kínai autóeladások
Jelenleg 138 hivatalos Porsche márkakereskedés működik Kínában. Alexander Pollich, a Porsche China elnök-vezérigazgatója szerint ezek számát 2026 végére körülbelül 100-ra csökkentik, vagyis közel egyharmadával kevesebb lesz a számuk.
A bejelentés nyilvánvalóan azzal függ össze, hogy a kínai piacon jelentősen alábbhagyott a Porschék iránti kereslet. Tavaly 79 283 autót adtak el, ami 15 százalékos csökkenés volt az előző évhez képest. Ez a csökkenő tendencia 2024-ben nemcsak folytatódott, hanem fel is gyorsult: éves viszonylatban az év első kilenc hónapjában 29 százalékkal csökkent az eladások száma.
Kína egykoron a Porsche számára „aranybánya” volt, nyolc egymást követő évben a legnagyobb piac, és a márka összértékesítésének több mint 30 százalékát adta. Emlékezetes, hogy a Porsche 2009-ben Sanghajt választotta az új Panamera szedánjának debütálására, amely bizonyos tekintetben szakítás volt a márka hagyományos sportautóival, egyfajta kísérlet volt a kínai piac meghódítására.
A Panamera, valamint a Cayenne és a Macan SUV-ok révén erős bázist épített ki a kínai piacon, de ma e márka kereskedői is kárvalottjai az ott zajló árháborúnak. A helyi szakportálok szerint egyes Porsche modellek ára 30-35 százalékkal csökkent Kínában.
A Porsche kereskedelmi „optimalizálásának” részét képezi az az elképzelés, hogy nagyobb befektetéseket eszközöl a nagyobb városokban, például a sanghaji és a pekingi kereskedői hálózatban, a hagyományos márkakereskedéseket fényűző élményközponttá alakítva át. Emellett erősítenek az online értékesítési platformokon. A Porsche alkalmazásában és a WeChat Mini programban elérhető új Track Your Dream funkcióval lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy valós időben nyomon követhessék az autójuk gyártásával és szállításával kapcsolatos információkat.
A Porsche kínai problémáinak egy részét az elektromos járművek gyártásával kapcsolatos kihívások okozzák. A Porsche úgy küzdene meg ezzel, hogy 2030-ra 80 százalékra növeli az EV járművek részesedését a teljes járműpalettában.
A Porsche gyöngélkedése a kínai piacon tükrözi az ott zajló gyors változásokat, az elmozdulást az újenergiás járművek felé, illetve a külföldi gyártóktól a kínai gyártók felé. Az idei év első tíz hónapjában az import gépjárművek értékesítése 14,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ez a folyamat rányomta a bélyegét a kereskedelmi hálózatra is: az idei év első felében közel kétezer márkakereskedés zárt be, csaknem ugyanannyi, mint a tavalyi év egészében. Az elmúlt négy évben összeségében csaknem nyolcezer márkakereskedés szűnt meg Kínában.