Formula Student

Pilóta nélkül is nyerőgép a legújabb magyar Formula autó

2023.06.17.

A hagyományoknak megfelelően elektromos, 4WD és önvezetésre is képes a BME FRT 2023-as gépe.

A szokásos nyüzsgéssel, élénk tereferével indult a show, a sztár a legújabb magyar formula versenyautó, és persze nem éppen mellékszereplői azok az egyetemisták, akik nem csak megálmodták, de meg is csinálták. Az előadás főszereplőjének neve Zoe, szülei a BME Formula Racing Team egytemistái.

Korszakos darabok az FRT sorozatból    Fotó: Boros Jenő

Népes a család és hosszú a története, mert a budapesti egyetemisták honosítottak meg a műfajt Magyarországon. Igaz, kellet hozza némi tanszéki támogatás, amit Palkovics László biztosított egykor. A projekt kitalálói a Bári testvérek, Gergő és Dávid, akik már egyetemistaként az autósport oltárán áldozták fel szabadidejüket, ahogy utódaik is. Mert az autóépítéshez kevés a lelkesedés és a pénz, kell még hozzá rengeteg tudás és munka: a 2023-as autóban 40 ezer munkaórája van a 86 fős FRT csapatnak.

Az első magyar elektromos Formula autó  Fotó: Boros Jenő

Az FRT első versenyautója, a benzinmotoros Jsutin 2008-ban készült, 2011-ben elektromosra váltottak: az FREC-001-es kódú gép 5,2 mp alatt gyorsult 75 km/h-ra, az Aranka becenevű Formula versenyautó tömege 425 kg volt.

Legújabb modelljük, a Zoe nevű és FRED-003 jelzésű egy pehely súlyú villámszörnyeteg: a 192 kg autó álló helyzetből 2,4 másodperc alatt gyorsul százra, oldalgyorsulása 2,5 G, leszorító ereje 109 km/h tempónál 1884 N.

A 2023-as magyar elektromos Formula autó  Fotó: Boros Jenő

A srácok idén is tartották az időtervet, májusban volt shakedown és tesztidőszak, majd a júniusi nyilvános rollout, amit stílszerűen a BME területén rendeztek. Először a K épület aulájában leleplezték az autót, a FRED-00-as építésének koncepciója a hagyományoknak megfelelően 4WD, de új a kompakt hajtás, a fékaktuátor, a futómű geometria és továbbfejlesztett az első és hátsó szárny, újratervezett az oldalboksz, valamint a hűtés.

Az idei premie legendás helyszíne   Fotó: Boros Jenő

Antal Zoltán csapatkapitány ismertette a 2023-as autót és a csapat programját. Idén az AVL ZalaZone tesztpályán, a Formula Stdent Easter felkészülési versenyen indul az FRT szezonja, majd az ausztriai Red Bull-ringen, aztán a mindig népes mezőnyű Formula Student East következik a Hungaroringen, zárásként pedig a Hockenheimringen a Formula Student Germany futam.

Utóbbin tavaly harmadik lett a magyar csapat, ami azért is elismerésre méltó, mert ebben már beszámították autonóm versenygépük eredményét is. Az idei cél az EV/DV megnyerése és dobogós helyezés a DV osztályban, vagyis a pilótás és az autonóm kategóriában is sikeres szereplés.

Antal Zoltán csapatkapitány és Bekes Nándor főmérnök  Fotó: Boros Jenő

A legeredményesebb magyar versenycsapat a BME Formula Racing Team tavaly az FS Austria harmincas mezőnyében 9-ik, az FS East 33-as mezőnyében 4-ik, a DV(önvezető) 22-es mezőnyében 6-ik, az FS Germany 64 csapatos mezőnyében 3-ik lett.

A világranglistán szereplő 279 csapat között 16-ik, az európaiak mezőnyében 8-ik lett.

