Mercedes

Múltidéző tanulmányautót villantott a Mercedes

2023.07.04.

A Vision One-Eleven a 60-as és 70-es években használt C 111-es kísérleti autók modern újraértelmezése, ezúttal elektromos hajtással.

A két generációt megért, 16 példányban gyártott C 111-es kísérleti járművekkel annak idején a forradalmi Wankel- és turbódízel-motorokat tesztelte a Mercedes. Emellett ezek a prototípusok szolgáltak a könnyű, polimer alapú karosszériák tesztelésére is. A rendkívül áramvonalas középmotoros sportautókat koruk formatervezési ikonjainak tekintik, nem utolsósorban jellegzetes sirályszárnyas ajtajaik és narancs-fekete fényezésük miatt.

A modern változat

A 4600 mm hosszú és mindössze 1170 mm magas Mercedes-Benz Vision One-Eleven tanulmányautó a One-Bow formanyelv szerint készült, hasonlóan a piacon lévő EQE és EQS modellekhez. Ez azt jelenti, hogy az alacsonyan húzódó orr-résztől az izmos hátsó részekig egyetlen sima ívet ír le a karosszéria felső része. A fényviszonyoktól függően változó réz-narancs fényezés félreérthetetlenül utal a régi C 111 jellegzetes színére anélkül, hogy egy az egyben átvenné azt.

 

Az oldalnézet további figyelemre méltó elemei a hatalmas, 22 colos felnik, a süllyesztett sirályszárnyas ajtók és a kívülről átlátszatlan, pixelmintával álcázott oldalablakok. A kerékdizájn erőteljesen strukturált elemeket tartalmaz, amelyek egy villanymotor tekercselését idézik – ez egyértelműen utal a Vision One-Eleven tisztán elektromos hajtásláncára. De az sem átlagos, hogy a kerekek belső felületén kör alakú világítóelemek találhatók. Feltűnő kontrasztot jelentenek a fényezéssel a matt fekete színű, nagyon alacsonyan húzódó első és hátsó szoknyák, amelyek a C 111 karosszériájának feketére fényezett alsó részére utalnak.

A Vision One-Eleven frontrésze is erőteljesen emlékeztet a C 111-re. Részleteiben azonban szembetűnők a különbségek: az egyik példa a jellegzetes orr-rész, amely mindkét járművön egy-egy alacsonyan fekvő, téglalap alakú elem, jobb és bal oldalon lekerekített végekkel. A C 111 esetében ez egy zárt, méhsejt szerkezetű műanyag elem, kerek ködfényszórókkal felszerelve, és a Vision One-Eleven megfelelő része első pillantásra nagyon hasonlónak tűnik. Közelebbről szemügyre véve azonban kiderül, hogy a panel egy rugalmas külső kijelző 3D-s pixeles megjelenítéssel, amely képes üzeneteket közvetíteni a többi közlekedő felé.

A tanulmányautó hátulját az óriási diffúzor uralja. Felette egy széles kijelző húzódik, amely az orr-részen lévő másik kijelző formáját idézi, és a piros hátsó lámpáknál is ugyanaz a pixeles struktúra jelenik meg, mint elöl.

Még egy szupersportautóban sem volt ennyi hely

Verseny üzemmódban, a háttámla felhajtásával és a kompakt, vezetőorientált érintőképernyővel a belső tér egy minimalista vezetési gépezeté válik. Ezzel szemben lounge üzemmódban az ülések hátradőlnek, teljesen integrálódnak a belső szoborszerű kialakításába, amely a küszöböket, a középső alagutat és a csomagteret egy egységbe olvasztja, szellős térkoncepciót hozva létre. A rövid utasterű benzines középmotoros sportautókkal ellentétben – kihasználva az elektromotorok kompakt méreteit – a belső teret hátrafelé jócskán meghosszabbították, bár üléseket azért nem tettek ide.

Futurisztikus és fényűző környezet kontraszt színekkel

Az olyan nagy felületeket, mint a műszerfal, ízléses fehér szövetkárpitozással látták el, amelynek méhsejtes szerkezete 100 százalékban újrahasznosított poliészterből készült. Más elemek, például a küszöbökön és a középkonzolon lévő kartámaszok, valamint a nagyméretű hátsó szélvédő alatti hátsó csomagtartó polc élénk narancssárga bőrrel vannak borítva. Polírozott alumíniumból készülnek a pedálok, a kormánykerék küllői és a kartámaszokba intarziaként beillesztett pántok.

A külsőhöz hasonlóan bent is az volt a feladat, hogy a kiegészítő funkciók számát a minimálisra csökkentsék. Jó példák erre az ülések, amelyek ezüst kárpitozású részeit süllyesztve integrálták a padlóba, ami egy Forma-1-es versenyautó ülésének benyomását kelti. A narancssárga négypontos biztonsági öv és a fényes csat tovább erősíti a sportos jelleget.

A belső tér egyetlen összetett eleme a bőrbevonatú kormánykerék, amely különböző funkcionális kezelőszervekkel és a legmodernebb érintésérzékeny elemekkel van felszerelve. Ezt egészíti ki a jobb oldalára szerelt, vezető felé fordított, nagyfelbontású érintőképernyő, amely minden lényeges információt megjelenít.

Kiterjesztett valóság javítja a felhasználói élményt

Kontrasztot alkot a modern belső térrel a műszerfal teljes szélességén átívelő pixeles kijelzője, amely az első és hátsó lámpasávok formáját veszi fel. A pixelstruktúra itt is szándékosan durva, ami a megjelenített információknak – például az aktuális sebességnek – merész megjelenést kölcsönöz.

Amint a vezető felveszi a Magic Leap 2 kiterjesztett valóság headsetet, a fizikai belső tér és a digitális felhasználói felület zökkenőmentes térbeli keveredése jön létre, gyakorlatilag az egész autó egy felhasználói felületté válik, amely két szinten működik: a műszerfalon elhelyezett és az autón belüli és kívüli környezetben elhelyezett információk szintjén.

Különleges villanymotorok hajtják

A brit Yasa cég hátul elhelyezett axiál fluxusos villanymotorjai és a Mercedes-AMG Forma-1-es részlege által kifejlesztett (folyadékhűtéses hengeres cellákat és új cellakémiát alkalmazó) akkumulátor révén Vision One-Eleven ízelítőt ad abból, hogyan képzeli a Mercedes a jövő elektromos sportautójának hajtásláncát. Bár a német gyártó nem közölt teljesítmény- vagy hatótávolság-adatot a koncepcióautójával kapcsolatban, de a sajtóanyag szerint „a hajtáslánc a teljesítmény és a hatékonyság új szintjére emelheti az elektromos mobilitást".

Jelenleg az axiál fluxusos motorokat a Mercedes és a 2021-ben felvásárolt leányvállalata, a Yasa fejleszti nagyüzemi gyártásra. Ezek a motorok amellett, hogy a jelenlegi radiális motoroknál nagyobb teljesítmény- és nyomatéksűrűséggel büszkélkedhetnek, keskeny kialakításuknak köszönhetően csak igen kis helyet foglalnak. Ráadásul az új villanymotorok súlya mindössze egyharmada a Mercedes jelenlegi EQ modellcsaládjában használt radiális fluxusú motorokénak.

A One-Eleven bemutatóján a Mercedes megerősítette, hogy a jövőbeli szériaautók axiális-fluxus motorjait a németországi Berlin-Marienfelde üzemében fogják gyártani.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..