utánpótlás

Pulzusemelő motorok – Boxer 2.rész

2021.02.19.

Folytatódik sorozatunk, ahol karakteres motorokkal keresünk autót azoknak, akik olyat vezetnének, ami nem hétköznapi, és vágynak még a vezetés tiszta örömére. Az előző részben már találtunk is két olyan járművet, amikkel biztosan élmény minden kilométer. Most olyan klasszikus négykerekűekkel folytatódik a sor, amikről az unalom az utolsó, ami eszünkbe juthat vezetés közben. Mai cikkünkben a korábbihoz hasonlóan csak nagyon felületesen érintjük a legendás boxermotoros autók elérhető közelségben lévő modelljeit. De talán ennyi is elég ahhoz, hogy valaki elinduljon az úton, hogy megvalósítsa álmait, és ha van rá lehetősége, egy különc, de valódi technikai ritkasággal kösse össze életét, így válhat minden utazás igazi ünneppá.  

Subaru Impreza - Bubu 

Ki gondolta, hogy egy lassan húsz éves Impreza (Nem WRX STI) is lehet okozója vitának, hogy ki utazzon benne. Baráti társasággal voltam egy közös bulin az ország egy másik szegletében, ahol az egyik szállítójármű a fenti autó volt, és mindenki ki akarta próbálni a különleges motorral szerelt japán különcöt. Pedig volt újszerű Superb, és más mai tömegautó is. Ilyenkor felmerül az emberben a gondolat, hogy mégiscsak értékelik, ha különleges autóval járunk?

 

A Subaru mindent a boxerre tett fel. A márka összes modelljét szerelik ezzel a motorral, legnagyobb sikereit mégis a rallyban ikon Impreza WRX STi-nek köszönheti. A fórumos, klubos körökben legendás az EJ kód számú motorcsalád, ami 96 és 320 lóerő közötti teljesítményben volt elérhető szívó és természetesen turbófeltöltős változatokban is. És nem csak a fanklubok díjazzák, hiszen 2006-ban, illetve 2008-ban a Subaru 2,5 literes Turbo Boxer motorja lett a legjobb motor a két és a két és félliteres kategóriában. Így feltehetik a nemzetközi év motorja díjat is a többi elismerés mellé.

Nehéz megkímélt példányt találni, hiszen sokan használták főleg az erősebb darabokat pályabejáró autónak, és a tuningolás is sokszor végződött kisebb nagyobb sérülésekkel, amik helyreállítása után már nem valószínű, hogy az autó visszakapta a gyári állapotot. Az első, és második generációs modelleknél, mint minden japán autó esetében problémát jelent a rozsda is. Emellett csak a tulajdonos árthat a legtöbbet a kocsinak, ha nem figyel az olajcserékre, illetve a szokásos kopó alkatrészek cseréjére. A turbónál pedig szinte vallásos fanatizmussal kell ragaszkodni ahhoz, hogy hidegen ne pörgessük, és nagyobb igénybevétel után hagyjuk visszahűlni alapjáraton pár percig. Összességében nincs könnyű helyzetben az, akinek egy ilyen autóra fáj a foga, viszont jó lehetőség a típushoz tartozó fórumokon, vagy csoportokban keresgélni, mert itt már vásárlás előtt is hasznos tanácsokat kaphatunk. Én mindenkit csak arra biztatok, hogy nyugodtan váltsa valóra gyermekkori álmait, hiszen a Colin McRae rally óta tudjuk, hogy a Subaru Impreza bármelyik változata igazi különlegesség az autók között. Itt kell megemlíteni a japán márka atyjának Kenji Kita mesternek ikonikussá vált mondatát: "Ha valaki autót akar építeni, egyedülálló autót építsen."

