Mlada Boleslav
Fotó: Skoda
A Škoda 130 RS a Mladá Boleslav-központú járműgyártó történelmének egyik legikonikusabb járműve. Annak idején számos címet nyert mind a nemzetközi ralikon, mind a körversenyeken. Az elődjeinek — Škoda 180 RS és 200 RS — erősségeire épülő és kiemelkedő vezetési dinamikával rendelkező Škoda 130 RS, gyorsan felvette a versenyt az elismert vetélytársakkal. Számos neves eseményen aratott győzelme alapján a járművet a csehszlovák motorsport meghatározó szereplőjeként tartják számon. Bemutatkozásának 50. évfordulója alkalmából három Škoda 130 RS került kiállításra a Mladá Boleslavban található Škoda Múzeum prototípus és sportjármű részegységtárában, ahol ezek április 27-ig tekinthetők meg.
A nemzetközi rali- és körversenypályák sztárja
Csak egy hónappal az 1975 áprilisában történt nyilvános bemutatkozása után a Most versenypályán, az újonnan kifejlesztett Škoda 130 RS kupé – amely a Type 735 nevet kapta – lenyűgöző eredményt ért el első versenyszakaszán. A brnói Európai Túraautó Bajnokságon a 2000 köbcenti alatti kategóriában két Škoda 130 RS jármű végzett a harmadik és negyedik helyen. Ez a kezdeti siker megalapozta a 130 RS kiemelkedően sikeres motorsport-karrierjét. Trófeákat nyert mind a keleti blokkban, mind a nemzetközi porondon, ahol a vezető nyugati márkák kemény versenyzőivel nézett szembe.
A Škoda 130 RS diadalai között szerepel az 1977-ben elért kategóriagyőzelme a legendás Monte Carlo Ralin, ahol összesítésben a 12. helyet érte el. További kiemelkedő teljesítményei közé tartozik az összesített nyolcadik hely az 1979-es Acropolis Ralin. 1981-ben újra nagy sikert aratott, és ismét bebizonyította, hogy még a lényegesen erőteljesebb vetélytársakat is felül tudja múlni.
Miután az előző szezonokban rendszeresen az első három helyezett között végzett, a Škoda 130 RS a körverseny világában is nyomot hagyott: az 1981-es Európai Túraautó Bajnokságon megszerezte az összesített címet, amely a legnagyobb sikerének tudható be a pályán.
A siker kulcsa: pehelykönnyű kialakítás és kiváló kezelhetőség
A Škoda 130 RS meghajtását egy folyadékhűtéses, hátsó elhelyezésű négyhengeres OHV motor biztosította, 1,3 literes lökettérfogattal. Idővel az eredeti 113 lóerős teljesítménye 142 lóerőre növekedett a pályaverseny változatban. Az alumíniumötvözet panelek és üvegszálas alkatrészek használatának köszönhetően a versenyjármű súlya mindössze 720 kg volt, ami lehetővé tette számára, hogy elérje a 220 km/h végsebességet.
Azonban a Mladá Boleslavban épült versenyjármű valódi ereje a kezelhetőségében és agilitásában rejlett. Jól kiegyensúlyozott kialakítása minden vezetési körülmény között magabiztosságot sugárzott, lehetővé téve, hogy még nyomás alatt is megbízhatóan reagáljon. Eredeti gyári specifikációval közel 200 darab Škoda 130 RS-t gyártottak, további több tucatot pedig gyári alkatrészek felhasználásával, magán úton építettek.
Az ikonikus RS jelvény öröksége tovább él a mai modellekben és a motorsportban
A Škoda 130 RS vezette be az RS – Rally Sport – megnevezést, amely azóta is ikonikus szimbóluma a Škoda nagy teljesítményű modelljeinek. Ez a sportos örökség a márka jelenlegi kínálatának egyes modelljeiben ma is folytatódik.
A nemzetközi motorsport színterén a Škoda Fabia RS Rally2 továbbra is fenntartja az RS nevet a WRC2 kategóriában.