Autótörténelem

Nyitott Rolls-Royce, amit nem mert használni Ceaușescu

2023.11.01.

Több kelet-európai diktátor autója leginkább akkor lett ismert, amikor árverésre került, íme a Conducator flottája.

Huszonkét éven át volt Románia diktátora, félelemben tartotta népét, melynek olykor nemhogy autó, de étel sem jutott, miközben Nicolae Ceaușescu nem vetette meg a luxust, építkezésekben közismert volt megalomániája.

Népe felé igyekezett puritánnak látszani, de nem titkolhatta autógyűjteményét: Richard Nixon amerikai elnök Buick Electra 225-öst, a német MAN cégtől elnöki luxusbuszt kapott ajándékba.

Nicolae Ceaușescu mellett Ion Gheorghe Maurer román miniszterelnök Forrás: Fortepan/Sütő András örökösei/Új Élet szerkesztőség

Ceaușescu a gazdasági érdekeken túl leginkább azzal érdemelte ki a Nyugat rokonszenvét, hogy törlesztette országa államadósságát és 1968-ban nem támogatta Csehszlovákia katonai lerohanását, amit az amerikai politikusok szovjetellenességnek értékeltek. Ennek is köszönhette, hogy 1969-ben fogadták Washingtonban. A Tarom légitársaság Boeingeket vásárolt és a szocialista országok közül csak Románia küldött sportolókat a Szovjetunió által bojkottált 1984-es Los Angeles-i olimpiára.

Az első Dacia volánjánál a diktátor Forrás: LSB

Korszakához köthető több autóipari beruházás, a Citroënnel közös Craiova-i Oltcit és a Pitestiben felépült Dacia gyár. Az első román darabot is Ceaușescu vezette le a szalagról 1968. augusztus 20-án, a Renault R8-as/1100 autó ma a gyári múzeumban parkol.

Azért nem a később nagy sorozatban ismertté vált R12-est, mert azzal még nem készültek el a franciák, miközben a románok mindenképpen be akarták indítani a termelést.

R20-as Dacia a diktátor bukaresti komplexuma előtt    Forrás: LSB

A gyárvezetés a Renault-val együttműködve meg is hálálta a pártfőtitkár támogatást és többször különleges modellel ajándékozta meg a Conducatort és családját.

Olyan Dacia jelvényes autót is kapott Ceaușescu, amit nem gyártottak Romániában: a kék színű R20-ast 2,2 literes, 115 lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta, a különleges modell jelenleg Ovidiu Magureanu autógyűjtő tulajdona, aki megőrizte a kocsi eredeti állapotát.

Az Ötajtós ferdehátú Dacia    Forrás: LSB

A Dacia gyárban próbálkoztak az R20-ashoz hasonló ötajtós, ferde hátú családi autóval, de ebből nem lett szériamodell, viszont készült a Securitate flottának dupla tankos 12-es TLX, amit a titkosszolgálat mellett olykor a diktátor is használt.

Állami megrendelésre készült belőle duplatankos változat is

Jóval nagyobb példányszámú volt egy másik Ceaușescu autó, mely sokáig aukción sem kellett senkinek: az 1974-es Khodro Paykant a később száműzött iráni sahtól, Reza Pahlavitól kapta Ceaușescu, a „Kárpátok géniusza”.

A Chrysler-alapokon gyártott ősrégi Hillman Hunter iráni változata később Peugeot hajtőművet kapott. A mindössze 2118 kilométert futott Paykant többször árverésre bocsátottak, 2000-ben az alsó licitért sem sikerült eladni, másodszorra 80 millió lejre (700 ezer forintra) csökkentették kikiáltási árát. 2014-ben a bukaresti Artmark aukciósház 4000 euróért kínálta, végül egy Németországban élő iráni házaspár fizetett érte 37 ezer eurót.

Az iráni sah ajándéka volt a Paykan     Forrás: ArtMark

Ezzel még nem ért végett hányatott sorsa, mert egy azonos rendszámú és egyre romló állapotú Paykan még évekig állt elhagyatva egy bukaresti utcában.

Ceaușescu legtöbbet használt autója, a 33 ezer kilométert futott Dacia 1100-as volt, legnagyobbja pedig egy busz, amit a nyugatnémet MAN cég ajándékozott neki, mert 1967-ben tendert nyert Romániában. A golyóálló üvegezésű Ellman Diesel 750-es MAN buszban a sofőröknek különálló kétágyas hálófülkéje volt, ahogy a felszolgáló-kisegítő személyzetnek.

