. Corsa

Nyugaton a "fizetés feláldozás" lassan népszerűbb, mint a lízing

2024.07.01.

A salary sacrifice rendszer egy olyan munkáltatói juttatási forma, ahol a dolgozó beleegyezik, hogy a bruttó fizetésének egy részéről lemondjon egy adott juttatásért cserébe. Ez lehet például nyugdíjpénztári hozzájárulás, egészségbiztosítás, gyermekgondozási utalvány vagy akár autóhasználat is. Az Egyesült Királyságban a salary sacrifice alapú autóhasználat különösen népszerű, főleg az alacsony kibocsátású járművek esetében.

Ez a konstrukció versenyez más autófinanszírozási lehetőségekkel, mint például a személyi autóhitelek, a lízing vagy a részletfizetési lehetőségek. Míg a személyi autóhitelek közvetlenül a dolgozó jövedelmét terhelik, és magasabb kamatokkal járhatnak, addig a salary sacrifice rendszer adókedvezményeket kínál, ami miatt olcsóbb lehet az autóhasználat. A lízing és a részletfizetés is népszerű, de ezek általában nem biztosítanak olyan mértékű adókedvezményt, mint a salary sacrifice

Az Egyesült Királyságban a salary sacrifice rendszer népszerűsége több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt a brit adórendszer különösen rugalmas, és jelentős adókedvezményeket kínál az ilyen típusú juttatásokra. Az állam ösztönzi az alacsony kibocsátású járművek használatát, különféle kedvezményeket és támogatásokat kínál az elektromos és hibrid autókra. Így a dolgozók nemcsak kedvezőbb áron juthatnak hozzá ezekhez az autókhoz, hanem a környezetvédelemhez is hozzájárulnak.

A dolgozók számára a salary sacrifice rendszer rengeteg előnnyel jár. Az egyik legfontosabb a költségmegtakarítás. A bruttó fizetés csökkentésével az adóköteles jövedelem is csökken, ami alacsonyabb adó- és járulékfizetést jelent. Ezáltal a dolgozók kedvezőbb feltételekkel juthatnak autóhoz, mint más finanszírozási lehetőségek esetén. Emellett a salary sacrifice rendszer lehetőséget ad arra, hogy a dolgozók új, megbízható autót használjanak, amelyet rendszeresen karbantartanak és biztosítanak, így kevesebb gondot okoz a jármű fenntartása és szervizelése.

A munkáltatóknak is megéri ez a rendszer, mert növeli a dolgozói elégedettséget és lojalitást. A cégek számára a salary sacrifice programok adminisztrációja általában egyszerűbb, és gyakran külső szolgáltatók segítségével valósul meg. Emellett a vállalatok adókedvezményeket is igénybe vehetnek, ami csökkenti a program költségeit.

De vajon miért nem terjedt el ez a rendszer Magyarországon? Az egyik ok a különböző adórendszer és jogszabályi környezet. Magyarországon az adórendszer kevésbé rugalmas az ilyen típusú juttatások terén, és nincs olyan mértékű állami ösztönzés az alacsony kibocsátású járművek használatára, mint az Egyesült Királyságban. Az adókedvezmények és támogatások hiánya miatt a salary sacrifice rendszer nem kínál olyan jelentős megtakarításokat, mint amilyeneket a brit dolgozók élvezhetnek.

Azonban fontos megjegyezni, hogy Magyarországon is elindult egy elektromos autó támogatási rendszer. Ez lehetőséget ad arra, hogy a dolgozók és a cégek kedvezőbb feltételekkel juthassanak hozzá elektromos autókhoz. Bár ez még nem éri el az Egyesült Királyságban tapasztalható támogatási szintet, mindenképpen pozitív lépés a zöld járművek elterjedése felé.

A magyar munkáltatók és munkavállalók kevésbé ismerik ezt a rendszert, és inkább a hagyományos autófinanszírozási lehetőségeket részesítik előnyben. Az autóhitelek, lízing és részletfizetési lehetőségek jobban elérhetők és ismertek, míg a salary sacrifice rendszer bevezetése további adminisztratív terheket és jogi kihívásokat jelenthet a vállalatok számára.

A kulturális különbségek is szerepet játszanak abban, hogy miért nem terjedt el ez a rendszer Magyarországon. Az Egyesült Királyságban a vállalati juttatási programok szélesebb körben elterjedtek és elfogadottak, míg Magyarországon a munkáltatók és munkavállalók inkább a közvetlen jövedelemnövekedést és az egyszerűbb finanszírozási lehetőségeket részesítik előnyben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.03
Öt gépkocsi ütközött össze az M1-es autópálya 143-as kilométerszelvényénél, Lébény térségében, a....
2024.07.03
A világ gyorsan és nagymértékben változik, az emberiség szaporodik, egyre többen élnek városokban,....
2024.07.03
A BMW 1-es sorozat negyedik generációjának első, sorozatgyártásban készült képviselője egy Alpine....
2024.07.03
Egy merőben új rendszert léptettek életbe a főváros egyik állomásán.     ..
2024.07.03
Június utolsó napjaiban egy halmozottan különleges Lexus LFA került kalapács alá Svájcban. A....
2024.07.03
Gyors töltés 400 kW-ig: új Porsche Charging Lounge Ingolstadtban – írja honlapján a német sportautó....
2024.07.03
- A cseh autókiskereskedelmi piacra is belépett az AutoWallis csoport, miután sikeresen lezárta a....
2024.07.03
- Az első tartóoszlop behelyezésével megkezdődött az ácsi katódgyár 41 ezer négyzetméteres....
2024.07.03
Vártnál kevésbé esett vissza a Tesla autókiszállítása az idei második negyedévben éves....
2024.07.03
A General Motors által készített koncepció megmutatja, hogyan is nézhetett volna ki a Pontiac G8-as....