Mi kerül ezen ennyibe
A fényszórók beállítása létfontosságú munkafolyamat, amellyel elkerülhető a szembejövő jármű vezetőjének, illetve az előttünk haladónak az elvakítása, miközben a vezető számára jó láthatóságot, megfelelő látási viszonyokat biztosít.
A folyamat első lépéseként biztosítani kell, hogy a jármű vízszintesen álljon, valamint ellenőrizni kell a gumiabroncsok nyomását, rugóhelyzeteket, járműterhelést és a jármű szintszabályozását. Ezt követi a kamera tájolása a járműhöz. A fényszóró-ellenőrző készülékkel a tompított fény 10 m-re vetített sötét-világos határának a fényszórótengely magasságához viszonyítását mm-ben és a vízszintes irányeltérést lehet meghatározni és korrigálni.
Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző |
Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája* |
|
tompított fény lefelé vetítés 10 m távolságra vonatkoztatva:
tompított fény vízszintes irányeltérés:
tompított fény vízszintes szakaszának eltérése a vízszintestől: |
0 – 40 cm
-
- |
±30 mm
±1°
±3°
|
A mai, modernebb fényszórókat már digitális fényszóró-ellenőrző készülék segítségével állítják be. Ezek az aktív fényszóró rendszerek variálható világos-sötét határvonallal rendelkeznek. A modern fényszórók kékszegéjű fénykévéje hibás értelmezéshez vezethet a beállítás során, melynek követkeményeként rosszul állítják be a fényszórót. Ezt a problémát küszöböli ki a digitális fényszóró-ellenőrző, mely digitalizálja a fényszórósugárképet, majd azt a vezérlőelektronikába továbbítja. A világos-sötét határvonal számítással határozza meg egy mikroprocesszor segítségével. A felhasználó-barát felületnek köszönhetően az értékeket grafikusan és numerikusan is megjeleníti.
A digitális eszközök a hagyományoshoz képest többszörös költséget jelentenek a szervizeknek, fenntartásuk pedig további kiadást jelentenek.
A fényszóróellenőrzés a közlekedésbiztonsági ellenőrzés része. A KRESZ szabályai szerint beállíttatása a jármű üzemeltetőjének és a járművezetőnek a felelőssége.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!