Bemutató

Nagy fiesta lesz az új Fiesta?

2017.09.15.

Milyen a női autó? Hát olyan, ahogy a gyártók pozícionálják. Így tett legutóbb a Ford is az átfazonírozott Fiestával – piacbevezető kampányában kifejezetten „városi, trendérzékeny hölgyek” kocsijaként hirdeti a legújabb nemzedéket. A magyarországi debütálás minapi sajtónyitányán a Fiesta nagykövetének megnyert Dobó Kata színésznő is hosszan lelkesedett a kisautó nőiesnek hirdetett erényeiért, ám a választékból ítélve a férfiak sem maradnak hátrányban: a Fiestából lesz macsós izomautó és terepes crossover is.

A márka már négy évtizede van a piacon, a most bemutatott sorozat a nyolcadik nemzedék. Tavaly az európai piacokon eladtak belőle vagy 300 ezret, több helyütt az értékesítési listák élenjárói közé tartozik, hevesen rivalizálva a zsúfolt B-szegmens többi nagymenőjével, mindenekelőtt a VW Polo, Toyota Yaris, Peugeot 208, Opel Corsa, a Citroen C3, vagy a Suzuki Swift típussal. A Ford azonban most elérkezettnek látta, hogy tovább erősítse a Fiesta versenyképességét. Miután a döntően városi furikázásra használt szupermini-kategóriában már nem igen lehet villogni méret-és teljesítménynöveléssel, az angolszász multi más utat választott: inkább a választék és a kivitel bővítésével akar új vevőkre szert tenni, s ilyen formán elhúzni a versenytársak előtt. Még nyitott kérdés, hogyan jön be ez a stratégia, mindenesetre a Ford nemrégiben megtartott budapesti sajtótájékoztatóján úgy fogalmaztak, hogy a személyre szabhatóság jegyében már 20 ezer féle változatban – vagyis az elődmodellnél kétszer többféleképpen – lehet majd rendelni Fiestát.

Bár maradt a divatos karosszéria-ékforma és a főegységek konstrukciója sem igen változott, akad azért több műszaki- és marketing-innováció. Így mindenekelőtt az, hogy a nem is oly rég még spártai kivitelű kiskocsi ma már nagyautósan felturbózható. Az alapkivitel négyféle, de már itt is elérhető a prémiumokkal vetekedő Vignale felszereltség. Beígérték, hogy jövőre jön a 200 lóerős új ST típus, és Active néven lesz majd szabadidős suv változat is. A maga nemében ez lesz az első Active, amelyet aztán a többi modellcsaládban is meghonosítanak. A motorháztető alatt a Ford többszörösen díjazott, egyliteres, háromhengeres turbómotorja gurgulázhat, 140 lóerősen is, és a jól ismert másfél literes TDCI motorok közül a 85 lóerős már alig 3 liter feletti fogyasztást ígér. Ez önmagában mutatja, hogy a világszerte tapasztalható ellenérzések dacára a gázolajosak étvágytalansága változatlanul fontos vásárlói érték.

Ám a sűrűn emlegetett személyre szabhatóságban az igazi nóvum az eddig csak a nagyobb járműkategóriákban alkalmazott vezetést-támogató rendszerek sokfélesége. A Ford tájékoztatójából kitűnik, hogy a Fiestában két kamera, három radar és 12 ultrahangos érzékelő körbe-körbe, 360 fokban tudja szemmel tartani a kiskocsi környezetét, ráadásul ellát 130 méterre előre is. Mindennek eredményeként a Fiesta az első Ford, amelyben megjelent a gyalogosészlelővel kiegészített ütközésfigyelmeztető: a fényszóróból kibocsátott fény segítségével még éjszaka is képes felfedezni az autó előtti útszakaszon vagy annak közelében tartózkodó gyalogosokat. A mini-kategóriában újszerűnek mondható a merőleges irányú funkcióval kiegészített parkoló-asszisztens. Miközben a kocsi a járdaszegéllyel párhuzamosan, vagy arra merőlegesen manőverezve be tud állni a kiválasztott parkolóhelyre – új funkcióként – automatikusan fékez is, ha a vezető nem reagál a rendszer utasításaira. Emellé még rendelhető kiállássegítő: amikor a kocsi kiáll a párhuzamos parkolóhelyről, kormányoz magától, a vezetőnek csak a féket és a gázt kell adagolnia.

Dobó Kata és Györke Orsolya

Nem kérdés, hogy a sok okosság remek dolog, a személyre szabhatóságnak csupán az a szépséghibája, hogy a Ford – versenytársaihoz hasonlóan – nem szívbajos, keményen megkéri árát. Az alap-Fiesta valamivel 4 millió forint felett startol, de a magasabb felszereltségi szinteken az ár jóval 5 millió fölé is felkúszik. És ebben még nincs benne az extrák hosszú sora! A Ford követve a prémiumgyártók példáját hosszú listákon kínálja az opciókat – vagyonokért. Lehet rendelni nyitható panorámatetőt több mint 200 ezerért, B&O hangrendszert 675 wattos erősítővel, 10 hangszóróval, amely koncerthangzásban szólaltathatja meg a CD, USB vagy a mobilról lejátszható zenetartalmakat. Ez utóbbiért közel 300 ezer forintot kell leperkálni, az előbb említett parkoló-asszisztensért pedig 160 ezer forintot kérnek. Mindez azért is figyelemreméltó, mert a B-szegmensben az alacsonyabb árfekvés is fontos vásárlói szempontnak számított. A fogyasztói szokások azonban változnak, legalábbis a Ford azt állítja, hogy vevőik hajlandók mélyebben a zsebükbe nyúlni, mostanában egyre nagyobb számban a gazdagabb felszereltségű kiviteleket részesítik előnyben.

Az új kiskocsit beharangozó sajtótájékoztatón a Ford szuperminijét női autóként vezették elő. Ennek bizonyságául többi között elmondták, hogy a fejlesztők figyelme kiterjedt a színek és szagok elemzésére, nem is részletezve a formatervezés vagy a kocsibelső aprólékos kimunkálását. A fejlesztések során vizsgálták, vajon a fűthető, bőrborítású kormány ellenáll-e a vezető kezére kent krémeknek, s a bőrüléseket is úgy tervezték, hogy a kilöttyent kávé, vagy farmernadrágból beléjük dörzsölődő festék ne okozzon kárt, elszíneződést. A hírverésben megszólalt a Fiesta nagykövetének megnyert Dobó Kata színésznő is, aki elárulta: neki már hosszú évek óta a Fiesta az eszményi négykerekű. Így aztán a Ford reményei szerint itthon is újakkal bővül majd a vevőkör, miközben minden bizonnyal abban is bíznak, hogy kitartanak az olcsóságot preferáló régiek – nők és férfiak egyaránt.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....