Skoda
Hogy néz ki?
Szedánnak néz ki, valójában ötajtós modell. Hatalmas autó (tengelytávja 2841 milliméter) a Skoda Super, mintegy 9,1 négyzetméteres helyet követel magának a placcon. Hatékonyan és okosan használja ki testi adottságait. Pazar helyet kínál elöl és hátul is, és akkor még nem beszéltünk a kombikat megszégyenítő 625 literes csomagtartóról, amely a hátsó ülések (lépcsős) ledöntésével már-már teherautós: 1760 liter. Bár óriási az autó, a hátsó üléseken mégis csakis a szélen utazunk kényelmesen, aki középen ül, annak meg kell küzdenie a vaskos kardánalagúttal.
Utastere konzervatív, de ízléses, a sportos felszereltség jól áll neki, a bőr és hasított bőr kombinációjával kárpitozott sportülések parádésan tartanak. A karbonszálas betétek nem valódiak, de nem tűnik fel, hogy csak műanyagok. A kormány vaskos, alul vágott, jó fogású, perforált bőrrel vonták be.
A legnagyobb Skoda limuzin színültig van okosságokkal. Ilyen a parkolójegytartó, a tanksapka fedélbe rejtett jégkaparó, az ajtókba rejtett két esernyő vagy a csomagtér elemlámpája. A Sportline felszereltségben vad dizájnú felniken 235/40 R19-es Continental téli gumik feszültek, sok a szpojler, a küszöbökön nem érezzük túlzásnak, de a csomagtartó szélén már az.
Hogy megy?
A kétliteres dízel morcos dízelhangját nem tudja letagadni, AdBlue-adalékkal és SCR katalizátorral szerelik, fogyasztása kiváló, a több mint 500 kilométeres téli teszten 6,8 litert gázolajat kért 100 kilométerenként. 190 lóerejéhez 400 newtonméter csúcsnyomaték társul széles, 1750 és 3250 percenkénti fordulatok között. A Superb még 4x4-es hajtással sem túlsúlyos, mintegy 1650 kiló a tömege.
Milyen vezetni?
Magasan ülünk, jól átlátjuk a forgalmat, a futóműve parádés (ha kell hullámzik, ha kell feszes), a kormányzása pontos, de visszajelzései nem elégségesek. Az adaptív lengéscsillapítás-szabályzás felára 204 470 forint, érdemes testre szabni (individual mód). Sport módban egyáltalán nem tántorog, kemény és dinamikus. Versenyre ekkor sem való, a kormány mögül is pöcögtethető hétfokozatú DSG-váltó nem partner a vadulásban. Az ötödik generációs Haldex (lamellás) tengelykapcsolóval szerelt összkerék-meghajtás kiválóan teljesített a hol télies, hol tavaszias körülmények között, magabiztos tempót enged meg még nyálkás és csúszós utakon is.
A Skoda Superb felfüggesztése elöl MacPherson, hátul multilink, a Sportline változat rugóit 15 milliméterrel rövidebbre vették és keményebbek a normál változatnál. A négy tárcsafék hatékony és jól bírja a terhelést. A DSG lejtmenetben motorfékkel segít.
Mennyibe kerül?
Kicsit elborzadtam, amikor a kesztyűtartóból kiesett az az autó adatlapja, rajta az árral. Gyorsan visszatettem és rápakoltam pár kacatot. Aztán újra kiszedtem. Nézem, 13 millió, nem kevés. Aztán kiderült, hogy ez a 36 ezer kilométert futott tesztautó ára, az eredeti ára bizony 16 millió forint. Nekiveselkedtem hát a Skoda konfigurátornak, hátha azóta olcsóbb lett. Ambition felszereltséggel 4x4-es dízel Superbünk 11 133 200 forint kifizetésével lehet, a tesztelt Sportline változat indulóára 12 301 600 forint, felextrázva pedig (a 899 999 forintos kedvezmény levonásával) 14 875 051 forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor