járműtörténelem
Soha annyi mikroautó nem született, mint az 50-es, 60-as években. Ebben az időben élték a törpék az aranykorukat. A luxushoz szokott BMW rajongók 1955-ben kétkedve nézegették a gyár új típusát, a BMW Isettát. A háború kárvallottjai, az idióta politika áldozatai örültek, hogy végre nem kellett ázni, fázni egy motoron nyomorogva. Ekkor még létezett a felhőtlen boldogság. Egy-kettővel több keréken élvezhették a szabadságot. Akkor még volt élet három méter alatt. A jellemzően 200-500 köbcentis motorral hajtott minik 60-90 km/órával száguldottak. Áruk és a kedvező adózás miatt nagy népszerűségnek örvendtek.
24. ATTIKA 200 (1963-1971)
Az Attika egyike a nem túl népes görög gyártmányú autók egyike. Le sem tagadhatja, hogy a formája a német FULDAMOBIL S7 másolata. A típus rendkívül ritka, csak egy lepusztult példányt találtam, melyet 2 ezer Euróért kínáltak. Jó állapotú modell árára nem találtam hiteles adatot.
25. HONDA N360 (1967-1972)
Japánban a 60-as években hódítottak a takarékos törpeautók. A Honda N360 a korszerű kocsik közé tartozott a fronthajtású 354 cm3-es, kihegyezett 31 lóerős, négyütemű motorral, akkor amikor a kiskocsik többsége farmotoros, hátsó kerék hajtású volt. Figyelemre méltó a 115 km/órás végsebessége és 3.6 literes fogyasztása is. LN jelzéssel kombik készültek. Az Honda N360-ból közel 400 ezret gyártottak.
A Honda N600E nagyobb, 598 cm3-es motorral elsők között tesztelte az amerikai és az európai autópiacot. A kétkedőket idővel meggyőzte a japán gépkocsik ma már fogalommá vált kiváló minősége, megbízhatósága. Esztétikus formai megjelenésükkel sem maradtak el vetélytársaiktól. Főleg az USA-ban bőséges a kínálat 5-25 ezer Eurós áron
26. BOND BUG 700 (1970-1974)
A Bond Bag 700-as üvegszálas, ék alakú futurisztikus karosszériával készült. Nem sokat variáltak a színekkel, mert legtöbbet narancssárgára festették. Magas ára miatt a helyét a Reliant Robin vette át.
A Star Wars filmből ismert űrjárművet a Bond Bag alvázára építették.
A vásárlók nem tolongtak a Bond Bagért, csak 2.268 modell készült. Formája alapján mai szemmel is ideális városi autó lehetne.
A 200 megmaradt jó állapotú példányért (műanyag felépítmény) akár 20-25 ezer Eurót is elkérnek.
27. RELIANT ROBIN 700 (1973-1981)
Nagy-Bittania legkedveltebb három kerekűje volt a Reliant Robin a 70-es években, amely a bemutatott kollekció legviccesebb tagja.
A három kerék rendkívül rossz kanyarstabilitással járt. Még flúgos futamot is rendeztek Angliában, amely túlzás nélkül izgalmasabb volt mint egy F1-es verseny. Igaz, a járgányok nem 300-zal, csak max 100-zal tekertek, de össze, vissza borultak és szinte percenként ütköztek. Ez adta a flúgosok sava borsát, jó ha a mezőny fele talpon maradt. Nagy buli volt! Erről meggyőződhetnek, ha megtekintik az alábbi videót: https://carbuzz.com/news/5-ridiculous-reliant-robin-races
Mai ára 3 ezer és 12 ezer Euró körül van,
UTÓSZÓ
Amerika kontra Európa szemléletes példája annak, hogy a jólét milyen pazarlással jár az indokolatlanul nagy batárok üzemeltetésével, szemben Európa takarékosabb kisautóival.
Világháborúk után nemcsak az autóipar hevert a padlón, a repülőipar sem szárnyalt, ezért a bemutatott mikroautók gyártási tapasztalata sok esetben repülőgyártásra vezethető vissza. Hogyha némelyiknek szárnya lenne, akár röpködhetne is. Többségük hossza a három métert sem érte el, ennek ellenére megfeleltek a korszak követelményeinek. Ha végigtekintünk a bemutatott kocsikon, láthatjuk, hogy milyen formagazdagságot mutatnak. Ha alaposan szemügyre vesszük a részleteket, felfedezhetjük a tervezők zseniális leleményességét.
Nem veszélyeztették a nagyobb riválisok eladási rekordjait. Többségük csak kis példányszámban készült. Egyes ritkaság több mint 100-250 ezer Eurót is megér. Egyedi megjelenésük miatt a törpék rajongói és jómódú gyűjtők célpontjává váltak. A veteránautó találkozókon nagyobb figyelmet kapnak, mint a csatahajó méretű luxus társai. Nem csoda, ők a szívet melengető csodabogarak.
Napjainkra a törpeautók a jóléttel feledésbe merültek. Európa, Amerika gazdag országaiban már a második, vagy harmadik autó (SUV) birtoklása az életcél. Ázsia népes városképéhez ma is hozzátartoznak a mikroautók, a tuk-tukok. Mint egy kis hangya, szorgoskodnak a kisboltok kiszolgálásában, az utasforgalomban. A fejlődésben nem álltak meg, mert megjelentek a járművek takarékos, elektromos változatai.
A világ fejlett térségei végre példát vehetnének Ázsia ezen környezettudatos magatartásáról. Nem ördögtől való az igények ésszerű és nem pazarló összehangolása
Ha valaki kíváncsi a világ legnagyobb microcar gyűjteményére, látogasson el a http://www.microcarmuseum.com/index-2.html oldalra.
A kiadvány rövidesen letölthető lesz a www.anagykonyv.hu weboldalról
Forrás: Részlet Bánffi Tibor Autók a 20. századból című albumból (2022)
ISBN 978-615-01-4709-3
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!