztalon álmodoztak, hanem meg is építettek néhány modellt. Már csak azért is, mert tudták, hogy gyáruk megmaradásához és versenyképességéhez új termékek kellenek.

Sajnos a hiánygazdálkodás nem éppen a korszerűsítés felé orientálta a lengyel, az NDK és a csehszlovák autóipart, pedig a nagy múltú Škodánál megvolt a lehetőség, de hiába variáltak, sokáig maradtak a régi konstrukció.

P760-as prototípus    Forrás: Skoda

Miközben az európai márkák már elköszöntek a farmotorostól, váltott a Fiat, a Renault és a Volkswagen is: modelljeik motorja a kocsi orrába került és az első kereket hajtotta. Ez az elrendezés nagyobb teret hagyott az utasoknak, csomagoknak, mert az erőátviteli szerkezet a kocsi orrába került. Ennek előnyeit a Skodánál is felismerték, szóval nem a gyáriak késleltették a modellváltást. Az AZNP kollektívája is tisztában volt a kor követelményeivel, de a kommunista korszakban nem a vállalat vezetése döntött a gyártási programról, a fejlesztési befektetésekről. A tervgazdálkodásos ipar szakminisztériumok irányítása alatt állt, a döntéseket a Csehszlovák Kommunista Párt vezetése hagyta jóvá.

P720-as prototípus    Forrás: Skoda

A beruházásokat főleg fegyverkezésre és a nehéziparra csoportosították, az autóiparnak kevés fejlesztési pénz jutott. Közben az öregecske farmotoros egyre inkább kiszorult a külföldi piacokról, márpedig kemény valutára Csehszlovákiának is szüksége volt, ehhez pedig a nyugati piacokon is versenyképes modell kellett.

Mivel az 1964-ben bemutatott 1000 MB már premierjén sem számított korszerűnek, több prototípuson is dolgoztak a Škodánál.

A nagyon titkolt S720-as program keretében több koncepció modell és prototípus is született: 1967-ben készült az ötajtós ferde hátú, a négyajtós szedán és kombi, majd egy kétajtós lépcsős hátú kupé.

1969-ben a Giugiaro stúdió tervezésű négyajtós S720-as szedán formája leginkább a Fiatot idézte. 1971-ben készült a jelzésben és formájában is sportos S720-as Fastback, mely Ford ihletésű volt. A 2,4 méteres tengelytávú 900-as kisautót a Trabant kollektívájával közösen tervezték, ahogy az 1969-ben tesztelt P 603-ast, melynek orrába Škoda 1000 MB motort építettek, ahogy a P760-as prototípusnál is. Az 1,1 literes, 50 lóerős, négyhengeres benzines az első kerekeket hajtotta.

Mind egyke maradt: nem került sorozatgyártásra a P610-es és a 760-as sem. A kudarcos próbálkozások után megszakadt a csehszlovák-NDK együttműködés,

Ígéretesnek indult a divatos formájú S764-es, melyből 1977-ben készült kétajtós ferdehátú és ötajtós kombi is. Többtucatnyi prototípus elvetése után ismét az apparátus döntött, mert az országnak nagyon hiányzott a konvertibilis valuta, amit csak a nyugati piacon csak versenyképes termékkel lehetett beszerezni.

1982. második felében született a 282-es kormányhatározat, mely szerint új Škoda kell. Ennek örültek a gyáriak, hiszen a döntés állami támogatást, pénzt jelentett. Ami miatt mégis megijedtek az a határidő volt: 1985. júniusára el kellett készülnie a prototípusnak, és 1987-ben el kellett indulnia a sorozatgyártásnak. Akkoriban egy komoly fejlesztési központtal és saját szerszámgyártással rendelkező világcégnek is hét-nyolc év kellett ehhez. A határidő annyira sokkolta a szocialista rendszerben működő vállalat kollektíváját, hogy csak 1983. tavaszán kezdtek a feladatnak.

A kormányhatározatban kitételként szerepelt, hogy a karosszériát olasz stúdiónak kell megterveznie.

Végül a külföldi partner mobilizálta a csapatot. A gyári delegáció tagjai március első hetében a genfi nemzetközi autószalonon több olasz céget is megkerestek, de sem Giugiaróval, sem Pininfarinával nem sikerült megállapodniuk. Kértek ajánlatot a francia karosszériaépítő Chausson vezetőitől is, ez a cég sok Renault prototípust készített, és az ő művük volt a Matra és Simca Baghera sporkocsija, valamint a Rancho terepjáró-kombi, ami messze megelőzte az SUV-korszakot.

Végül egy nagy olasz stúdió igazgatója, Filiberto Giannini megszervezett egy találkozót Nucio Bertonével, akivel a kiállítás második szakmai napján tárgyalt a két Škoda mérnök, Andrej Barcak és Petr Hrdlicka.

Közben megérkezett a Chausson ajánlata, mely szerint 22 millió koronáért nyolc hónap alatt elkészítik az 1:1-es méretű modellt, de végül az olasz Nucio Bertone által vezetett Centro Stile design stúdióval kötötték meg a 28 millió cseh koronás szerződést. 1983. márciusa és 1985. júniusa között elkészült a prototípus: a divatos, ferdehátú, ötajtós karosszéria orrába épített négyhengeres alumínium motor az első kereket hajtotta. A hosszú tesztelések és az üzem felszerszámozása után 1988. augusztusában elindult a Favorit, majd 199-ben a már VW hangszerelésű kompakt utód, a Felicia sorozatgyártása.

A wolfsburgi tőke és szellem újabb piaci sikerautókat és attraktív koncepciómodelleket eredményezett. Feltámadtak a klasszikus típusnevek, ám sajnos csak egy példányban készült a Superb alapú Škoda Tudor kupé 2001-ben. Öt évvel később a párizsi autószalon sztárja volt a Škoda fiatalos formájú Joyster.

A VW család nem csak a fejlesztésekben segített, de abban is, hogy a Škoda tanulmánymodellek és koncepciók rangos autószalonokon mutatkozhassanak be.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....