Akio Toyoda
A Toyota Öt Kontinens Útjain nevű projektje lehetőséget kínál a japán Toyota és a helyi leányvállalatok munkatársainak arra, hogy autóval járják be azokat a helyszíneket és utakat, ahol a vállalat vásárlói nap mint nap használják a Toyota modelljeit. A projekt idén az autós kultúra bölcsőjét, Európát veszi célba – írta közleményében a Toyota, amely arra is felhívta a figyelmet: a kaland tesztnek is kiváló, hiszen a valós útviszonyok között olyan adatokat gyűjthetnek az egyes típusokról, amelyek nem szerezhetők be a tesztpályákon, ez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy még jobb autókat készítsenek. Európa után a Toyota-konvoj további kontinenseken folytatja majd útját, míg végül 2020-ban visszatér Tokióba, ahol a Toyota lesz az ottani olimpiai és paralimpiai játékok kiemelt támogatója.
Már eddig is kemény teszteknek vetették alá a kocsikat
A 2017-es európai projekt mintegy két hónapos nyári szakasza augusztus végén startol. Az indulás a Toyota első európai gyártóbázisáról lesz (Toyota Caetano, Portugália), a cél pedig a Toyota Motor Europe Belgiumban. A körülbelül egy hónapos téli szakasz novemberben kezdődik. A start Dániában, Koppenhágában lesz, a cél pedig a Tommi Mäkinen Racing Finnországban.
A túrán főleg hibridek, köztük az európai gyártású Yaris Hybridek és C-HR Hybridek vesznek majd részt, a 130 tagú csapatot pedig a Toyota központi és az európai leányvállalatok munkatársai alkotják majd. Ők mindvégig adatokat gyűjtenek az autókról és az utakról.
„Mióta elnök lettem, mindenkinek ezt mondom a Toyotánál: Készítsünk egyre jobb autókat! Ezt a gondolatot Hiromu Naruse, a Toyota mesterpilótája és az én vezetési oktatóm ültette el a fejemben, aki mindig azt mondogatta nekem, hogy az autókat az utak formálják, én pedig azóta is azon dolgozom, hogy ezeket a szavakat átültessem a gyakorlatba. Arra jutottam, hogy ennek egyetlen módja, ha autóba ülünk, és minél több modellünket, minél több úton próbáljuk ki.” – fogalmazott Akio Toyoda, a Toyota globális elnöke.
Akio Toyoda, a vállalat világszintű elnöke
A vezető szerint ez a gondolat ösztönözte akkor is, amikor úgy döntött, hogy a Toyota munkatársaival együtt ő maga is részt vesz a Nürburgringen egy 24 órás, hosszú távú versenyen. „A futamra való felkészülés során pilótáink, szerelőink és mérnökeink összehangoltan, együtt dolgoztak az autón, nagy figyelemmel felmérve minden esetleges hibalehetőséget, amelyeket a pilóták észleltek, vagy akár csak megsejtettek a tesztvezetések idején.” – írta az elnök. Aztán azzal folytatta: „Azért kezdtünk bele az Öt Kontinens Útjain Projektbe, hogy sokkal több munkatársunk tapasztalhassa meg, hogyan formálja az út az autókat. A remekül vezethető versenyautók csak akkor válnak legyőzhetetlen gépekké, ha minden rájuk váró megpróbáltatásra felkészítik őket. Ugyanez érvényes a vásárlóinknak szánt közúti modellekre is. Ha csak a tesztpályán próbálkozunk, egyszerűen lehetetlen egyre jobb autókat alkotni.”
Ausztráliától Amerikáig megannyi nehéz terepen haladt a konvoj
A Toyota különleges projektjének részeként 2014-ben Ausztráliában körülbelül 20 ezer kilométert tett meg a konvoj 72 nap alatt. 2015-ben Észak-Amerikában 28 ezer kilométert abszolvált a csapat, 109 nap alatt. Ezen a „túrán” egyébként a nyári és téli szakaszból álló projekt tagjai ugyanúgy átélték a Death Valley forróságát, mint Alaszka és Kanada kemény mínuszait. 2016-ban Latin-Amerikában 84 nap alatt 20 ezer kilométert tettek meg olykor a trópusi övezet sáros útjain, máskor 5640 méter magasan futó helyi utakon, végül pedig homokdűnék között.