Opel

Opel Corsa – világpremier előtti bemutató Budapesten

2014.09.20.

A körbezárt villámosok bestsellere 2 héttel a párizsi debütálás előtt fővárosunkban jelent meg először leplezetlenül. Az exkluzivitást nagy valószínűséggel az új generációs 1.0 Ecotec motor szentgotthárdi gyártásának köszönhetjük!

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Abai Róbert

A Kadett utódként aposztrofált Corsa 1982-ben mutatkozott be az egyre nagyobb vásárlóerő és igényszint kielégítését megcélozva. Az eltelt több mint három évtized alatt négy generáció és 12 millió rüsselsheimi szupermini látott napvilágot, melyek nagy része a zaragozai és eisenachi gyárból származott, de egyes modelleket – mint például a Corsa C-t – Brazíliában, Dél-Afrikában, Ecuadorban, Argentínában és Egyiptomban is gyártották. Az elődök érdemeire még visszatérünk, most azonban lássuk, hogy az E-betűvel jelzett ötödik generáció, mint a márka eddigi legeladottabb modelljének legújabb tagja, milyen változásokkal kíván tisztelegni elődei öröksége előtt.

A hazai (szakmai) közönség elsők között láthatta az újdonságot leplezetlenül - további képek a galériában

A látványos metamorfózis mögött a lemezek alatti tartalom nagy része sem maradt érintetlen – tudtuk meg Dános Andrástól, a hazai importőrség kommunikációs igazgatójától. A jól bevált receptet követve az új Corsánál is igyekeztek a kompakt méreteket bőséges helykínálattal kombinálni és mindezt egy fiatalos dizájnba csomagolni. Ennek köszönhetően a platform változatlan, viszont a felépítményt és a fődarabokat a kor igényei szerint újragondolták a tervezők. A formaterv részleteit az új Corsa vezető tervezője, Carsten Aengenheyster prezentálta. Beszédében kihangsúlyozta, hogy az eddigi négy generáció összes pozitívumát megpróbálták belesűríteni a jövevénybe, de legfőképp az uralkodó formanyelvbe illeszkedésére fókuszáltak. Így kapott Adam testvéréhez hasonló frontrészt, karakteres (szárnyformájú) nappali menetfényekkel, az Insigniánál debütált oldalsó pengevonalat, valamint optikailag szélesebb hatást keltő hátsó lámpatesteket.

Carsten Aengenheyster - a Corsa vezető dizájnere - a részleteket magyarázza

A hazánkban családi autóként is előszeretettel használt B-szegmensbéli kisautó alapkivitelénél is nagy hangsúlyt kaptak a sportos menettulajdonságok, ugyanakkor a kényelem is előtérben volt, hiszen továbbra sem élményautó vagy rétegmodell babérokra pályázik a zaragozai és eisenachi gyártású 2015-ös Corsa. Hogy milyen mértékben sikerült a két egymástól eltérő karakternek békés együttélési kereteket teremteni a külső méreteiben változatlan karosszériában, majd egy hosszabb ismerkedés után kifejtjük, mindenesetre a konstrukciós feltételek és egyéb kellékek adottak. A súlypont 5 mm-rel került lejjebb, valamint merevebb bölcsőt és direktebb kormányzást kapott az autó a stabilitás fokozása érdekében. A futómű a gyáriak ígérete szerint minden alkatrészében áttervezett alkatrészekből áll, ennek köszönhetően javult a gördülési viselkedés, továbbá új gátlók csillapítják az úthibákból eredő diszkomfortot és stabilabb útfekvést biztosítanak.

Befoglaló méretek és platform terén nincs változás

Az elektromos szervókormány rásegítése sebességfüggő, azonban a kis sebességű manőverekhez a City-mód aktiválásával egy ujjal terelgethetővé válik a súlycsökkenést nem tapasztalt újdonság. A helykihasználásban eddig is kategória elsőnek számító modell belsejében következetesen folytatódik a külső karosszéria dizájn. A műszerfal vízszintes vonalai tovább erősítik a beltér szélességét, melynek közepén az IntelliLink hétcolos érintőképernyője trónol. Az új infotainment rendszer abszolút hozza a manapság trendi ficsöröket: kompatibilis az Apple és Android operációs rendszerekkel, tartalmazza a BrinGo, Stitcher és Tuner-Inn alkalmazásokat, valamint az internetes podcastok lejátszása és a hangutasítás felismerése sem okoz számára gondot. A nagyobb modellekből is ismert vezetéstámogató rendszerekből is jutott bőven az új Corsába: kérhető holttér-figyelő, frontális ütközésre figyelmeztető rendszer, követési távolság- és sávtartó automatika, táblafelismerő, távfény-asszisztens, és első ízben kapható a Corsához is xenon fényszóró. A fentieken túl hill-assist, parkolást segítő rendszer, fűthető kormány és fűthető első szélvédő is rendelhető a konfiguráció során, mely korábban egy vagy két kategóriával nagyobb autósok kiváltsága volt.

