sebességrekord
A „Babs” újjászületése
Owen Wyn-Owen (1925 – 2012), mérnök, egyetemi oktató, autórestaurátor. Már korábban felmerült benne a gondolat a „Babs” feltámasztására azonban ezt könnyebb volt mondani, mint megtenni. A roncs helyszínét régi fénykép alapján azonosította be, mely egy akkori rakéta siló mellett volt. A katonaság engedélyt adott a roncs kiásásának és Parry-Thomas leszármazottja sem ellenkezett. Wyn Owennek 2 évébe került míg megtalálta a leszármazottat, Parry-Thomas unokaöccsét, aki engedélyt adhat neki a munkára. A restaurálás procedúrája is vitatottá vált, mert voltak, akik azt akarták, hogy csak látszatra legyen helyreállítva, mások pedig, hogy a gép újra működőképes legyen. Wyn-Owen kitartása eredményre vezetett, 1969-ben az autót kiásták és megkezdődhetett a 15 éven át tartó rendkívül alapos, lelkiismeretes helyreállító munka, hogy végül a „Babs” újra működőképes legyen. Parry-Thomas halála után a házában találtak terveket egy hajóra, mellyel az aktuális vízi sebességrekordot akarta megdönteni, illetve a „Babs” átalakítását lánchajtásról tengelyhajtásra.
A kocsit rettenetes állapotban találták, az alváz és a karosszéria nagy része teljesen elkorrodált.
Új karosszériát kellett építeni, felhasználva a lehető legtöbbet a még használható részekből. A motort sikerült megmenteni, de sok új cserealkatrészt kellett legyártatni az eredeti tervek alapján. Az autó első sikeres tesztjei az 1970-es évek elején voltak.
Képek
Owen Wyn-Owen egy bemutatón vezeti az autót (felső kép), és felkészíti a futamra (a BABS mellett gugol)
A teszt során a helyi garázstulajdonos Land Roverével 60 mérföldes sebességgel húzták a „Babs”-ot és a motor beindult. A váltó túl hosszú fokozata miatt csak a behúzás volt az egyetlen mód, hogy a „Babs” motorja életre keljen. A későbbi teszteket a világsajtó és a televízió előtt hajtották végre egy közeli RAF repülőtéren, Valley Anglesey-ben.
A restaurációs munkák helyszíne Owen garázsa volt, azonban ma a „Babs” a „Sebesség Múzeumában”, erre a célra épített kis műzeumban van nyaranta, Pendine faluban, a hajdani rekordpálya szomszédságában.
Dr. Geraint Owen a Bath-i Egyetem docense, ápolja édesapja, Owen Wyn-Owen örökségét. Maga is autómérnök és a veterán gépjárművek szakértője. Tevékenysége elsősorban az egyetem Formula Student projektjére irányul.
A „Sebesség Múzeuma” (Museum of Speed) elérhetősége:
Pendine (Nagy-Britannia/Wels)
Carmarthenshire SA33 4NY
Tel: +44 (0)1994 453488 (Húsvéttől - szeptemberig)
Tel: +44 (0)1267 228696 (októbertől - Húsvétig)
e-mail: museums@carmarthenshire.gov.uk
http://www.carmarthenshire.gov.uk/english/education/museums/museumofspeed/pages/museumofspeed.aspx
J. G. Parry-Thomas életéről, legendájáról számtalan írás található a neten, az autóversenyzés irodalmában könyvek sora emlékezik meg róla. Többnyire „egymásból” született írások ezek, melyek viszik magukkal és sokszorozzák a pontatlanságokat. Tiszta források közé tartozik a családi honlap (http://www.parry-thomas.co.uk) és a http://www.wrexham.gov.uk/english/heritage/babs.htm oldal, valamint William Alister Williams: The Encyclopedia of Wrexham, valamint Peter J. R. Holthusen: The Fastest Men on Earth. könyve
a „bepillantást” összeállította:
Dr. Nagyszokolyai Iván
Nagyszokolyai Márton