utánpótlás

Pulzusemelő motorok – V6 1. rész

2021.04.22.

Selymesen duruzsoló V6-os motor. Valahogy ez az első jelző, ami eszembe jut erről a konstrukcióról. Ahogy motorkerékpároknál is mindig egy különleges esszencia a V elrendezésű hengersor, úgy az autóknál is igazi kuriózum, ha ez a felirat köszön vissza ránk a típusjel mellett. Csupán két karakter, de mégis azonnal mutatja, itt most valami különlegességgel van dolgunk. Folytatódik sorozatunk azoknak, akik különleges motorral szerelt autót keresnek maguknak, vagy csak elegük lett az ikerturbós 'nyoccázasból'. Ma egy letűnt kor exkluzívitása a V6-os motor érkezik.

Karl Benz óta tudjuk, hogy a V- motor kialakításából adódóan nem csak súlya, hanem magassága, és hossza is csökkenthető. A másik fontos kérdés a V motorok esetében a hengerszög, ami minél kisebb, annál alacsonyabbra kerülhet a motorháztető, és így áramvonalasabb orrkiképzés válik elérhetővé, ami a légellenállásra is jótékony hatást gyakorol. A motor egyensúlya szempontjából a 60 fokos V-szög elrendezés a legoptimálisabb, viszont bőven marad így is káros vibráció, amik kiküszöbölésére használják a balansz tengelyt. A 90 fokos szöget általában az amerikai autók használták, mivel könnyebb volt egy ilyen elrendezésben gyártott motort később V8-assá átalakítani, és így egy gyártósoron futhatott vele a kisebb V 6 os is. A 120 fokos szögben épített motor már olyan szélessé vált, hogy inkább nagyobb járművekben, teherautókban használták. Na, de nézzük, hogy milyen autókban találhatunk ilyen izgalmas motorokat, és miért is jó a V6?

 

Olaszok

Ki mással is kezdhetnénk, ha nem a legendás olasz márkával. Ha azt mondom Busso motor, akkor azonnal eszünkbe jutnak a krómozott szívócsövek, vagy a precíz rend, ami a motortérben uralkodik. Nem is rója fel senki a tulajnak, ha minden alkalommal mutogatja gyönyörű autójának büszke ékkövét, a motorteret. Az Alfa Romeónál a hetvenes évek elején fejlesztette ki a mára legendássá vált motort Giuseppe Busso a torinói születésű zseni, aki ipari tervezőként végzett, majd először a Fiatnál, és később az Alfa Romeónál helyezkedett el. Életének legnagyobb alkotása a Fulvián keresztül a 164-es Alfán át a Spyderig nagyon sok autóban énekelt. És itt az éneklés egyáltalán nem túlzó jelző, hiszen az EVO Magazin a valaha volt legszebb hangú V6-os motorként aposztrofálta. Nézzük hát, miben találunk ilyet.

Alfa Romeo

Az Alfa kínálatában régóta, és sokáig fennmaradt a legendás motorral szerelt modellek sora. Beszélhetünk a Spyderről, GTV-ről mint izgalmas kupéról, és roadsterről. De itt van nekünk a 166-os is, ami talán kategóriájában az egyetlen olyan nagy limuzin, amit mindenki a vezetőülésből szeretne élvezni. Aztán ott van a GTA, ami a legsportosabb, és leggyorsabb variánsokat jelöli a kínálatban. Ebből magamnak egy mokány, könnyű, és elől is kettős keresztlengőkaros felfüggesztésű futóművel szerelt 147-est néznék.  Aminek 250 lóerejét már ki tudja szolgálni a futómű is, és agilis mozgását nem rontja el a súlya sem, hiszen csupán 1,3 tonna körül van. Ez mind kell ahhoz, hogy a benzinvérű sofőr igazán kiélvezhesse a menést. Mert mit ér a motorerő, ha a súly, vagy a buta futómű tönkreteszi a vezetés élményét? Itt mindenből kapunk eleget. A cikk írásának időpontjában mindössze egy darab ilyen autót hirdetnek a hazai legnagyobb használtautó kereső portálon, amit 4 millió Forint körüli áron bocsájtottak áruba. A típus sem gyakori, de a modell még ritkább, így biztosan állíthatom, hogy ha a megfelelő állagmegóvást megkapja, akkor befektetésnek is inkább ilyet javasolnék, mint pár éves SUV-t. Mire kell figyelni vásárlás előtt? Kerüljük a Selespeedet, és figyeljünk az elektronikai hibákra. És ne feledjük, hogy ez nem az a kocsi, amivel nem jártak még négyezres fordulatszám tartomány felett. Mindenki keményen hajtja, így keressük nyugodtan a korábbi sérülések nyomait, és az autón lévő gumik állapota is elárulja, hogy mennyire volt jó gazda a hirdető.

