Dakar 2024

Öt szakasz után egy privát Toyotával vezetik a Dakart!

2024.01.10.

A szaúdi versenyző, Jazid al-Radzsi előnye közel négy és fél perc az összetettben. A harmadik gyorsaságit a Toyota gyári versenyzője, Lucas Moraes nyerte meg, aki sportszerűségből is jelesre vizsgázott.

Frissítés: Szerdán Jazid al-Radzsiék tovább növelték előnyüket az összetettben, az már több mint 9 perces!

Korábban írtuk:

Hétfőn a Toyota Gazoo Racing az első győzelmét ünnepelte a 2024-es Dakaron Lucas Moraes jóvoltából, aki a GR Hilux Evóval megnyerte a nehéz, al-Duvadimi és al-Szalamija között kijelölt, 437 kilométer hosszú harmadik szakaszt, amely a kétnapos maratoni szelektív első része volt. A tavaly a Dakar dobogóján végző 32 éves brazil a kilencedik autósként kezdte meg a hétfői napot, és a tiszta, defektmentes vezetésének köszönhetően egészen a szakaszgyőzelemig jutott. Moraes és új navigátora, Armand Monleon nemcsak a legjobb időnek örülhetett – és ezzel együtt a W2RC világbajnoki pontoknak – hanem annak is, hogy az összesített tabellán ezzel feljöttek a negyedik helyre.

„Ez tényleg hihetetlen! De a mai napi eredményünk Armandnak köszönhető. A navigáció őrülten nehéz volt, de ő mindig megtalálta a helyes utat. Sikerült egyben tartani az autót, és nem volt defektünk sem, jó ritmusban mentünk” – nyilatkozta a célban a boldog Moraes.

Fotók: Toyota Gazoo Racing

A Toyota vezéregyénisége kilenc másodperccel előzte meg az Audi svéd versenyzőjét, Mattias Ekströmöt, aki mögött további egy perccel lemaradva ért célba Jazid al-Radzsi a belga Overdrive Racing csapat Toyota versenyautójával (amely lényegében megegyezik a gyári Hiluxokkal) a harmadik helyen. A 42 éves szaúdi pilóta életében először állt élre a Dakar összetettjében, a hatodik időt autózó spanyol Carlos Sainzot (Audi) 29 másodperccel előzte meg. „Egyelőre minden rendben van nálunk, a mai napon volt két defektünk, egy a szakasz elején, egy pedig a végén. Timo Gottschalk, a navigátorom csodálatosan dolgozott. Nem volt könnyű szakasz, mivel a végén már nem volt ép pótkerekünk, de összességében kontrolláltuk a helyzetet” – nyilatkozta a helyiek kedvence.

A harmadik szelektív a Toyota Gazoo Racing gyári versenyzőjének, Giniel de Villiers-nek még nehezebben alakult. Először két defektet kapott a 2009-es győztes, emiatt jelentősen le kellett lassítania, mert nem volt több pótkereke. Aztán a gumicserék után az őt megelőző autók porában rekedt, ami tovább súlyosbította a problémáit. Végül csak a 16. leggyorsabb időt autózta, 19:42 perccel Moraes mögött. Ami az összesített tabellát illeti, három szakasz után a 14. helyen áll a 21. Dakarját teljesítő dél-afrikai.

Bár de Villers is csalódott volt a szakaszon elért eredménye miatt, a csapattársa, Seth Quintero még rosszabbul járt. Az amerikai versenyző három gumiabroncsot vesztett ezen a napon, emiatt kénytelen volt megvárni a segítséget a folytatáshoz. Ez a szakaszgyőztes Moraes személyében érkezett, aki azonnal megállt, hogy átadja az egyik pótkerekét Quinterónak. A bajtársiasság eme megnyilvánulása Moraesnek az első szakaszgyőzelmébe kerülhetett volna, ha 9 másodperccel tovább tartott volna a kerék átadása. Quintero a kerékcserék után végül 22:42 percet veszített, ezzel kiesett a top 10-ből az összesített tabellán, ahol most 27:18 perccel van lemaradva al-Radzsitól.

