vezetői segédrendszerek
Az American Automobile Association Foundation for Traffic Safety (AAA) és a University of Utah által készített tanulmányban arra az eredményre jutottak, hogy a kifinomult technológiák, melyek lehetővé teszik, hogy hangvezérléssel irányítsuk pl. az autórádiót, a klímát és a telefonhívásokat, nem biztos, hogy valóban annyit segítenek, mint gondolnánk.
A gyártók szerint ezeknek a rendszereknek a használatával akár sms-t vagy emailt is biztonságosan diktálhatunk vezetés közben, de a tanulmány szerint éppen ezek terelik el leginkább a vezető figyelmét a forgalomról és a vezetésről.
Az AAA igazgatója, Bob Darbelnet megállapította, hogy a kísérletben résztvevők – 162 diák, akik laboratóriumi körülmények között és közúton is használták a szóban forgó rendszereket – a stoptáblákat, a gyalogosokat és a többi járművet sem észlelték megfelelően, sőt, néhány esetben a figyelmetlenség nagyobb mértékű volt, mint amikor kézből mobiloztak. (Amerika egyes államaiban engedélyezett nemcsak a vezetés közbeni mobilozás, de az sms írás is.)
A jelenség magyarázata az AAA szerint az lehet, hogy a hangvezérelt rendszerek használata akaratlanul is megosztja a figyelmet, és kognitív szinten okoz zavart az észlelésben. Ezáltal a vezetők elméje nem képes teljes mértékben a körülöttük zajló eseményekre és a vezetésre összpontosítani.
Peter Kissinger, az AAA másik igazgatója szerint a figyelemzavar és a közlekedésbiztonság veszélyeztetése nagymértékben függ a gépjármű vezetője által végzett tevékenységtől és a járműbe integrált rendszertől.
Forrás: telegraph.co.uk