utánpótlás

Nehéz idők jönnek a kamuötvenes robogót használókra

2022.10.07.

Bármilyen előzmény nélkül szinte a semmiből robbant be a hír, hogy a hónap elején segédmotorokat vizsgáltak a tatabányai rendőrök. Eddig még nem is lenne izgalmas, hiszen ez előfordul, az viszont a közelmúltban nem, hogy a robogók teljesítményét is mérjék egy ilyen ellenőrzés során, méghozzá egy görgős vonóerőmérő padot használtak ehhez. Innentől nagyjából kitalálhatják, hogy hány olyan robogós ellen indult eljárás, aki rendszámköteles járművet használt segédmotorként. Régóta fennálló probléma került ezzel felszínre, így beszélnünk kell a jelenségről.

 
 
Ötvenes papírokkal eladó
 
Üssünk fel egy véletlenszerű hirdetési portált, és keressünk rá a robogó szekcióban hirdetett járművekre. Biztos vagyok benne, hogy a harmadik találatnál meglesz a leírásban a bűvös "ötvenes papírok", vagy "125/50", esetleg "mérete megegyezik az ötvenes társaival" kifejezés. Ez annyit tesz, hogy a robogó nem segédmotor, de annak használják, és így is adják tovább. Mindenféle hivatalos okmány nélkül, tehát a forgalomban semmi esetre sem közlekedhet legálisan.
 
Drága a közteher
 
Persze, egy ilyen járművet honosítani, majd rendszámoztatni valóban nem olcsó, sőt, még jogosítványt is csinálni kell hozzá. Viszont mennyivel jobb így, a törvényeket betartva közlekedni, mint a látótér széléből folyamatosan a rendőröket keresni? Mert nekem ne mondja senki, hogy gondtalan suhanás minden perc egy ilyen jármű nyergében, hiszen ez kőkemény sumákolás! A honosítást meg lehet úszni, ha eleve rendszámos robogót veszünk. A jogosítványra pedig kitalálták az A1B kategóriát, amivel egyszerűen, és gyorsan válthatunk olyan kétkerekűre, amivel már elővárosi forgalomban is boldogulunk. Utána már csak az autóhoz képest elenyésző fogyasztásért, üzemeltetési költségekért, és megspórolt időért kell minden nap hálát adni. Le merem fogadni, hogy átlagos használat esetén egy szezonban (áprilistól-novemberig) meg is spóroljuk az előbb taglalt kiadásokat.
 
 
Mit veszíthetünk, ha mégis rizikózunk?
 
Elég sokat. Magánokirat hamisítás, mivel az adásvételi nem a valós járműkategóriára vonatkozik, aztán persze biztosítási csalás ugyanezért. A végére pedig ugye a jogosítvány sem arra a kategóriára szól, tehát az engedélyhez kötött jármű vezetője nem rendelkezik járművezetésre jogosító okmánnyal, ez magában 45.000-90.000 Ft közötti helyszíni, vagy pénzbírság. Ha esetleg baleset történik, akkor szintén saját zsebből kell rendezni akár vétlenként a saját, akár vétkesként a károsult autójában keletkező kárt. Értem én, hogy a magyar mindig keresi a kiskaput, és a vérében van a majd megoldjuk okosba' életérzés, de itt most ebben az esetben tényleg megéri? 
 
Kérdéseimmel nem csak magamban morfondírozok tovább, hanem feltettem a rendőrségi akció főszervezőjének:
Györke Kálmán r. alezredes a tatabányai rendőrkapitányság osztályvezetője válaszolt. 
 
Hiánypótló akciót indított a TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG, mert az 50 ccm.-is ként használt segédmotorkerékpárokat, robogókat ellenőrizték. Ha jól tudom, Ön volt az akció szervezője, meséljen arról, hogy milyen indíttatásból jött az akció megszervezése?
 
Kollégáim, a Tatabányai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának beosztottai látják el a balesethelyszínelői tevékenységet nem csak a saját, hanem további 4 kapitányság területén is Komárom-Esztergom megyében. Többször kaptam tőlük olyan észrevételt, miszerint jellemzően olyan kisebb testű robogók járják a megye útjait, melyek 50 köbcentimétert meghaladó lökettérfogatú, belsőégésű motorral szerelt járművek. Bár ez alapján az ilyen járművek már gépjárműnek, azon belül is motorkerékpárnak minősülnek, de a járművezetők segédmotoros kerékpárként használják őket, azaz rendszám nélkül. Bár az ilyen jogsértések bizonyítása szakértő bevonása nélkül is megoldható, hiszen az alvázszámok struktúrája alapján kétséget kizáróan megállapítható a jármű kategóriája. De a mi célunk egy olyan célirányos ellenőrzést szervezése volt, ami a szájhagyomány és a sajtó segítségével nagy tömegek figyelmét hívja fel e jogszerűtlenségre.
Nagyon sok olyan robogós van, és itt szűkítenék erre a járműre, mivel a váltós motoroknál nem jellemző a rendszám nélküli használat. Vagy igen? 125-ös motorokat is találtak rendszám nélkül az akció során?
 
