Mi kerül ezen ennyibe
A vezetéstámogató rendszerek (ADAS) palettája évről-évre bővül, újabb költségeket vonva maguk után. Az érzékelők ugyanis nagyobb arányban a jármű külső felületén vannak elhelyezve – kivéve a gyorsulásérzékelőket és hőmérsékletszenzorokat, amelyek a kocsitesten belül helyezkednek el – kitéve ezeket a környezet, illetve baleset okozta sérüléseknek. A szenzorok meglehetősen érzékenyek. A jármű elején elhelyezett érzékelők a legkisebb koccanástól is megsérülhetnek, így tévesen riaszthatnak, késve avatkozhatnak be, illetve fals adatokat továbbíthatnak.
Ezek a rendszerek aktív és passzív elven is működhetnek attól függően, hogy adó és vevő antennára, vagy pedig kamerára van szükségük az adatgyűjtéshez. A szenzorok felől érkező adatokat a vezérlőegység fogadja és értelmezi, majd az ebből nyert információt közvetíti a jármű vezetője felé. A hibás működést nem csak a szenzorok sérülése okozhatja. Az érzékenységük miatt a közlekedés során felgyülemlett kosz, havas időben pedig az utakról felvert latyak is befolyásolhatja működésüket. Emiatt ajánlott a jármű tulajdonosoknak szemrevételezéssel ellenőrizni az érzékelők állapotát.
A járműelemek cseréje is drágul az ADAS rendszerek megléte miatt. Különösen jó példa erre egy általános szélvédő csere, amelynek költségeit nagyban megdobja a szélvédő mögött elhelyezett szenzorok megfelelő kalibrálása is, mivel az új üveg fénytörése különbözhet az eredetiétől.
Ezen rendszerek kalibrálása kétféleképp történhet. Optimális esetben elegendő a műhelyben, jeltáblák segítségével véghez vinni a beállítás, vannak azonban olyan szenzorok, amelyek csak menetközben kalibrálhatóak. A jeltáblán kívül a különböző típusokhoz gyárilag előírt kalibrációs eszközöket kell alkalmazni, így a műhelynek gondoskodnia kell a megfelelő eszközök/szoftver meglétéről. A szabályzási eljárás első lépéseként a járművet vízszintes helyzetbe kell rögzíteni, akárcsak futómű-beállítás során, és ehhez a pozícióhoz kell igazítani az előírt távolságra helyezett jeltáblát. Ezt követően lehet a specifikus szervizeszközzel a jármű vezérlőegységéhez csatlakozni, amelynek során lefuttathatóak a kalibráló programok.
A fent említett újítások miatt a járműfenntartó tevékenységet folytató műhelyek számára lényeges, hogy a kalibráláshoz szükséges eszközöket, szoftvereket, adatbázisokat folyamatosan frissítsék, valamint újabbakat szerezzenek be, hogy lépést tartsanak az egyre korszerűbb vezetéstámogató rendszerek megjelenésével.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!