közlekedésbiztonság
Az Európai Unióban az elmúlt három évben nem csökkent a közúti közlekedési baleset halálos áldozatainak száma. Az EU közútjain 25.671 fő veszítette életét 2016-ban, és ennek jelentős része a munkával vagy a munkahelyi ingázással volt összefüggésben. A pontos százalékos arányt ugyan nehéz kiszámolni az egyes tagállamok részben eltérő statisztikái miatt, de a szakemberek úgy becsülik, hogy a hivatáshoz kapcsolódó halálesetek aránya mintegy 40%.
„Bár számos kiváló példát tudnék felsorolni kis- és nagyvállalatoktól a közlekedésbiztonság területén tett erőfeszítéseiket tekintve, ezres nagyságrendű azoknak a cégeknek a száma, akik egészen egyszerűen homokba dugják a fejüket a munkavállalóik mindennapi közlekedéséhez kapcsolódó kockázataival kapcsolatban” – fejtette ki álláspontját Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezetője.
„Számos vállalat hibásan teherként fogja fel a közúti kockázatok kezelésének kérdését, pedig ez sokkal inkább egy lehetőség. A kockázatok rendkívül hatékonyan csökkenthetők tudatos útvonaltervezéssel, célzott közlekedésbiztonsági tréningekkel, valamint biztonságosabb gépjárművek beszerzésével. Ráadásul ezáltal a biztosítási költségek is csökkenthetők, és ugyancsak csökken a munkából való kiesés mértéke, és nem utolsósorban a társaság megítélése is javul. Látszik, hogy a munkáltatóknak rengeteg teendőjük van ezen a területen, a kutatásunkból az is kiderül, hogy ehhez segítségre és támogatásra van szükségük a tagországok kormányaitól és az Európai Uniótól.”- tette hozzá Avenoso.
Rohanunk a munkába, majd onnan haza. Ez mind-mind kockázat. (kép: arla.co.uk)
Az adatgyűjtési módszerek továbbfejlesztése az egyik kulcsa a hivatással összefüggő balesetek számának csökkentésére. A tapasztalatok szerint az Európai Unió tagországainak rendőrhatóságai nem egységesen regisztrálják a baleseti adatokat, és sok esetben az adatfelvétel részletessége, pontossága is hagy kívánnivalót maga után. Mindemellett a hivatással összefüggő közúti baleseti haláleseteknek még nincsen EU szinten egységes definíciója. Mindez arra enged következtetni, hogy a probléma súlya alulbecsült, például azért, mert a baleset további résztvevői és a munkába ingázók által elszenvedett halálos balesetek besorolása nem megfelelően kategorizált.
A közúti közlekedésben meghalt személyek száma 2010-2020 között (a szaggatott vonal a 2020-ig tartó tervezett csökkenés mértékét jelzi) (forrás: etsc.eu)
A kutatásban résztvevő szakemberek szerint a kormányzatnak és a hatóságoknak kell élen járniuk jó gyakorlatokkal, például olyan hivatáshoz kapcsolódó közlekedésbiztonsági programokkal, amit a versenyszféra résztvevői könnyedén át tudnak ültetni a saját gyakorlatukba.