tűzoltás

Nagyon égő! De mivel vonulnak majd a tűzoltók?

2022.07.02.

Ha egy akkukkal megpakolt autó tűzbe jön, akkor már nem elég a hagyományos technika és bevált módszer, a tűzoltók munkáját és eszközeit is megváltoztatta az EV-járművek terjedése.

A lángok lefeketítésével nem ért véget a tűzoltók munkája, az izzó szerkezetek hűtése és más utómunkálatok napokig eltartahatnak, és már nem csak egy nagyobb épület esetében. Sőt, fokozottabban érvényes az elektromos hajtású járművekre.

A villanyautók megjelenésével új oltási és hűtési technikákat kell megtanulniuk a tűzoltóknak, méghozzá gyorsan, mert egyre gyakrabban lobbannak lángra nagyobb akkupakkos járművek, amik intenzíven tudnak égni és még napokkal eloltásuk után is lángra lobbanhatnak, ezért új módszereket, technikákat igényelnek. Hogy miért?

A villanyautók többségénél használt lítiumion-akkumulátorok túlmelegedésekor keletkező tűz azért olyan heves, mert az anód és katód bomlása során felszabaduló oxigén folyamatosan tovább táplálja a lángokat, ezért azokat tartósan kell hűteni, hogy megelőzzék az újragyulladást, melyet a melegedési folyamat okozhat. És okoz is a tapasztalatok szerint, mert a lítium-ion akkumulátorok nagyobb hővel és hosszabban ég, és egyetlen cella meghibásodása is hőkitörést (termikus eseményláncolatot) okozhat, miközben az akkupakk többi cellájának meggyulladása tovább növeli a tűzet.

Többnyire nem közlekedési baleseteknél, ütközéseknél gyulladnak meg a villanyautók, hanem töltéskor, ami különösen veszélyes mélygarázsokban, de nyitott parkolókban is, pláne, ha benzinkút és lakóház is van a közelben. Márpedig egyre gyakoribbak az ilyen tüzek, és az elektromos autók oltásához már kevés a hagyományos kézi oltókészülék, sőt, a nagyobbak sem hatékonyak.

További probléma, hogy sokszor még órákkal, napokkal az oltás után is képes tűzbe jönni a kiégett villanyautó akkumulátora. A kaliforniai Sacramento egyik roncstelepén egy kiégett Tesla S három hetes parkolás után borult lángba, ekkor a kivonult tűzoltók vízzel feltöltött gödörbe helyezve hűtötték.

Hasonló módszert alkalmaztak a tűzoltók a németországi Langelfeldben, ahol a töltés közben kigyulladt és oltás közben is intenzíven lángoló Opel Ampera E-t vízzel teli konténerbe emelték.

Kínában és már több országban előírás a villanyautókban az olyan biztosítóberendezés és védőpajzs, mely késlelteti az akkupakk meggyulladását: a Munro & Associates által fejlesztett műanyag borírás 30 percig képes ellenállni ezer Celsius fokos hőmérsékletnek, így meggátolja a fémelemek átmelegedését.

Szakemberek szerint az elektromos autóknál nem nagyobb a tűzveszély, mint benzineseknél, viszont az égő akkumulátor eloltása hosszabb és bonyolultabb: egy normál személykocsitűz lefeketítéséhez elég negyedóra és fél köbméter oltóanyag, vagyis egyetlen tűzoltójármű 4-5 fős személyzete képes megfékezni a lángokat. Villanyautó esetében legalább tíz köbméter víz kell az oltáshoz, ami 2-3 órás, sőt hosszabb is lehet, az utómunkálatok és a felügyelet pedig több napig is eltarthat.

Adatbázisukban a tűzoltók már vonuláskor tájékozódnak a helyszínről és az autógyártók által kötelezően elküldött szerkezeti tájékoztatóról, valamint az előre kidolgozott mentési módszerről, ami különösen villanyautók esetében fontos, mert előre tudják, hol lehet biztonságos átvágni a karosszériát a beszorult utasok kiszabadításához.

EV-mentéshez fejlesztett eszközöket a világ legnagyobb tűzoltójármű-gyártója. Az osztrák Rosenbauer elektromos járművek lítiumionos akkumulátorainak oltására tervezett készülékénél prioritás a tűzoltó biztonsága: a távolból aktiválható rendszer közvetlenül az akkucellákba juttatja a vizet, ezért az oltási folyamat hatékonyabb, miközben a mérgező füstök mennyisége is minimalizálható.

A kezelőpaneles oltóegység akkor is hatékonyan alkalmazható, ha a jármű felborult. A távirányított fúvóka több tonnás erővel szakítja át az akkumulátorház falát, így közvetlenül a cellákba juttatja a vizet, mely így hatékonyabban hűt. Az akkupakk hőmérsékletének elérése után elszállítható a járműroncs, mely akár menet közben is oltható. A Rosenbauer többféle villanyautón prizmás és hengeres cellákból álló akkumulátorokon is tesztelte az eszközt, melyet már sorozatban gyárt.

Az ismert kockázatok és veszélyek ellenére a tűzoltók is akkumulátoros hibridekkel és elektromos járművekkel indulnak bevetésre. Márpedig a 10-30 tonnás járművek villanymotorjainak táplálásához igen csak méretes energiaforrások kellenek. A tűzoltók nem férlek attól, ha egy akkukkal megpakolt autó tűzbe jön: a Rosenbauer nyáron mutatta be a világ legnagyobb tűzoltó seregszemléjén, a frankfurti Interschutzon repülőtéri gyors-beavatkozó ezer kilowattos Pantherjének elektromos változatát, melynek akkupakkja 25 perc alatt feltölthető.

A Párduc sorozatgyártása biztosra vehető, mert a nemzetközi repülőszervezetek (IATA, ACI, ICAO) kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2050-ig minden földi járművet nullemissziósra cserélnek, több repülőtér önként húsz évvel előbbre hozta vállalását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....