Németország
A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedélyt. A 10 napos matrica az autó 2,5-20 euróba kerül majd, az évesért legfeljebb 130 eurót kell fizetni. Németország öt gépjármű kategóriát határoz meg a gépjármű méretétől és károsanyag-kibocsátásától függően.
Az uniós testület által csütörtökön jóváhagyott tervezet szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek azonban csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.
Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy a Németországon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához. "Az úthasználati díj tisztességes, megkülönböztetéstől mentes és arányos, amelyből nettó 500 millió euró bevétel folyhat be, amit az úthálózat fejlesztésére fordítanak majd. Az útdíjat leghamarabb a jövő évi parlamenti választásokat követően vezetik be Németországban" - tette hozzá.
Az uniós bizottság korábban azt kifogásolta, majd kötelezettségszegési eljárást is indított Németország ellen azzal az indokkal, hogy a törvény diszkriminálja a külföldi állampolgárokat azáltal, hogy a németek a díjat levonhatják a gépjárműadóból, a külföldieknek viszont ez értelemszerűen nem áll módjukban. Németország a tizenhatodik uniós tagállam, amely útdíjat vezet be.