villanyautók

Nagyobb bajt okoznak a villanyautók, mint gondolták

2024.03.25.

Az elmúlt évtizedben az autógyártók által a járművek tömegének csökkentésében elért eredmények a villanyautók megjelenésével úgy foszlottak szerte, mint a pókháló az esőben. A több tonnás gépek veszélyeztetik a biztonságot és jobban szennyezik a környezetet elvártnál.

Az elektromos autók túlsúlyosak és eltörlik az elmúlt évtizedben az autógyártók által elért tömegcsökkentési eredményeket. Ebben a több száz kilométer hatótávolsághoz szükséges nehéz akkumulátorok a bűnösök. A GMC Hummer EV pickup és SUV 246 kilowattórás akkumulátorcsomagja 1,3 tonnát nyom mindössze pár kilóval könnyebb, mint a nálunk is népszerű, 2019-ben a piacról kivont Chevrolet Cruze kompakt autó üres tömege. A villanyautók átlagos tömege 20-30 százalékkal nehezebb, mint a belső égésű motorral hajtott, hasonló méretű járműveké. A többlettömeg nagy része a nagy, nehéz akkumulátorok miatt van.

Régen minden könnyebb volt?

A 2012-es acélvázas F-150 SuperCrew 4x4 pickup üres tömege 2,6 tonna. Ezt 2015-ben alumíniumvázas változat váltotta le, amivel nagyjából 3-3,5 mázsát takarítottak meg. A mai elektromos F-150 Lightning SuperCrew tömege az akkumulátorcsomagtól függően 2,7 és 3,2 tonna közötti, ami jelentősen több, mint az acélvázas pickup tömege. És még nem is a Fordé a legnehezebb villanyautó.

Ford F-150 Lightning

A GMC Hummer pickup és SUV vezeti a ligát 4 tonna feletti üres tömegével, amely majdnem 9 mázsával múlja felül a gigantikus méretű és tömegű, filmekből ismert eredeti dízelüzemű Hummer H1-est. A General Motors által gyártott elektromos Chevrolet Silverado, GMC Sierra és Cadillac Escalade modellek mind a Hummer alapjain osztoznak, így szintén nagyon nehezek, átlagban 3,8 tonnát nyomnak.

Az elektromos motorok hatalmas ereje és brutális nyomatéka lehetővé teszi, hogy a villanyautókat könnyebbnek érezzük, mint amilyenek valójában. De a hozzáadott kilók korlátozzák a hatótávolságot és biztonsági aggályokat vetnek fel.

Az amerikai National Bureau of Economic Research szervezet tanulmánya megállapította, hogy 1000 kiló plusz 47 százalékkal növeli a halálos balesetek esélyét. Más tanulmányok szerint a nehéz EV-k növelik a környezetszennyezést azáltal, hogy a gumiabroncsok apró gumirészecskéket bocsátanak ki magukból. Amerikai szakértők szerint az EV-k tömegének csökkentése sokkal nehezebb dió, mint a belső égésű motoros járművek fogyókúrája. A legtöbb villanyautó már most is tartalmaz alumínium karosszériaelemeket és más könnyű anyagokat, ami korlátozza a további csökkentés lehetőségeit.

Hummer EV

"Ez egy ördögi kör" - mondta Sam Abuelsamid, az amerikai Guidehouse Insights e-mobilitási elemzője az Automtive Newsnak. "Ha egy jármű 4 tonnás, akkor a 3 tonnás járművel szemben nagyobb féktárcsákat és féknyergeket kell szerelni. A jármű tömegének növekedésével nehezebb kerekekre és gumiabroncsokra is szükség van."

Első a biztonság

A nehéz akkumulátorok mellett a villanyautók azért is híznak, mert a szakértők szerint túltervezték őket a biztonság érdekében. "Senki sem akarja, hogy tűzben égjen meg és senki sem akar olyan járművet, amely nem ütközésbiztos" - mondta Sandy Munro, a detroiti járműipari szakértő az Automotive Newsnak. "A mérnökök túltolják a biztonságra való felkészítését az autóknak, és mindezt azért teszik, hogy ha valami baj történik, akkor ne kerüljenek életveszélybe az utasok, pedig a sofőrök képzésére is kellene figyelni."

Egy évtizeddel ezelőtt az autógyártók dollármilliárdokat fektettek a járművek tömegének csökkentésébe, hogy autóik megfeleljenek az egyre szigorodó üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A Ford története legnagyobb hajtáslánc-beruházását hajtotta végre, amikor a nagyobb hengerűrtartalmú motorok helyettesítésére bevezette az EcoBoost turbófeltöltős motorcsaládot. Sok más autógyártó is ugyanezt tette, illetve használni kezdték a drága alumínium karosszériaelemeket, valamint a még drágább, de még könnyebb szénszálból és magnéziumból készült szerkezeti elemeket.

BMW

A General Motors (GM) úgy csökkentett tömeget, hogy vegyes anyagú gyártási stratégiát vezetett be és a legkönnyebb, legnagyobb szakítószilárdságú fémeket stratégiai helyeken alkalmazta számos legnagyobb járművében. A BMW és a Toyota főként a karbontechnológiákra fókuszált. Szinte minden autógyártó a 3D nyomtatáshoz fordult a könnyű alkatrészek tervezése érdekében.

Az önvezetés kövérít

De nem csak az akkumulátorok tömege miatt szaladnak fel a kilók. Az automatizált vezetést lehetővé tevő fejlett elektronika, a lidar, a radar, a kamerák, az érzékelők és az ezeket működtető számítógépek is hozzájárultak ehhez. A több képernyő, a két és három elektromos motor és az összkerékhajtási rendszerek szintén kilókat adnak hozzá.