 

Japánok

Mazda

Ha olcsón, sőt a legolcsóbban akarnám kipipálni a bakancslistán a V6-ot, akkor biztos, hogy Mazda 323F-et keresnék. Évekkel ezelőtt a lezárt lengyel autópályán akadtunk össze a tengerhez tartó fiatal lányokkal, mi egy bő’ 150 lovas négyhengeres dízellel utaztunk, ők pedig egy V6-os Mazdával, de sosem felejtem el, ahogy meglódult az az autó, mindez olyan valószerűtlen volt, hogy már akkor rákerestem, hogy lehetséges e, mert én tuningot sejtettem a dologban. Azóta tudom, hogy ezt a típust gyárilag is szerelték V6-os erőforrással. Igaz, hogy csak 144 lóerős a motor, de ahogy a magasabb fordulatszám tartományban énekel, na, azt kellene receptre írni stresszoldó helyett. És amilyen lineárisan gyorsítottak a csajok 200 km/h-ra, az már szinte földön túli élménynek tűnt, főleg úgy, hogy ezek a Mazdák már akkor is a bontóhoz vezető rögös útjuk vége felé jártak. Naná, hogy néznék ilyet használtan, bár jelenleg csupán egyet találtam a kínálatban. A jó hír, hogy 500.000 Ft alatt (!), ( ugye, hogy az 1.4-es Golf IV helyett van alternatíva első, izgalmas autót keresőknek is), a rossz viszont az, hogy biztosan foglalkozni kell majd a rozsdával, mert már a képeken is látszik, hogy a barna szörny komoly támadásba lendült.  De ha rendbe tesszük, akkor jöhet a libabőröző gázfröccs:

 

Nissan

A japánoknál találunk még nem olcsó, de selymesen duruzsoló V6-ot. Persze ehhez nagyobbra kell nyitnunk a pénztárcánkat is. A megfejtés: 350Z. Ez egy nagy, nehéz utazóautó, amit kevésbé leng körbe az Alfához hasonló dicső múlt. Viszont aki valaha játszott a Need for Speed Underground 2 játékkal, annak igazán nagy élmény lehet, ha valóra váltja kiskamasz álmát, és élőben átélheti a saját autója volánjánál ezt az érzést, amit korábban csak virtuálisan. Bármennyire is hihetetlen, nagyon sokan kergetjük ezeket az álmokat, ezért fordulhat elő, hogy ha csak elvétve is, de találkozhatunk ilyen autókkal hazánk útjain is. Nem fogjuk megszámolni a kavicsokat a kanyarban, nem is tudjuk olyan szépen ívre fűzni, mint egy könnyebb, és virgoncabb autót, és nem fog olyan elánnal beleforogni a tiltásba, mint egy Type-R. De menni a 280 Lóerővel nagyon kiegyensúlyozottan, és mélyről jövő, szinte soha el nem fogyó vehemenciával fog. Nincs turbó, nincs összkerékhajtás, nincs show, csak egy böszme nagy 3500 köbcentis V 6-os motor. Gyönyörű hangja, igazi granturismos jellege, nem csak ünnepnapra előhozós, hanem akár napi használatra is alkalmas járművé teszi. Na de milyen használtan?

 

4 millió Forintnak kell a zsebünkben lennie ahhoz, hogy elinduljunk, mert a kínálat alja innen indul. Mi viszont tudjuk, hogy nyugodtan lehet hozzátenni még 1-1,5-et, hogy az épkézláb típusokból válogathassunk, és akkor már marad null revízióra, és egy kis váratlan kiadásra is talán. Az erőforrás bőven túl van tervezve, és nagyon sokan tuningolják is, szóval van benne tartalék, de figyelni kell a rendszeres olajcserére, és gyakran kell nézni az olajszintet is a nyugodt lelkiismeret érdekében. Kerüljük a pályanapokon, és drift versenyekre használt modelleket, hiszen ezek összességében fáradtabbak egy sima élményautó mellett. Egyébként a típusról jó véleményen vannak, így nagy meglepetések nem érhetnek minket.

 

Nincs még vége a V6-os álmodozásnak. A következő alkalommal jönnek a német autók. Addig pedig további autós tartalmakért kövess minket a Facebook oldalunkon is.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.19
Az MHP tanácsadó cég az év eleje óta a Porsche AG teljes tulajdonában van. A cég jelenleg közel....
2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....
2024.03.18
Nézze meg a videót! ..
2024.03.18
Közúti veszélyeztetés és egyéb bűncselekmény miatt felelhetnek az elkövetők, vezetői engedélyeiket....
2024.03.18
A használtautó-garanciákra szakosodott brit Warrantywise időről időre összeállítja azoknak a....
2024.03.18
- Javítási munkálatok miatt ideiglenes forgalomkorlátozásra kell számítani hétfőn az M2-es autóúton....
2024.03.18
A Geely erőfeszítései a metanollal hajtott autóval tovább fejlődtek, és a legújabb változat,....