Mi kerül ezen ennyibe

A rezsióradíj, avagy mi kerül ebben ennyibe?! (12. rész) - ADAS – Vezetéstámogató rendszerek

2021.03.17.

A vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően a közúti közlekedés sokkal biztonságosabbá, átláthatóbbá és kezelhetőbbé vált. Épp e kiemelten fontos szerep miatt lényeges, hogy az érzékelők, jeladók, radarok és kamerák működése kifogásolhatatlan legyen a mindennapokban, ezzel segítve a jármű vezetőjét annak külső környezetéről való informálódásában.

 

A vezetéstámogató rendszerek (ADAS) palettája évről-évre bővül, újabb költségeket vonva maguk után. Az érzékelők ugyanis nagyobb arányban a jármű külső felületén vannak elhelyezve – kivéve a gyorsulásérzékelőket és hőmérsékletszenzorokat, amelyek a kocsitesten belül helyezkednek el – kitéve ezeket a környezet, illetve baleset okozta sérüléseknek. A szenzorok meglehetősen érzékenyek. A jármű elején elhelyezett érzékelők a legkisebb koccanástól is megsérülhetnek, így tévesen riaszthatnak, késve avatkozhatnak be, illetve fals adatokat továbbíthatnak.

 

Ezek a rendszerek aktív és passzív elven is működhetnek attól függően, hogy adó és vevő antennára, vagy pedig kamerára van szükségük az adatgyűjtéshez. A szenzorok felől érkező adatokat a vezérlőegység fogadja és értelmezi, majd az ebből nyert információt közvetíti a jármű vezetője felé. A hibás működést nem csak a szenzorok sérülése okozhatja. Az érzékenységük miatt a közlekedés során felgyülemlett kosz, havas időben pedig az utakról felvert latyak is befolyásolhatja működésüket. Emiatt ajánlott a jármű tulajdonosoknak szemrevételezéssel ellenőrizni az érzékelők állapotát.

 

A járműelemek cseréje is drágul az ADAS rendszerek megléte miatt. Különösen jó példa erre egy általános szélvédő csere, amelynek költségeit nagyban megdobja a szélvédő mögött elhelyezett szenzorok megfelelő kalibrálása is, mivel az új üveg fénytörése különbözhet az eredetiétől.

Ezen rendszerek kalibrálása kétféleképp történhet. Optimális esetben elegendő a műhelyben, jeltáblák segítségével véghez vinni a beállítás, vannak azonban olyan szenzorok, amelyek csak menetközben kalibrálhatóak. A jeltáblán kívül a különböző típusokhoz gyárilag előírt kalibrációs eszközöket kell alkalmazni, így a műhelynek gondoskodnia kell a megfelelő eszközök/szoftver meglétéről. A szabályzási eljárás első lépéseként a járművet vízszintes helyzetbe kell rögzíteni, akárcsak futómű-beállítás során, és ehhez a pozícióhoz kell igazítani az előírt távolságra helyezett jeltáblát. Ezt követően lehet a specifikus szervizeszközzel a jármű vezérlőegységéhez csatlakozni, amelynek során lefuttathatóak a kalibráló programok.

 

 

A fent említett újítások miatt a járműfenntartó tevékenységet folytató műhelyek számára lényeges, hogy a kalibráláshoz szükséges eszközöket, szoftvereket, adatbázisokat folyamatosan frissítsék, valamint újabbakat szerezzenek be, hogy lépést tartsanak az egyre korszerűbb vezetéstámogató rendszerek megjelenésével.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.12
Az összetettben éllovas dél-afrikai Henk Lategan előnye mindössze 21 másodpercre csökkent a Szaúd-....
2025.01.12
Vannak fétistárgyak, melyek láttán erősebben ver az autóbuzik szíve, ilyen a Bilstein gátló, a....
2025.01.12
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Magyar vágyálom. ..
2025.01.12
Nyolchengeres ellendugattyús motort készül piacra dobni a Great Wall Motor kínai járműgyártó....
2025.01.12
Az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót. ..
2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....
2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....
2025.01.12
Az Árpád úton, az Újpest-központ metrómegálló közelében karambolozott két autó – jelentette az....