"Ha megnézzük a villanyautók gördeszkaszerű alvázát és hunyorítunk, akkor ezek a kocsik úgy néznek ki, mint egy vázra épített cilinder" - mondta. "Nem sok mindent tehetünk a súlycsökkentés érdekében, ha egy gördeszkára építünk, amelynek elég nagy szerkezeti integritással kell rendelkeznie, mert az viszi a terhelést." A legnagyobb lehetőség az EV-k súlyának csökkentésére az akkumulátorokban és az azokat befogadó acél vagy vastag alumínium burkolatokban rejlik.

Royston Jones, az Altair Engineering technológiai igazgatója szerint az akkumulátorok kémiai összetételének és a burkolat csomagolásának javítása csökkenteni fogja a tömeget. Szerinte idővel az EV-k karosszériája, vagyis vázszerkezete is kevesebbet nyomhat. Jones szerint az autógyártók a komolyabb tömegcsökkentést akkor fogják véghez vinni, amikor már pontosabb képet kapnak arról, hogy a villanyautók hogyan viselkednek a valós balesetekben, és amint eleget tanulmányozták, hogy a fogyasztók miként használják őket.

Akkumulátor tervezési lehetőségek

"Szerintem még hosszú út áll előttünk a tervezés optimalizálásáig, ahol a teljes szerkezetet figyelembe vesszük" - mondta. Legalább egy autógyártó már el is kezdte ezt a folyamatot. A Tesla Model Y egyes konfigurációinál az akkumulátorház teteje egyben az üléseket rögzítő padlólemez is. A legtöbb más elektromos járműnél az akkumulátorház egy komplett egység a padlólemez alatt. De maguk az akkumulátorcellák azok, amelyekkel a fogyókúrát el lehet kezdeni. A legtöbb mai elektromos járműben a cellák egymástól távol vannak elhelyezve, hogy csökkentsék a tűzveszélyt, ha az egyik cella túlmelegedne, vagy ha az akkumulátorház megsérülne egy ütközés során. Ha az autógyártók biztonságosan közelebb tudnák egymáshoz pakolni a cellákat, akkor a hatótávolság csökkenése nélkül tudnák csökkenteni és könnyíteni a csomag méretét. "Ha kinyitjuk a jelenlegi akkumulátorcsomagokat, azt látjuk, hogy egy doboz van a dobozban, a belső dobozban pedig cellák vannak" - mondta Abuelsamid. "Ennek a moduláris felépítésnek az a hátránya, hogy sok a felesleges hely."

Mercedes-Benz Kecskemét

A lítium-vas-foszfát az egyik olyan akkumulátorkémia, amely képes csökkenteni az elpazarolt helyet. Ezek a cellák nem könnyebbek, mint a mai lítium-ion cellák, de sokkal kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre és az összeomlás okozta tüzekre. A lítium-vas-foszfát használatával a cellákat sűrűbben lehetne elhelyezni, a hűtőrendszerek pedig kisebbek lennének, így a burkolatok tömege is csökkenhetne.

A michigani Our Next Energy startup cég olyan lítium-vas-foszfát cellákat fejleszt elektromos autók számára, amelyeket könnyű szénszálas burkolatokba lehetne csomagolni anélkül, hogy ez a biztonságot befolyásolná - nyilatkozta Sam Haberl, a cég autóipari üzletfejlesztésért felelős alelnöke. Maguk a cellák is szerepet játszanak a szerkezeti merevségben, mert tömörített méhsejtként építik meg, amely magának a csomagnak a szilárdságát hozza létre, és amely minimalizálja a többi anyag szükségességét. A vállalatnak szerződése van többek mellett a BMW-vel is.

A villanyautók tömegének egy másik következménye a környezeti terhelés növekedése. Az autók környezeti lábnyoma nő, mert az autógyártók több nyersanyagot használnak fel például a nagyobb gumiabroncsokhoz és a nagyobb fékekhez. Ned Curic, a Stellantis technológiai vezetője az Automotive News Europe-nak elmondta, hogy a helyzet "nem jó a környezetnek, nem jó az erőforrásoknak, nem jó a hatékonyságnak". "Engem frusztrál" - tette hozzá - "hogy minden autónk nehezebb, így drágább. Ezek a plusz költségek pedig egyre nehezebben fizethetők meg a középosztály számára".

Néhány népszerű villanyautó tömege:

Volkswagen eUp! 32,3 kWh 1160 kilogramm

Nissan Leaf e+ 1681 kg

Kia EV6 77 kWh AWD 2015 kg

Skoda Enyaq iV 80 - 2042 kg

Tesla Model S Plaid 100 kWh 2162 kg

Volvo XC40 Recharge Twin Motor 78 kWh AWD 2113 kg

Lexus RZ 450e 71,4 kWh 2130 kg

Volkswagen ID.4 GTX 2199 kg

Audi Q4 e-tron 50 - 2210 kg

BMW i4 M50 - 2215 kg

Porsche Taycan GTS Performance Plus 93,4 kWh 2228 kg

Ford Mustang Mach-E 98,7 kWh AWD 2273 kg

Nissan Ariya 90,0 kWh e-4orce 2300 kg

Volkswagen ID. Buzz 2396 kg

Cadillac Lyric 2520 kg

BMW i7 xDrive60 101,7 kWh 2640 kg

Mercedes-Benz EQS 580 SUV 108,4 kWh 4Matic 2735 kg

Ford F-150 Lightning Platinum 4WD SuperCrew 3125 kg

Chevrolet Silverado EV 4WT 3855 kg

GMC Hummer EV Pickup 4110 kg

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....