Cupra Leon
Keveseknek, vagy leginkább senkinek sem ment olyan jól egy almárka kiszervezése az európai autóiparban, mint a SEAT-nak a Cuprával. Mostanra pedig azt is tudjuk, hogy túl jól is ment nekik. Egykor a SEAT számított a Volkswagen-csoport sportos, érzéki megtestesülésének, azonban ez mostanra olyan erősen megkopott, hogy lépéskényszerbe kerültek. Úgyhogy létrehoztak egy valóban sportos, új márkát, amiben még megvan a húzás. A Cupra első dedikált, saját modelljei pedig végleg bevitték a kegyelemdöfést a SEAT számára, ami hivatalosan is felhagy az autógyártással 2030-ban.
Öthengeres Formentor ide vagy oda, jómagam eddig csak villanyos Cuprát vezettem a Born személyében, úgyhogy nagyon kíváncsi voltam, hogy egy jól ismert típus, a Leon mit mesél majd erről az új sportmárkáról. Miben lesz más a Cupra Leon, mint a mai napig párhuzamosan kapható SEAT Leon FR? Nos, ez a kérdés egészen addig élt a fejemben, amíg a telepen be nem indították előttem a Cupra Leont. Noha a tesztautóban csak az 1,5 literes, 150 lóerős, 48-voltos mild hybriddel megtámogatott hajtáslánc volt, így is olyan morcos hanggal ébredt, mint egy rendes hot hatch.
Már ekkor kezdett összeállni, hogy mitől is lesz más a Cupra Leon. Hiába ugyanazok a komponensek, ilyen hangzás mellett és ilyen feszes futóművel, még egy hagyományos kompakt is tud élvezetes lenni. Utoljára az 1.5-ös VTEC Turbo Honda Civic Sport volt ekkora sleeper. Meg nem mondaná róla senki, de akkorát lehet autózni vele, hogy bárkiből zsivány boyracert csinál. Oké, az eTSI azért nem olyan harcias, kormánytépő motor, mert 4500 fordulat/perc környékén erősen elfogy, de lentebb, amikor betölt a turbó, úgy lép, hogy azt akármelyik korai hot hatch megirigyelte volna.
Ki tudja, talán a Cupránál még emlékeznek azokra az időkre, amikor az élménydús vezetéshez nem kellett 300 lóerő és összkerékhajtás. Amikor a hot hatcheket még lendületből kellett hajtani, cserébe akárhol elfordultak. Noha mára sokkal nehezebbek az autók, azért így is lenyűgözött, hogy milyen elképesztően laposan és stabilan fordul a Cupra Leon, a tapadáshatárának pedig a közelébe sem voltam soha. Akárhol, akármilyen tempóval elfordul, mint egy valódi, feszes sportautó, többek között az XDS elektronikus diffinek is köszönhetően, ami az ívbelső kerekek fékezésével igyekszik imitálni egy sperr diffi tudását.
Nem kell gyorsan menni ahhoz, hogy élvezni tudjuk. Oké, a pedálok és a kormányzás is elég érzéketlen, cserébe a hétköznapokon is rendkívül kényelmes vezetni. Épp annyira duruzsol, hogy ne legyen fárasztó a hangja. Egyedül autópálya tempónál magasabb a zajterhelés, mint az megszokott, de aki ezt éli, annak ez nem lesz zavaró. Kinyitod a napfénytetőt, berakod az ESC-t Sport módba, felhangosítod a Base FM-et, lilára váltod a hangulatvilágítást, és te vagy a lakótelep császára. Garantáltan utána fordulnak, mert: hát, nézz rá! Folynak rajta a vonalak, a lámpák vonalvezetése pedig döbbenetesen látványos. Pláne, ahogy végigfutnak a fények a hátsó lámpán nyitáskor. Épp annyival sportosabb a Leon FR-nél, amennyire kell.
Kicsit nagyobbak a légbeömlők az első lókhárítón, sportosabbak a felnik, hátul pedig egy diffúzor húzódik a két kamu kipufogóvég között. Odabent a fekete és a Cupra réz színe dominál, néhol szénszálra hasonlító betétekkel. És az a vicc, hogy a 300 lóerős csúcsmodell sem néz ki érdemben máshogy. Sőt, még 310 lovas, összkerekes, kombi is van belőle. Teljesen elvetemült. A digitális műszercsoporton turbónyomásmérő és számtalan egyéb sport kijelző található, a sportülések pedig valóban jól tartanak. Nem alibiztek el itt semmit.
Korábban gyakran tapasztaltam, hogy az 1.5 TSI nincs túl jó barátságban a 7-fokozatú duplakuplungos automatával, de úgy tűnik, hogy a 48-voltos enyhe hibrid rendszer nagyszerűen kisimítja a korábbi összeakadásokat. Hagyományos önindító híján sokkal simábban és gyorsabban indul újra a start-stop, és bár továbbra is egy rendkívül összetett hajtáslánc, ami kétféle vitorlázásra, kis terhelésen a hajtáslánc váltóról való lekapcsolására is képes, mégis sokkal gördülékenyebben, már-már észrevehetetlenül történik minden a háttérben. Fogyasztása városban kevésbé kedvező, de külvárosban gyorsan letornázható. Nálam a vegyes tesztátlag végül 7,7 liter/100 km lett.
Jelenlegi konfigurátora szerint 12 millióról indít az 1.5-ös, 150 lovas Cupra Leon, míg a DSG váltó további egy millió forint felárat jelentene, ha nem lenne most felármentes az automata váltó a Cupra weboldala szerint. Így elvileg mindössze kb. 300 000 forinttal drágább, mint az azonos SEAT Leon FR, amin egy percet sem gondolkoznék, hogy megéri-e a valódi sportosságért, de még az alapból fennálló 1,4 milliós különbségen sem. Számomra az év egyik meglepetése volt a Cupra Leon. Sőt! Mondok egy nagyon csúnyát: a mai bitang sportautók többsége se nem feszes, se nem hangos. Ez meg igen!
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!