A szóban forgó ellenőrzés során kizárólag robogó felépítésű járművekkel találkoztunk. Egyébiránt talán épp ez a jármű hordozza a legnagyobb kockázatot. A viszonylag kicsi átmérőjű kerekek tapadása és a jármű szemből való észlelhetősége ezek esetén a legkisebb. Mivel a segédmotoros kerékpárok műszaki vizsgára nem kötelezettek, így a használóik sokszor csak a legszükségesebb esetben viszik azokat javításra. Ezt is jellemzően nem hivatalos szervizekben teszik, hanem olyan ismerőshöz, aki látott már valami hasonlót, így e járművek műszaki állapota sok esetben veszélyes hiányosságot mutat. A fékberendezés hatásosságának műszeres vizsgálata biztosan elmarad, legjobb esetben is csak szemrevételezésen esik át. Az eltérő, azaz jóval magasabb végsebesség káros hatása különösen a fiatal generáció esetén jelentkezik. Ők hajlamosabbak a sportos vezetési stílusra, azonban akár a jármű műszaki állapotával, akár a méret miatti korlátozott láthatósággal párosítva ezek jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot hordoznak magukban.
 
Mit gondol, tudja e a jármű használó, hogy ha lebukik akár egy közúti, akár egy mérőpados ellenőrzésen, akkor szabálysértési eljárást indítanak ellene biztosítási csalásért (mert 50-esre kötötte) tiltott járműkategória miatt (hiszen nincs rá jogsija) és magánokirat hamisítás miatt(hiszen az adásvételit is hamisította)
Ismeri esetleg a büntetési tételeket, amikre számíthat a szabályszegő?
 
Álláspontom szerint, ha nem is tudja pontosan az ilyen jármű vezetője, hogy mit követ el, de jellemzően tudatában van annak, hogy úgymond tilosban jár. A legtöbb esetben megvalósul a vezetői jogosultság hiánya, a kötelező felelősségbiztosítás hiánya, de találkoztunk olyannal is, amikor nem megfelelő bukósisakot viselt a járművezető. Típustól függően „A1”, „A2”, „A” korlátozott, netán „A” kategóriájú vezetői engedély szükséges az ilyen jármű vezetéséhez, a kötelező biztosítást pedig mivel nem megfelelő kategóriára kötik így olyan, mintha nem is lenne megkötve. Segédmotoros kerékpárra is a motorkerékpáros sisak használata kötelező, a kerékpáros, gördeszkás sisak nem megengedett.
Ezen jogsértések egy része bírságolható a helyszínen, azonban az érvényes kategóriájú vezetői engedély hiánya a szabálysértési őrizettel is sújtható szabálysértések közé tartozik. Az adás-vételivel kapcsolatban elmondható, hogy ez a dokumentum ugyan magánokiratnak minősül és közhiteles nyilvántartásban nem szerepel az alapján a jármű, de bizonyos speciális esetekben szükséges vizsgálni az úgynevezett intellektuális közokirat-hamisítás bűntett gyanújának megállapítását. Ilyen lehet egy közlekedési balesetben való részvétel a járművel, vagy akár egy feljelentés, ha a járművet ellopták. Tehát mondjuk a 40 km/h környéki végsebesség helyett elérhető 90-100-120 km/h-s sebesség kapcsán feltételezem mindenki sejti, hogy valami nem stimmel, de az esetleges őrizet, vagy szabadságvesztés szankció gondolata feltehetőleg nem merül fel.
 
Büntették azokat is, akiknek járművükben nem volt benn a gyári fojtás, és 45 km/h-nál gyorsabban is tudott haladni? Tehát a mai forgalom tempóját kb. 60 km/h- képes volt felvenni a járműve?
 
Tekintettel arra, hogy ez a hitelesített mérőpad a jármű teljesítményét és végsebességét is megállapítja, így akár a kétütemű motorok szívó- és/vagy kipufogórendszerét érintő változtatások – például rezonátor kipufogó felszerelése - is alkalmassá tehetik a járművet a 4kW teljesítmény meghaladására. Egyébként e határértéket jellemzően jóval meghaladták az intézkedés alá vont járművek.
Mit várnak ettől az akciótól, lesz még folytatás? Esetleg az ország más pontján is hasonló ellenőrzés?
 
Azonos ellenőrzést hajtott már végre egyik szomszédos megyeszékhely kapitánysága pár éve. Az ellenőrzés sikere kapcsán elképzelhetőnek tartom, hogy a jövőben is megvizsgáljuk a közúti forgalom résztvevőit akár Tatabányán, akár Komárom-Esztergom megyében, akár az ország más pontjain. Mint mondtam, a mi célunk az volt az ellenőrzéssel, hogy az ilyen járművet használók, illetve különösen az ilyen jármű vásárlásán dilemmázók figyelmét minél szélesebb körben felhívjuk a jogellenességre és a jogszerűtlenség bizonyításának egyszerűségére is.
 
Szerkesztői végszó:
 
Azt azért halkan megjegyezném, hogy itt lenne az ideje a segédmotoros kerékpár, mint járműkategória kifehérítésére, egyedi azonosító jel használatával, illetve az évtizedek óta elavult teljesítménykorlátozást hozzáigazítani a közlekedés mai dinamikájához. 
 
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....