Skoda Octavia
A ŠKODA Octavia fontos évfordulót ünnepel. A kompakt sikerautó lenyűgöző eladási adatai azt mutatják, hogy az első ŠKODA Octavia bemutatása óta már ötmillió vásárló döntött világszerte az Octavia család széles modellkínálatának valamelyik tagja mellett. Az átlagosnál tágasabb belső tér, a modern motorok és biztonsági berendezések, valamint a vonzó árak páratlan együttese az, ami a márka későbbi modellszériáit és modellgenerációit is inspirálja.
Nagyjából egy évvel azután, hogy a cseh márka csatlakozott a Volkswagen Csoporthoz, 1992-ben megindult a ŠKODA Octavia új modellszériájának fejlesztése. Ez a csoport számára akkoriban tervezett vadonatúj platformra épült, amit az új Octavia koncepciójának kidolgozásával párhuzamosan fejlesztettek. Míg a mérnökök CAD (Computer Aided Design) technológiával a merev platformon dolgoztak, a ŠKODA Mladá Boleslav-i fejlesztőközpontjában Dirk van Braeckel vezetésével egy hasonlóan időtálló, összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkottak meg.
A fejlesztőmérnökök nagy figyelmet fordítottak az aktív és passzív biztonságra. Az első légzsákokon túl a márka először kínált akkor még újdonságnak számító oldallégzsákokat is. Az új kompakt autó nagy, felnyíló hátsó ajtaja kiváló hozzáférést biztosított az 528 literes csomagtérhez, amit a hátsó ülések lehajtásával nem kevesebb, mint 1 328 literesre lehetett bővíteni.
1996-ban, amikor a modell először jelent meg a piacon, a vásárlók kétféle négyhengeres benzinmotor és egy turbódízel hajtáslánc közül választhattak. A belépő szintű 1.6-os MPI (hengerenkénti befecskendezéses) motor teljesítménye 55 kW (75 LE) volt, az eggyel nagyobb, 1.8 20 V (húsz szelepes) változat pedig 92 kW-ot (125 LE) adott le. A modern 1.9 TDI közvetlen befecskendezéses turbódízel motor 66 kW (90 LE) teljesítményű volt, átlagfogyasztása 5,1 literre adódott 100 kilométerenként. A ŠKODA a későbbiekben a különösen gazdaságos, 50 kW-os (68 LE) 1.9 SDI motorral és a 110 kW-os (150 LE) 1.8 20V turbós motorral szélesítette a motorkínálatát.
Az első Octavia Combi 1998 márciusában, a Genfi Autószalonon tartotta világpremierjét, és májusban már átvehették az első ügyfelek. Ez a karosszéria-változat hamarosan bestseller lett, különösen Európában. 1999-ben az Octavia Combi összkerékhajtásos változata debütált.
Az Octavia / Octavia Combi típuselnevezés arra a sikeres modellre utal vissza, amiből a ŠKODA 1959 és 1964 között 364 000 darabot gyártott Mladá Boleslav-ban és Kvasiny-ben. A latin „octavia” szó jelentése „a nyolcadik” – utalva a „modern korszak” nyolcadik ŠKODA automobiljára, ami a technológia 1933-as bevezetését követően már független felfüggesztéssel készült.
Az új Octavia széria számára a ŠKODA új gyártósort épített, amelynek 37 500 négyzetméteres csarnoka a Mladá Boleslav-i üzemben helyezkedik el. Ezt követte egy új festőüzem, amelynek kapacitása 1 800 jármű naponta. Az új gyártósor 1996. április 3-án kezdte meg működését. A központi üzem termelőkapacitása évi 90 ezerről 350 ezer darabra növekedett, amivel a ŠKODA lett a legnagyobb iparvállalat a Cseh Köztársaságban.
Az első széria utolsó darabja végül a Vrchlabí-i szerelőszalagról gördült le 2010 novemberében. 1996-tól 2010-ig a ŠKODA összesen 970 000 szedánt és több mint 470 000 kombit szállított le a fogyasztóknak világszerte.
A második generációs Octavia töretlenül folytatta elődje sikerét. A ŠKODA összesen 1,6 millió szedánt és 900 000 kombit adott el 2004 és 2013 között. Az újabb technológiai fejlesztések – mint a közvetlen befecskendezéses benzinmotorok és a kettős kapcsolású sebességváltók (DSG) – az Octavia II-ben jelentek meg először.
A harmadik generációs Octavia, a ŠKODA egyik kiemelkedő fontosságú gyártmánya, 2012 novemberétől gördül le a szerelőszalagokról. 2016 márciusának végén elkészült e modellgeneráció egymilliomodik tagja is a ŠKODA központi gyáregységében, Mladá Boleslavban.
A hagyományos cseh márka összesen ötmillió Octaviát állított elő a ŠKODA Octavia 1996-os bemutatkozása óta. A Mladá Boleslav-i gyár mellett Kínában, Indiában, Oroszországban és Kazahsztánban is gyártanak ŠKODA Octaviát.
A roadshow állomásai
Időpontok |
Kereskedés |
Város |
Családi hétvége |
2016. április 5. - 2016. április 12. |
Palota Automobil |
Budapest |
* |
BRILL Kft |
Kecskemét |
* |
|
|
|
||
2016. április 12. - 2016. április 19. |
Autó Derzbach |
Budapest |
|
|
|
||
|
|
||
2016. április 19.- 2016. április 26. |
Auto Piedl |
Veszprém |
* |
Styevola és Fia Kft |
Esztergom |
||
Juvenal |
Szolnok |
* |
|
2016. április 26. - 2016. május 3. |
Alisca Autócentrum |
Szekszárd |
* |
Sándor Autóház Kft |
Gyöngyös |
|
|
Patócs Autóház Kft |
Gödöllő |
|
|
2016. május 3. - 2016. május 10. |
Porsche Pest |
Budapest |
* |
Porsche M5 |
Budapest |
* |
|
Porsche Szeged |
Szeged |
* |
|
2016. május 10. - 2016. május 17. |
Porsche Tatabánya |
Tatabánya |
* |
Walter Autó |
Sopron |
* |
|
Autócent Kft. |
Soltvadkert |
* |
|
2016. május 17.- 2016. május 24. |
Miskolc Autó |
Miskolc |
* |
Porsche Buda |
Budapest |
|
|
M8 Autócentrum |
Dunaújváros |
|
|
2016. május 24.- 2016. május 31. |
AutoMobil Körös Kft. |
Békéscsaba |
* |
Wolf Auto |
Székesfehérvár |
* |
|
Megyer Autócentrum |
Pécs |
* |
|
2016. május 31. - 2016. június 7. |
Porsche Győr |
Győr |
* |
Duna Autó |
Budapest |
* |
|
Végh Autóház Kft |
Szombathely |
|
|
2016. június 7. - 2016. június 14. |
Vass Autószerviz Kft |
Szentes |
|
MAXX-AUTÓ Trade |
Kecskemét |
|
|
|
|
|
|
2016. június 14. - 2016. június 21. |
Ceglédi Autóház Kft |
Cegléd |
|
Valent Autó Kft |
Nyíregyháza |
|
|
|
|
||
2016. június 21.- 2016. június 28. |
Mentes és Társai |
Budapest |
* |
|
|
||
|
|
||
2016. június 28. - 2016. július 5. |
Platán Autóház |
Nyíregyháza |
* |
Leier - Mosonm. |
Mosonmagyaróvár |
|
|
|
|
* ezeken a helyszíneken színes programokkal családi ünnep várják az érdeklődőket