utánpótlás

Ne akarjon az út szélén maradni, ne terhelje túl a jármű elektromos rendszerét

2024.08.02.

Itt a nyár, pörög a kilométer a motorkerékpárokba. Itt nálunk az Autószektoron -részben az én tollamból- több szó esik ilyenkor a motorkerékpárokról is, hiszen magam is forgatom a kilométert a kétkerekű járműveimbe. Így nem amortizálom az autót, nem foglalok helyet a dugóban, ingyen parkolok, és mindig pontosan érkezem. Tudom, tudom, ezerszer lerágott csont, de érveimet gyakran puffogtatom, hátha a kedves olvasót is átcsábítom kétkerékre. Most túrázzunk egyet, és nézzük meg, hogy milyen váratlan megállást okozhat az, ha felesleges fogyasztókkal terheljük a jármű elektromos rendszerét.

Kell rá valami

Megvan az az érzés, amikor már egyben a motor, leszervizelve, stabilan működik, de a motorosnak mindig kell valami, amivel még elbíbelődhet, kiválaszthatja, felszereltetheti, és akkor megint jön egy kis újdonság? Így kerülnek a virtuális kosárba Kínából származó kétes eredetű alkatrészek.

Emelt fényű izzó? Veszélyes autónál, motornál egyaránt

Jobban akarok látni vele a sötétben, mondja a gazda. Pedig alig megy napnyugta után, hiszen mindenki tudja, hogy a motorosra a legveszélyesebb időszak a sötét, mivel olyankor kevesebbet lát, és nagyobb eséllyel találkozik éjjel mozgó nagyvaddal. Azt az időszakot jobb elfelejteni, és a nappal együtt útra kelni, majd koraeste hazaérni. Persze, van, amikor ez nem kivitelezhető. De ilyenkor sem kell a foglaltba 10-20 wattal nagyobb teljesítményű izzó, mert sem a foglalat, sem a vezetékek, sem a generátor nem erre a teljesítményre van kitalálva. Tehát a rendszer folyamatosan túlterhelten fog üzemelni, ami motoroknál a feszültség szabályozó korai meghibásodását is előidézheti. Azt is jó tudni, hogy csak a gyár által meghatározott erősségű izzót szerelhetünk a járművünkbe! Egy alapos igazoltatásnál, ha kiderül a turpisság, akár egy rendkívüli műszaki műszaki vizsgát is magával hozhat a meggondolatlan tett. Egyébként pedig soha nem értettem meg, hogy amit tucatnyi mérnök kitalált, lemodellezett, letesztelt, és beépített, azt miért is kell felülbírálni? Tudom, vannak gyárilag is rosszul világító járművek, de először érdemes megnézni a foncsort, ránézni a búrára, és ha kell, akkor elvinni egy autókozmetikai céghez, aki újjá varázsolja azt, és máris működik a gyári teljesítményű izzóval is. Léteznek utólagos (általában fészlifttel megjelent) jobb minőségű gyári fényszóróházak, ha a méret engedi, akkor ilyenből is találhatunk akár gyárilag projektoros kivitelt, aminek valóban összehasonlíthatatlanul jobb a vetítési képe egy hagyományos tükrös lámpatestek foncsoros kiviteléhez képest. Ha a kialakítás engedi a komplett új fényszóró beépítését a meglévő helyére, én biztosan előbb indulnék ebbe az irányba.

Akkubaj

Szintén mindkét járműfajtánál okozhat gondot az akkumulátor is. Motoroknál nagyobb eséllyel, hiszen ott pár hónap kényszerpihenő van, ami alatt, ha a tulajdonos csak eldobja a sarokba járművét, és az első meleg tavaszi délutánig rá sem néz, akkor ezt az akkumulátor biztosan megbosszulja. Szulfátosodni fog, ami kapacitásvesztéssel jár. Érdemes megnézni a pozitív, és negatív pólusokat is, és kitakarítani az érintkezési felületeket, a fehéres por azt jelzi, hogy oxidálódott a felület, és nem teljeskörűen biztosított az energiaátadás, átvétel. Egy kis csiszolópapír csodát fog tenni vele. Ha azt akarjuk, hogy a motorkerékpárunk akkumulátora hosszú életű legyen, akkor érdemes kiszerelni, és a holtszezonban csepptöltőre "akasztva" tárolni. Autónál is érdemes figyelni, mert ha sok a rövid városi üzem, akkor bizony külön töltést igényel az akku.

Mindig az a baj, ha túlterheljük

Egy combos markolatfűtés, szúrófények, telefontöltők, kiegészítő világítás, és még ezernyi kínai weboldalról rendelhető kütyü, amit imádnak a motorosok, de az autósok is. Arra viszont már nem gondolnak, hogy ezek semmiféle európai típusbizonyítvánnyal nem rendelkeznek, így a beépítésük sem minden esetben legális, legalábbis közúti használatban nem. A beépítésükhöz minimum elektronikai, de inkább autóvillamossági szakember segítségét kellene kérni, de mégis, legtöbben otthon állnak neki bütykölni, aztán jobb esetben csak nem működik, de rosszabb esetben elektromos tüzet is okozhat. Ha ilyen történik menet közben, azért az tud meglepetéseket okozni. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy én nem kísérleteztem annak idején ilyenekkel, de sosem lett olyan, mint a gyári állapot. Így inkább kerestem egy olyan autót, vagy motort, amiben gyárilag benne volt a vágyott extra. Ezt a tákolást pedig meghagytam a fiatalkori botladozások emlékeinek. De ha nem bírjuk megállni, akkor legalább olyan emberre bízzuk a beépítést, aki rendelkezik ehhez megfelelő tudással, és tapasztalattal, válasszunk európai típusigazolással rendelkező utángyártott alkatrészt (tudom, hogy drágább, de a minősége is legalább annyival jobb), és ne legyenünk okosabbak, mint azok a mérnökök, szakemberek, akik kitalálták a jármű elektromos rendszerét.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Téli izgalom a jégen: a Lamborghini Esperienza Neve debütált Belső-Mongóliában. A Revuelto, a....
2025.01.11
Az autósok között kettős Mini-sikerrel zárult a Szaúd-Arábiában zajló 47. Dakar-rali hatodik....
2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....