Ford Puma

A Puma újra támad

2020.04.15.

A Ford újra életrekeltette kis ragadozóját a Pumát. A koronavírus miatt az autónak több mint rendhagyóra sikeredett a magyarországi debütálása, így érdemei elismerése mellett egészen biztosan ez a momentum is sokáig emlékezetessé teszi majd a hazai piacralépését. 

Az új Puma deklaráltan egy nagyon fontos modellje a márkának, ezért nem volt véletlen, hogy Ford hazai importőre iszonyú erőfeszítéseket tett az új autó bemutatásának érdekében. Minden más esetben ujjgyakorlat lehetett volna a szakmai prezentáció, azonban a kialakult vírushelyzettel járó rendelkezések újra és újra kihúzták a szőnyeget a meghirdetett rendezvények alól.

Azonban a Ford csapata nem engedte, hogy rájuk számoljanak a körülmények és formabontó módon két lépcsőben mutatták be új üdvöskéjüket. A bemutató első etapjában online sajtótájékoztató keretében ismerkedhetett a meghívott plénum az autóval, majd a másodikban kinek-kinek egyéni egyeztetés után tették lehetővé az autó kipróbálását. Egyébként a virtuális megjelenítést elsőként alkalmazó importőr ezzel a szükségmegoldással kifejezetten családiassá és közvetlenebbé tette szakmai prezentációt. Nem szükséges információ, de nem tudom megállni, hogy ne tegyem közzé, hogy anno az autós médiában induló pályafutásom első alanya 1997-ben is a Ford Pumához kötődik. Igaz a mostani helyzet inkább rendkívüli sem, mint emocionális mérföldkő, de az tény, hogy fémjelként nálam mindig ott marad majd, ha a modell szóba kerül.

1997-2002

A gyártó modellpalettájához 1997-ben csatlakozott a Puma. Az egykori sportos kis kupét azonban viszonylag rövid ideig gyártották, már 2002-ben elhagyta a szortimentet, addig pedig valamivel több mint 130 ezer darab találta belőle gazdára.

Az új modell estében nem beszélhetünk hosszan elnyúló tetszhalotti állapotról, ugyanis az újragonolt autó egyáltalán nem kupés állapotban született újjá, így csak a ragadványnév azonosság maradt az egyetlen rokoni kapocs. Tény, hogy a SUV-ok és Crossoverek forradalmának időszakát éljük, így nem csoda, ha az új Puma is ebben a kategóriában reinkarnálódott újra.

Az EcoSport márkatárs mellé betársuló Puma, sokkal innovatívabb vonalvezetéssel bír, mint az inkább terepjárókra jellemző szögletes kontúrokkal bíró testvére. A Fiesta alapokra épülő új modell, azonban minden méretében nagyobb paraméterekkel bír, a magassága 54, a hossza 146, a tengelytávja pedig 95 mm-rel nagyobb a donort jelentő márkatársánál. A méretnövekedés legnagyobb nyertese a csomagtér volt. A 456 literes raktér 164 literrel nagyobb, mint a Fiestáé, és ezzel a kategória legnagyobb puttonya lett.

A csomagtér azonban nem csak a befogadóképességében, hanem ötletes megoldásaival is élenjár. Kalaptartója együtt nyílik a hátsóajtóval, így nem kell küzdeni vagy kiszedni a méretes tárgyak behelyezésekor sem. A hátsó ülések lehajtása után akár 1x1 méteres pakk is elfér a hátuljában. További szellemes megoldás az padlózat alatti úgynevezett 80 literes MegaBox. A számos praktikus megoldásra használható plusz rakódótér további hozzáadott értéke, hogy a műanyag kiképzésének, no és egy leeresztő csavarnak köszönhetően akár ki is slagozható. De, ha már az ötletes megoldásoknál tartunk, akkor mindenképpen figyelemreméltó lezippzározható és mosható üléshuzata is. És ha már bent vagyunk, az utastérben, akkor nézzünk itt is körül.

A Puma komfortjára nem lehet panasz. Az elsősorban kényelmes jó oldaltartásúak az ülések. A hátsó sor kényelmének érdekében némileg változtattak az első ülések támláinak vastagságán és a hátsó üléslap méretén, amit némileg meg is emeltek így lett kényelmesebb a második szekcióban a lábtér. Nekem a fejtér is elégséges volt, de azt nem mondanám, hogy létra nélkül festem a plafont, így az egy további kérdés, hogy egy nálam magasabb utas is osztja-e majd ezt a véleményem.

