Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Október a látás hónapja, és az immár 20 éves múltra visszatekintő kampány keretein belül idén is ingyenes látásellenőrzéssel várja az érdeklődőket országszerte csaknem 300 optika. A programban részt vevő vizsgálati pontok listája megtalálható a Latashonapja.hu weboldalon vagy a telefonos applikációban.
Kulcsfontosságú vizuális észlelés
A szem az egyik kiemelt érzékszervünk, a vizuális észlelés kulcsfontosságú az életünk során. A világból kapott információk 60-80 százalékát a látásunk segítségével fogjuk fel, majd agyunk dolgozza fel ezeket. Szemünk egészsége és látásunk minősége nagy mértékben meghatározza, hogyan érzékeljük a környezetünket.
A közlekedésben a látás szerepe még jobban felértékelődik, a vezetés közben hozott döntéseink mintegy 90 százaléka vizuális információkon alapul. Vagyis biztonságosan csak akkor tudunk részt venni a forgalomban, ha jól látunk – persze ez nem jelenti azt, hogy csak a sasszeműek vezethetnek autót vagy más járművet. A közelre és távolra látásunkra egyaránt szükség van, és gyorsan kell fókuszt váltani, hiszen észre kell vennünk a távolban megjelenő járműveket, fel kell ismernünk a KRESZ-táblákat, és időnként az előttünk lévő műszerfalra is rápillantunk.
Rengeteg dolga van a szemnek
A biztonságos közlekedés alapvető követelménye a távoli látásélesség, ami a részletek távoli észlelését jelenti. Ez nagyon fontos a közúti jelzések és a veszélyek felismeréséhez, hiszen ha rosszul látunk távolra, és túl későn veszünk észre egy táblát vagy balesetveszélyes helyzetet, nem marad elég időnk reagálni.
Szintén lényeges a látótér vagy látómező, vagyis az, hogy a szem milyen széles területet képes észlelni, amikor egy középen lévő pontra fókuszál. Ez a képesség annak köszönhető, hogy a szemünkkel nemcsak azt látjuk, ami egyenesen előttünk van, hanem azt is, ami oldalt, illetve fent és lent található. Ezt hívják gyakran perifériális látásnak, és óriási szerepe van a járművezető környezetében lévő tárgyak és mozgások észlelésében. Segítségével lehet átlátni a forgalmat, és észrevenni például az út szélén lévő gyalogosokat anélkül, hogy levennénk a szemünket az útról.
A mélységérzékelés elengedhetetlen a járművek, gyalogosok és akadályok közötti távolságok pontos megítéléséhez. A mélységérzékelés hiánya nehézségekhez vezethet a biztonságos manőverek, például az előzés, a sávváltás vagy a forgalomba való besorolás során. A biztonságos éjszakai vezetéshez fontos, hogy a szembejövő autók vakító fényszórója ellenére is lássunk, az erős fény okozta ragyogásból a szemünk gyorsan rendbe jöjjön.
Nem csak tökéletes látással lehet vezetni
A jogosítványhoz szükséges egészségügyi alkalmassági vizsgálat során természetesen a látást is ellenőrzik. A szemészeti vizsgálatot első körben a háziorvos végzi, de ha nem megfelelő a páciens látása, akkor szemész szakorvosi vizsgálatra is szükség lehet.
Ha valakinek nem tökéletes a látása, attól még volán mögé ülhet. A B kategóriás jogosítványra vonatkozó szabályok szerint például a két szem együtt látásélességének legalább 0,5-ösnek kell lennie. Ez jelenti, hogy az illető látása fele olyan jó, mint egy jól látó emberé, vagyis akkor tudná a szemészeti táblán lévő számokat végig elolvasni, ha azok kétszer olyan nagyok lennének, vagy fele olyan távolságra állna. A megfelelő látásélesség szemüvegben vagy kontaktlencsével is elérhető, de ha a jogosítványban szerepel, akkor csak ezekkel lehet vezetni. Az alkalmassági vizsgálat során más tényezőket is ellenőriznek, például a színlátást és látóteret.
Tippek a szem egészségéhez és a biztonságos vezetéshez
A balesetmentes közlekedés nagy mértékben függ a szemünk állapotától, illetve attól, mennyire látunk jól menet közben. Íme néhány jó tanács.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!