autó eladások
A világ meghatározó piacain eltérő méretűek és márkájúak a legnépszerűbb autómodellek. A kínaiaknál az egyterű, vagyis a van típus, az európai piacon a ferde hátú kompakt, az USA-ban a terepjáró, Indiában pedig a mini a legkeresettebb új autó. Szóval nincs két egyforma toplista, ami abból is adódik, hogy eltérőek a piaci igények és persze a polgárok vásárlási lehetőségei.
Napi öt dollárból már futotta egy Bádog Böskére Forrás: Ford Motor Co.
Eltérő piacok, eltérő favoritok
Még a szakértőknek is meglepetés, hogy a világ legnagyobb piacán a legkeresettebb modell a globálisan kevéssé ismert, ám Kínában év óta listavezető Wuling Hongguang, mely a SAIC-GM kínai-amerikai vegyesvállalat terméke, és a van-ek kategóriájába tartozik. Az már egyáltalán nem meglepetés, hogy globáisan évek óta a Toyota Corollából fogy a legtöbb, nem véletlen, hogy a japán kocsi áll a modellek listájának élén: 1966-os bemutatásától napjainkig 43,156 millió kelt el.
A múlt század elején ez még elképzelhetetlen volt, hogy távol-keleti darab legyen a favorit, hiszen az autót a németek, a tömeggyártást viszont az amerikaiak honosították meg. Nem véletlen, hogy majd fél évszázadon át amerikai modell tartotta a rekordot, amit a hatalmas hazai piac mellett annak is köszönhetett, hogy a százezres széria miatt ötszáz dollárra sikerült leszorítani a legolcsóbb T modell árát, amit még a Ford munkásoknak is elérhető volt, hiszen 1914-ben már napi öt dollár volt a bérük.
Bogárgyártás Wolfsburgban Forrás: VW AG
T-modell, Bogár, Golf, majd Corolla
Az első klasszikus tömegmodellből, a Bádog Böskének is becézett T Fordból 1908 és 1927 között 15 007 033 készült, sokáig ez volt a világrekord, amit a Volkswagennek 1972 februárjában sikerült túlszárnyalnia és 2003 júliusig Bogárból összesen 21,6 milliót adtak el. Az utolsó sorozat a mexikói Peublában készült: az Ultima Edicione változatát 1,6 literes, 46 lóerős teljesítményű bokszermotorokkal, vízöntőkék, vagy holdtöltebézs színben 8400 euróért árusították.
Jelenleg a Toyota Corolla tartja az abszolút csúcsot, a modelleknél második az 1974-től gyártott Volkswagen Golf, melyből az idei év elejéig 32 690 025 darab készült. Miközben a japán márka első generációs Corollája még orrmotoros és hátsó-kerékhajtású volt, a német népautó az indulástól kezdve fronthajtással készült, vagyis több mint negyven éve azonos a konstrukciója.
A Toyota a világ 15 üzemében gyártja és 150 országban értékesíti a Corollát, melynek eladásait alaposan megdobta az 1968-ban indult észak-amerikai exportja, ennek is köszönhetően a modell összesített globális eladásai négy éven belül elérték az évi milliót, ezzel 1997-ben a Corolla elérte a 22,65 milliós darabszámot és megelőzte modellek toplistáját addig vezető VW Golfot.
Flottában is jól megy Forrás: Toyota Motor Hungary
Vezet a Toyota
A tavalyi globális eladási listát is a Toyota Corolla vezeti (1,34 millió db), majd a VW Golf (1,04 millió db) és a Ford F Serie ( 920 ezer db) következik.
Európában az elmúlt másfél évtizedben többnyire a VW Golf uralta a modellek toplistáját, melyen olykor a Peugeot 206-osnak, majd utódjának, a 207-esnek, valamint az Opel/Vauxhall Astrának sikerült beelőznie. Tavaly Golfból 533 ezer kelt el az európai piacon, ahol az idei első negyedévben is vezet, ami százezres darabszámot jelent.
A tavalyi eladások alapján az európai piacon továbbra is kompakt modellek a legnépszerűbbek, ezek együttes darabszáma 5,3 millió, a JATO Dynamics adatai szerint a B-szegmensben a következő a sorrend: Ford Fiesta-Renalt-Clio-VW Polo, a C-szegmensben a VW Golf vezet, majd a Ford Focus és a Škoda Octavia következik.
Az USA-ban napjainkig több mint harmincmillió példányban kelt el és 34 éve vezeti a modellek listáját, 39 éve pedig kategória-első a Ford F150-es pickup, Kínában pedig a van típusú, vagyis egyterű kategóriás Wuling Hongguang a legnépszerűbb.
Az indiai piacon a legkisebbek vezetnek: a kilencszáz kilós Maruti Altóból kettőt kell a mérlegre tenni ahhoz, hogy kiadja az USA-ban topmodell Ford F legkönnyebb változatának súlyát, ennél rosszabb az arány a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátásnál.
És akkor most nézzük, milyen modellek vezetik a listát globálisan és a nagyobb piacokon:
TOPMODELLEK, 2015
(darab)
Globálisan vezet a Corolla
1. Toyota Corolla 1,34 millió
2. VW Golf 1,04 millió
3. Ford F 920 ezer
Kínában a Wuling a első a toplistán
1. SAIC-GM Wuling Hongguang 656 ezer
2. SAIC VW Lavida 379 ezer
3. Great Wall Haval 6-os 373 ezer
Az USA piacán évtizedek óta a Ford F sorozat az első
1. Ford F 780 ezer
2. Chevrolet Silverado 601 ezer
3. Dodge Ram 451 ezer
Európában a Golf több generáció óta listavezető
1. VW Golf 534 ezer
2. Ford Fiesta 314 ezer
3. Renault Clio 305 ezer
Indiában a Suzuki konszern helyben gyárott Maruti Alto modellje a legnépszerűbb
1. Maruti Alto 272 ezer
2. Maruti Dzire 236 ezer
3. Maruti Swift 206 ezer
Megjelent a Népszabadság 2016 április 6-i számában