A gyár szerint egyetlen alkatrészt sem örökölt az elődjétől

A Corsa E gépteteje alatt a legnagyobb újdonságnak a szentgotthárdi gyártású, teljesen új fejlesztésű egyliteres ECOTEC motor számít. A kiegyensúlyozó tengelyes, alumínium öntvényből készült, Euro6-os normákat teljesítő erőforrás két teljesítmény lépcsővel érkezik. A gyengébb verzióból 90 lóerő csalogatható elő, az erősebb pedig 115 lóerőt mozgósít a hatfokozatú kézi, automatikus vagy Easytronic 3.0 robotváltón keresztül. Mindkét teljesítményszint esetén 170 Nm-es legnagyobb nyomatékkal számolhatunk, amit már 1800-as percenkénti fordulaton lead a szériában start/stop rendszerrel szerelt aggregát. A motorkínálat négyhengeres tagjai is újak, turbós fronton az 1,4 literes, 100 lóerőt és 200 Nm-t teljesítő erőforrás jelenthet alternatívát a hazánkban készülő egyliteressel szemben, mindemellett egy 1,2 (70 LE) és 1,4 (90 LE) literes szívó motor is szerepel a repertoárban. A motorpaletta teljességéről a szintén átdolgozott, 1.3 CDTI (95 LE) gondoskodik, melynek nem csupán károsanyag-kibocsátása (89 g/km), de átlagfogyasztása is a legalacsonyabb.

Az egyliteres ECOTEC a mi gyerekünk, a hatfokozatú váltó mindössze 40 kg-ot nyom

A modelltörténet dióhéjban:

Az Opel Corsa 1982-ben debütált. A Kadettet leváltó, piaci rést betöltő modell hosszúsága 3,62 méter, alaktényezője 0,36-os volt, és a raliautók stílusában kidomborodó kerékjárati ívekkel nagy sikert aratott az Erhardt Schnell által megrajzolt forma. A Corsa csúcsmodellje a 100 lóerős GSi volt, de idővel gázolajos aggregáttal is kapható volt az eleinte csak kétajtós, lejtős vagy lépcsős tetővonalú karosszéria kivitel. 1985-ben már a népszerű ötajtós kivitel is megjelent, ennek köszönhetően az 1993-as leváltásáig 3,1 millió darabot gyártottak belőle.

A szép formák összességéből egy új karakterű autó született

A B-Corsa hosszúsága 10 cm-rel gyarapodott, beltere azonban jóval több helyet kínált és olyan biztonsági berendezések is megjelentek benne, mint például a blokkolás-gátló, az oldalütközés-védelem és az első légzsák. A kerekded, lágyabb formavilág megalkotója Hideo Kodama volt. Egyes piacokon kombi, platós és lépcsőshátú kivitel is készült a korábban népszerű lejtős hátúból, a benzinmotorok befecskendezőt és katalizátort kaptak, a dízelek pedig turbófeltöltőt. Az első generáció sikere tehát tovább folytatódott, azonban Rüsselsheimben úgy döntöttek, hogy a második generációt a nők kedvenceként pozícionálják. A 2000-ig gyártásban lévő második generációból több mint négy millió darabot gyártottak.

Az eddigi négy generáció 32 éves modell története alatt 370 ezer darab Corsa talált gazdára átlagosan, évente

A harmadik felvonás 2000-től 2006-ig tartott. A formatervet továbbra is Hideo Kodama határozta meg, és nagymértékben követte az előd modell vonalvezetését. A dimenziók ismét változtak: tíz centiméterrel lett ismét hosszabb a karosszéria, szélesedett a nyomtáv és gyarapodott a tengelytáv is. A térkínálat újfent kategóriát meghazudtoló méretű lett, és első ízben kapott horganyzást a teljes karosszéria. A teljesítménynövekedést és fogyasztáscsökkenést az Euro4 normát teljesítő, hengerenként 4 szelepes, ECOTEC  motorokkal érték el. A Corsa C-ből 2,5 milliót gyártottak.

A most kifutó modell 2006-tól van piacon és eddig 2,8 millió darab gördült ki a gyártósorokról belőle. A három- és ötajtós karosszéria kivitel ennél a szériánál már külön utakon járt. Előbbi a kupészerű, sportos kivitel, utóbbi a családi, praktikus verzió. Ennek a modellnek a hossza már hajszál híján négy méteres volt, szó szerint (3999 mm) és az itt alkalmazásra került ecoFLEX technikával együtt a start/stop rendszer is helyet kapott a spórolásban, amivel az 1.3 CDTI-nél 3,3 liter/100 km-es kombinált fogyasztást jelölt meg a gyár. A jelenleg 12,3 millió Corsából 11,7 millió az öreg kontinens útjain fut.

A párizsi hangulatról Micheller Myrtill és Pintér Tibor duettje gondoskodott

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....