A fedélzet formavilága tulajdonképpen fordos és noha néhány analóg gomb megmaradt a vezérlés jórésze már az érintőképernyőn eszközölhető. A Puma az ST-Line felszereltségnél már teljesen digitálisa műszerfal, aminek grafikus elrendezése eltér a márka korábbi sémájától.

A modell újjászületése számos további újdonságot is magával hozott. A márkapalettán elsőként szerelték mild hibrid hajtással. A 48 voltos rendszer társa egy szíjhajtású 11,5 kW-os indítómotor/generátor, ami kiegészíti az 1,0 literes, háromhengeres EcoBoost benzinmotort. Ezzel a megoldással további 16 lóerőt és 20 Nm nyomatékot tehet rá a teljesítményére és az „áramvonal” 9 százalékos üzemanyagmegtakarítást is eredményez.

A Puma erőforráskínálatában 1.0 literes háromhengeres EcoBoost motorok dolgoznak kétféle 125 és 155 lóerős teljesítmény szinttel. (A paletta később kiegészül majd egy 120 lóerős 1.5 literes gázolajos változattal is.)

A teszthéten egy 155 lóerős ST-Line X  volt a társam. A modell sportos verziójában az utastérben megjelenő dögösebb optika – lapított kormánykerék, piros dísztűzött varrás - mellett a technika is jobban ki van hegyezve. A kipróbált változat sportfutóművet, speciális hangolású rugókat és lengéscsillapítókat kapott. Azt gondolom, hogy a Ford csak megfejelni tudja legendásan jó futóműveit, amiben soha nem kell csalódni. Most sem kellett! Precíz, pontos, közvetlen irányítású és ennek eredményeként rendkívül jó vezetési élményhez juttatja a vezetőt.

A névben az „X” ragadványbetű arra utal, hogy az autó üzemmódválasztó technológiával bír, de ez deklaráltan nem jelenik meg a külső feliratok mellett. Az, hogy az autóban benne van az „X”, a váltókar mögötti kis választógomb jelzi. Ezzel a kapcsolóval jelenesetben ötféle módozat állt a rendelkezésemre, Normál, ECO, Sport, Havas-csúszós és „Murvás-kavicsos”. A rendszer nem csak az elektronikával operál, hanem a vezetési stílushoz mérten alakítja a gázrekciókat, az ESC-t és a kipörgésgátlót. A hivatalos passzus szerint így mondhatni, hogy mindig az ideális, a magunkhoz mért vezetési helyzetben autózhatunk.

Optikai hozzáadott értékként a műszerfal grafikája igazodik az egyes üzemmódok "hangulatához", ami persze nem más, mint a jóindualtó szemfényvesztés egyik hatásos eleme.

A Ford a Pumában a vezetéstámogató rendszerek egész arzenálját vonultatja fel. Ha most teljes felsorlásba kezdenék, akkor egy nagyon komolyan alágördülő lista lenne a vége, így csak néhányat emelnék ki a szinte végnélküli szortimentből. Az egyik az az új generációs sávtartó automatika, ami már képes érzékelni a felfestések nélkül is az út szélét, még akkor is, ha az kavicsos vagy füves. Kipróbáltam - tényleg jól működik. Másik újdonság az autóban a Vészhelyzet Előrejelzés, melyek figyelmeztetései függetlenek a műholdas navigációtól, mivel azokon a percenként frissített információkon alapulnak, amelyeket a helyi hatóságok, mentőszolgálatok és a „felhőhöz” csatlakozó más járművek szolgáltatnak. Így az autósok időben felkészülhetnek azokra a helyzetekre, amelyek rájuk várnak, de egyelőre nem észlelhetők.

Inkább megjegyzés, mintsem újdonság a Start & Stop rendszer, ami már olyan hibátlanul működött, hogy már feltűnt. És ha már a feltűnésnél tartunk, akkor meg kell jegyeznem, hogy egy bevásárlóközpont parkolójában többen is körbeállták az autót, ami azt igazolja, hogy 17 „spirituális” év után jól sikerült a Puma újkori reinkarnációja.

Az új Puma 1.0 EcoBoost mPHEV ST-Line X alapára: 8 315 000 forint

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..