A 2-6 üléses szalonban összecsukható asztalnál ehettek, ihattak, tárgyalhattak a vendégek, akik volt, külön szobában alhattak. A buszban volt két oldalsó csomagkabin, garderob, két konyha, mosdó, tusolós fürdőszoba és WC, áramfejlesztője és hat akkumulátora álló helyzetben is fűtött/hűtött. Árverésekor az MAN busz műszere 8137 kilométert mutatott.

A diktátor Mercedese volt     Forrás: Bonhams

A Bonhams 2016-os aukcióján 49 450 eurót fizetett egy névtelenséget kérő vásárló Nicolae Ceaușescu 1973-ban gyártott Mercedes SL 350-eséért. A román állam több vagyontárgyával együtt 1999-ben értékesítette a diktátor autóját, melynek futásteljesítmény akkor 4038 km volt.

Új tulajdonosa a következő nyolc évben több mint 13 ezer km-t használta, majd 2007-ben leállította. A következő árverést előtt tökéletes műszaki állapotúra hozott autóban csak a kesztyűtartóba épített és korábban hatástalanított rövidhullámú rádiót nem javították.

A Mercedes SL 350-es árát a Crosscause gyermekeket segítő jótékonysági szervezet kapta.

Eskűvői ajándék volt a Renault Fuego GTS     Forrás: ArtMark

Az Artmark aukciósház árverésén 2022-ben húszezer euróért kelt el a diktátor lányának 1983-as Renault Fuego GTS autója, melyet Zoia Ceaușescu esküvőjére kapott szüleitől.

Különleges román elnöki ARO terepjáró    Forrás: LSB

A román országos adóhatóság (ANAF) 2019-es árverésén 189 ezer lejért (akkori váltásban 13,24 millió forintért) kelt el Nicolae Ceaușescu ARO típusú román gyártmányú terepjárója, melyből még Gorbacsov is integetett vele.

Az 1977-es szürke ARO 304-es értékét akkoriban 137,5 ezer lejre (9,62 millió forint) becsülték, és januárban bocsátották először árversére, de senkinek nem kellett. A második árverésen a becsült értéknél 25 százalékkal alacsonyabb kiindulási árat szabtak meg, ekkor öt ajánlattevő versenyzett a járműért.

A reklámértékű Dacia és ARO mellet drágább kincsek is parkoltak a román diktátor garázsában. Aukción kelt el a Mercedes 350 SL, de a sportkocsinál érdekesebb a legdrágább modell sorsa.

Rolls-Royce Phantom V                Forrás: RR

Miközben a román titkosrendőrsége, a Securitate félelemben tartotta a gyakran éhező népet, betiltotta a fogamzásgátlók használatát, a szegénységbe született gyerekekkel megteltek az árvaházak, Nicolae Ceaușescu román diktátor 1966-ban horribilis értékű autót rendelt, olyat, amiből csak öt készült.

A Rolls-Royce Phantom V-öst nem akarta titkolni a román diktátor, hiszen a Landaulet modellnek éppen a félig nyitható tető a lényege, ami lehetővé teszi, hogy menet közben is királyként integethessen népének.

A hátsó ülés előtti fából készült szekrényben volt televízió, koktélszekrény és neonfényes borhűtő, a szeparált sofőr rész is kapott légkondicionálót. A rengeteg extrával felszerelt modell ára húszezer font volt, ami akkoriban horribilisnak számított, ennyiért 42 darab Morris Minit, vagy 30 Ford Escortot lehetett kapni.

Az egyedi gyártású Landaulet Phantom V                Forrás: RR

Napjainkban 400 ezer euróba kerül egy ilyen Rolls-Royce, igaz, ez az összeg szinte már eltörpült az önjelölt Kárpátok géniuszának nyolcvan szobás palota építési költsége mellett.

A hivalkodó Landauleten kiakadtak a szocialista testvérországok pártvezetői, különösen a szovjetek, így moszkvai nyomásra a Rolls-Royce soha nem jelent meg nyilvánosan, több mint egy évig parkolt Ceaușescu garázsában, aztán visszaküldték Angliába.

Azonnal akadt vevő a szinte nulla kilométeres luxusautóra, melyet Pennsylvania (USA) állam Pittsburgh városában élő Heath házaspár vett meg, így ebből a modellből ez az egyetlen, ami magánszemélyé és nem állami protokoll flottában szolgál.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..