A harmadik szelektív egyben a kétnapos „mini maraton” szakasz kezdete is volt, a szerelőknek a nap végén mindössze két óra állt rendelkezésére, hogy megjavítsák a járműveket. A kihívást fokozta, hogy a versenyzők hétfő este nem a megszokott, kényelmes motorhome-okban, hanem sátorban, hálózsákban voltak kénytelenek eltölteni az éjszakát egy arra kijelölt táborhelyen.

Kedden a napi penzum egy 198 km-es összekötővel kezdődött, amely összekötötte al-Szalamiját az útvonal kezdetével. Ezután egy 299 km-es mért szakasz következett, amely főként köves földutakon haladt, és csak egy kisebb dűnés terület volt benne. Végül a versenyzők egy második, 201 km-es összekötő utat is megtettek, hogy elérjék az al-Hofufban lévő táborhelyet. Kedden Sébastien Loeb bizonyult a leggyorsabbnak a Prodrive Hunterrel, a francia az első szakaszgyőzelmét ünnepelhette 2024-ben. A kilencszeres ralivilágbajnok csak kicsivel több mint egy perccel volt gyorsabb al-Radzsinál, aki viszont ezzel a remek eredménnyel őrzi az első helyet az összetettben, sőt, négy perccel növelte is az előnyét Carlos Sainzhoz (Audi) képest.

„50-60 km után már mi vezettünk az autósok között, vagyis mi mentünk a mezőny előtt, ami nem volt egyszerű. Volt egy lassú defektünk, ami a gyorsasági felénél kezdődött, de továbbmentünk vele, igaz, az utolsó 100 km-en már emiatt nem tudtam teljes sebességgel menni. Viszont így eljutottunk a célig, ahol már csak 0,4 bar nyomás volt az abroncsban” – nyilatkozta az elégedett al-Radzsi.

Jazid al-Radzsi és Timo Gottschalk.

A Toyota Gazoo Racing versenyzője, Lucas Moraes számára is nehéz volt a nap, mivel az előző szakaszon aratott győzelme miatt ezúttal neki kellett elsőként rajtolnia, így nem tudta követni a többiek nyomait. A brazil emiatt nem is fért be a legjobb tízbe, a 11. leggyorsabb időt érte el a szakaszon, 11:22 perccel kapott ki a győztesektől. Azonban Moraesnek még mindig van esélye a végső győzelemre, mert az összesített tabellán továbbra is a negyedik helyen áll, mindössze 19 és fél perccel lemaradva al-Radzsi mögött. Egyébként nem csak Moraes, hanem egyik gyári Toyota-versenyző sem jutott be a keddi szakaszon a legjobb 10-be.

A legrosszabbul Seth Quintero járt, akinek az autójában a rajt után 68- km-rel vészesen lecsökkent az olajnyomás. Az amerikai kénytelen volt megvárni a csapat szervizkamionját. Helyben nem lehetett kijavítani a mechanikai hibát, ezért vissza kellett vontatni a sérült Hiluxot a táborba. Quintero úgy tervezi, hogy visszaáll a versenybe, bár az összesített győzelemért már nem lesz versenyben. Viszont továbbra is jogosult lesz a W2RC pontok megszerzésére, és szükség esetén segíteni tudja majd csapattársait is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.27
Két hazai nagyvárossal közösen pályázott az egyetem döntéstámogató megoldások fejlesztésére. ..
2025.01.27
A KDH ( Kereszténydemokrata Mozgalom) képviselőcsoportja azt szeretné elérni, hogy a....
2025.01.27
A légszennyezettségi mérések szerint a bécsi levegő tisztasága az utóbbi évek legjobb eredményeit....
2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....