safety car

Ötven éve száműzték, most jó pénzt hoz az F1-es safety car

2023.07.07.

Botrányosan elszámolt körök után száműzték a biztonsági autót, mely fél évszázada jelent meg az F1-es pályán.

Biztonsági autót, pontosabban felvezető autót (Pace car) először 1911-ben, amerikai pályaversenyeken használtak. A Forma 1-ben csak 1992-től kötelező, igaz, az 1973-as Brazil és Kanadai Nagydíjon szolgált safety car jelzéssel egy Porsche 914-es.

Az 1973-as Kanadai GP 32-ik körében ütközött Jody Schekter és Francois Cevert, ekkor ment pályára a sárga Porsche 914-es safety car, ám a mezőny sorba rendezése nem sikerült tökéletesre, mert akkoriban még nem volt elektronikus körszámlálás, így három órával a díjkiosztó után derült ki, hogy nem Peter Revson, hanem Emerson Fittipaldi tett meg több kört.

Általában a helyi pályán rendszeresített, vagy a futam rendezőjével szerződött modellt használtak, így igen színes a lista. A biztonsági flottában volt több Porsche és Lamborghini Countach, olykor Ferrari 412T1, Honda Prelude, Opel Vectra, Fiat Tempra és Renault Clio is, 1996-tól a Mercedes az állandó beszállító, 2021–ben pedig megjelent az ugyancsak Mercedes AMG motoros Aston Martin is.

A Daimlerrel kötött szerződés alapján 1996 óta folyamatosan Mercedes szállítja a biztonsági és orvosi autót is, utóbbi a futamon a mezőny végén rajtol, majd beáll a bokszutcába. Már ha nem történik személyi sérülés az első körben. Ezt a szerepet néhány futamra megkapta az Aston Martin, melynek motorszállítója az AMG, tulajdonosként pedig érdekelt a Mercedes csapatfőnök Toto Wolf és Sebastian Vettel.

A takarékosság jegyében nem minden évben cserélik le a Forma 1-ben immár második éve szolgáló Mercedest, melyet természetesen minden versenye előtt és után is alaposan szervizelnek. A korábbi ezüstös színről három éve pirosra váltott az AMG, amiért jó pénzt fizetett az amerikai Crowdstrike kiberbiztonsági cég, amit matrica is jelez a karosszérián, ami így feltűnőbb is.

Nem minden futamon kell élesben bevetni a safety cart, különösen a virtuális változat bevezetése óta, ennek ellenére több márka is megpróbálja kifúrni a jelenlegi párost.

A Forma 1-be 2021-ben visszatért Aston Martin tulajdonosa/vezérigazgatója Lawrence Stroll szerint megéri a befektetés, mert a márka részvételének köszönhetően jelentősen nőtt az eladások száma.

„Van egy mondás: vasárnap verseny, hétfőn értékesítés. Eddig nem hittem benne, most azonban saját bőrömön tapasztalom. 300-400 példánnyal többet adunk el az F1-es szerepvállalás hatására. Ez nem tűnik soknak, ám a mi esetünkben ez jelentősnek számít.”

A kis darabszám ellenére a többleteladások közel százmillió dolláros többletbevételt hoztak az Aston Martinak.

A Mercedesszel ellentétben az Aston Martin a klasszikus brit verseny-zöldben száguld a pályán, miközben mindegyik autót AMG motor hajtja.

Az Aston Martin biztonsági autója az utcai Vantage, az orvosi pedig a terepesebb fazonú DBX crossover, mindkét autó speciális felszerelése, személyzete és motorja is AMG Mercedes termék.

A Daimlerrel kötött szerződés alapján a Mercedes szállítja az F1-nek az orvosi autót is, mely a mezőny végén rajtol, majd az első körben kiáll és a verseny teljes ideje alatt járó motorral vár bevetésre a bokszutcában.

A medical car alapfelszerelése két defibrillátor, két tűzoltókészülék, két képernyőn a futamot követheti a háromfős személyzet, egy harmadikon a versenyzők biometrikus adatait olvashatók. A Medical car pilótája Karl Reindler, állandó orvosa Dr. Ian Roberts és egy helyi sebész. A biztonsági autó és az orvosi kocsi minden ülésén hatpontos biztonsági öv van.

A DBX707-es Aston Martint V8 hengeres, duplaturbós, 707 lóerős és 900 newtonméteres nyomatékú AMG motort hajt, az orvosi autó 3,1 másodperc alatt gyorsul százra.

Az Aston Martin biztonsági autót is Bernd Maylander vezeti: az 52 éves pilóta 25-ik szezonjában közel kilencszáz versenykört teljesített az F1-es pilótákkal, akik tisztelik. Sérülés miatt eddig csak a 2001-es kanadai nagydíjat hagyta ki, akkor az ugyancsak Mercedesszel versenyző Marcel Fässler helyettesítette.

Idegileg és fizikailag is nagy kihívás a mezőny élén autózni, hiszen Bernd Maylander minden idők leghosszabb F1-es versenyén, a négyórás futam 48 százalékán át vezette a mezőnyt 2011-ben, Montrealban.

Ha pályára megy, nem előzheti meg senki a safety cart, mely a tempót diktálja, amit sokszor kevesellnek a terelgetett autók pilótái, különösen Hamilton, akinek rádióüzenetei nem csak stílusát, de a problémát is tükrözik, aminek magyarázat, hogy a versenytempónál lassabban nem hűl megfelelően a motor, a fékeknek és abroncsoknak sem tesz jót az „araszolás”.

A safety car mögötti mezőnyt nem igazán érdekli, hogy Maylander autója a Forma 1-eseknél háromszor nehezebb és fele akkora teljesítményű, ráadásul magasabb építésű. Ennek ellenére a legkeményebb kanyarokat is komoly tempóval veszi, hogy az őt követő versenykocsik motorjai megfelelően hűljenek, fékjeik és gumijaik melegen maradjanak.

Bernd Maylander nem amatőr, korábban nyert DTM futamot, Porsche Carrera kupát és főleg hosszú távon ért el sikereket: tagja volt a százezer mérföldes rekorder Mercedes-tesztcsapatnak, mely 225 km/h átlagot ért el.

Jól ismer minden pályát és pilótát, de azért neki is becsúszott egy baki, 2015-ben a monacói edzés befejezése után a be nem látható kanyarban belerohant egy vontatott F1-es autóba.

Mayländer versenyheti szolgálata csütörtökön kezdődik 7 óra 30-kor, az eligazítás után többször alkalma van ringbe szállni, minden futam előtt egy órát tréningezhet a lezárt versenypályán. Ami fontos, mert a betétversenyek miatt folyamatosan változik a tapadás, a változó időjárásról, a hőmérsékletről már nem is beszélve.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..