Az FRT idei autója a FRED-003-as egy költséghatékony „hibrid” modell, mert működik pilótával és önvezető módban is. A tervezés fő szempontja volt az autonóm rendszer további integrálása a járműbe, a megbízhatóság és az ergonómia, ami feltétele a pilóta maximális teljesítményéhez.

Az idei fejlesztés fontos része a diéta: az új koncepcióval és az alkatrészek optimalizálásával 192 kilósra sikerült fogyasztani FRED-003-as tömegét.

Plitóval és pilóta nékül is megy    Fotó: Boros Jenő

Bekes Nándor főmérnök: Fő paraméterekhez meghatároztuk, hogy egységnyi változás mekkora várható nyereséget jelent pontokban. Ez alapján hasonlítunk össze különböző koncepciókat és értékelünk ki mindent. Minden évben fontos fejezete a fejlesztésnek a aerodinamika, a leszorítóerő jelentős megnövelése. Az autó százas tempónál megtermeli ugyanazt a leszorítóerőt mint amit a súlya ad, végsebességen pedig eléri annak 1,4-szeresét is. Újratervezték első szárnyat és sidebox-okat, továbbfejlesztették hátsó szárnyat, felkerült az autóra egy hátsó diffúzor, a korábban a pilóta mellett elhelyezkedő hőcserélők pedig átkerültek az autó hátuljára, így nem gátolják a légáramlást.

Az újratervezett hajtásban a felnibe tolták a villanymotorokat, így már ezek sem állnak a levegő útjába, ráadásul kompakt építésüknek köszönhetően ez két kilogrammos tömegcsökkentést jelentett.

Az idei autó fejlesztése közben már a 2024-es modellen is dolgozik a csapat, mert érkeznek a jobb energiasűrűségű cellák, melyek még nincsenek hivatalosan letesztelve az FS- sorozatban engedélyezett áramokkal.

Hűtésrendszeri változás a hőcserélő áthelyezése és két ventilátor felhelyezése, amivel javul az aerodinamika, a csőhosszak minimalizálásával pedig csökkent a tömeg.

A 2023-as FRT gép volánja  Fotó: Boros Jenő

A megbízhatóság és stabilitás javítása mellett nagy hangsúlyt kapott az ergonómia: a kormányról a kormány mögé kerültek a műszerek, ezzel és az állítható pedálokkal is javítva a pilóták vezetési körülményeit.

Nagy kihívás az autonóm rendszer, mert az egy autóval két versenyben több kompromisszumot igényel. Ennek része a funkciók továbbfejlesztése, vagyis stabilabb irányító algoritmus, robusztus pályatervezés. Áramvonalas lett a kamera felfogatása, ami csökkenti a légellenállást, az aerodinamikai hatást a hátsó szárnyra. Az új lidar kompozit csövekkel történő felfogatása is hozott némi tömegcsökkentést, miközben merevebben tartja a szenzort.

Nyilvános rollout a BME területén      Fotó: Boros Jenő

BME Formula Racing Team 2023-as versenynaptára

06.16. - 06.18.: FS Easter - felkészülési verseny, Zalazone

07.22. - 07.27.: FS Austria - első éles verseny, kizárólag pilótával a Red Bull Ring-en.

08.01. - 08.06.: FS East - Hungaroringen, pilótával és önvezető kategóriában is indul a csapat

08.14. - 08.20.: FS Germany - Hockenheimring, pilótával és önvezető kategóriában is indul a csapat

Miért FRED?

Az idei FRT autó neve Zoe, típusjelzése FRED-003, mely a Formula Racing Electric & Driverless szavakból állt össze, a 003-as jelzés pedig arra utal, hgy ez az FRT harmadik autója, ami két kategóriában indul, tehát vezetővel és autonóm üzemmódban.

2019-ben egy fel-le szerelhető önvezető csomagja volt, de ez megnehezítette a versenyzést, ezért visszaálltak a 2 autós versenyzéshez, majd 2022-ben egy autós koncepcióra váltottak, mert az önvezető csomag integrálva lett a rendszerbe, ezt koncepciót folytatják az idei versenyautónál is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....