Porsche Boxster A butikos Porsche (Mondja az, aki még sosem próbálta)

 

Végül pár mondatban meg kell említenünk a boxer motorok királyát, a stuttgarti tökéletességet. Porsche. Ha másra vágysz, és egy igazi ikont keresel boxer motorral, akkor nem lehet elmenni a németek büszkesége mellett. Kicsi pénzből a Boxster lehet az álmok megtestesítője, és ebből is az első generáció, ami 2,5 literből tud kb. 200 lóerőt. Mindenre bőven elég már ez a változat is. Lehet, hogy nem 911, viszont megsüvegelendő, hogy mennyit dolgoztak a fejlesztésén, és milyen jó az autó balansza, na és persze a hang, ahogy beindul. A középre helyezett motor önmagában csemege, de emellé kapott rendes fékeket, és minden más roadsterhez képest merevebb karosszériát. Ünnepnap, ha hallhatunk ilyen mechanikus, analóg élményt, így ez az igazi, őszinte autós orgia. Használt autóként itt is ugyanazokra a dolgokra tudom felhívni a figyelmet, mint a Subaru esetében, ha valaki ilyet vesz, akkor nem vált el kétezernél, nem áll rá pályán a 110-re, és nem bánik kesztyűs kézzel a kuplunggal és a váltóval. A 911 teszten álló napig kínozták a rajtautomatikát az újságírók, de nem bírtak kifogni rajta, így ha korábban nem is, azóta tudjuk, hogy a gyár beletette az "anyagot", és ha minden Forintot ki akarunk fizettetni vele, amit ráköltöttünk, akkor utolsó erejéig kiszolgálja igényünket. Persze nagyot drágult a Boxster is, mint minden youngtimer. Mikor utoljára néztem két évvel ezelőtt, még 2,5 millióért megkapható volt egy olyan darab, amire ráugrik 1-1,5 millió, mire rendben lesz. Most inkább 3-3,5 millió az, amire még bőven költenünk kell majd, ha arra szeretnénk használni, amire kitalálták. Autónak kicsi, sportautónak puha, versenyautónak gyenge. Kinek kellhet mégis? Hát nekünk, akik nem ésszerű alapon keresünk hobbiautót, hanem azért, mert valamit nagyon tud ez a kocsi is. Megmutatja milyen az autózás akkor, ha csak azt akarjuk, hogy elinduljon, megálljon kanyarodjon, na de ahogy a Boxster csinálja ezeket az egyszerűnek tűnő manővereket, ezen az árszinten ezt szinte semmilyen más autótól nem kaphatjuk meg.

 

Remélem, hogy a videókon keresztül sikerült megmutatni a boxermotor ízét. Persze élőben kell érezni a gépszagot, hallani a hangját, vagy éppen egy kemény menet után, ahogy pattogva hűl ki a kipufogódob. De azért abban biztos vagyok, hogy a videók megnézése után sok benzinvérű olvasóm rákíván egy ilyenre, és fel is üti az aktuális kínálatot. Talán van még pár évünk arra, hogy nagyobb korlátozások nélkül  valóra váltsuk, kipróbáljuk, megbírkózzunk velük. De siessünk, hiszen nagyon látható már, hogy egyre közelebb az idő, amikor ezek a kapuk majd bezáródnak.

További autós cikkekért kövess minket a Facebook oldalunkon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.19
Rengeteg olyan autóst talált a rendőrség egy hét alatt, aki nem használta ezt az alapvető....
2024.03.19
Az MHP tanácsadó cég az év eleje óta a Porsche AG teljes tulajdonában van. A cég jelenleg közel....
2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....
2024.03.18
Nézze meg a videót! ..
2024.03.18
Közúti veszélyeztetés és egyéb bűncselekmény miatt felelhetnek az elkövetők, vezetői engedélyeiket....
2024.03.18
A használtautó-garanciákra szakosodott brit Warrantywise időről időre összeállítja azoknak a....
2024.03.18
- Javítási munkálatok miatt ideiglenes forgalomkorlátozásra kell számítani hétfőn az M2-es autóúton....