kenőolajok

Motorkerékpárok különleges kenőanyagai

2016.01.19.

Látszólag az autókat hajtó konstrukciókhoz képest a motorkerékpár motorok sem támaszthatnak lényegesen eltérő igényeket a kenőanyagokkal szemben, azonban néhány specialitást nem árt figyelembe venni a megfelelő kenőanyag megválasztásakor.

Szerző: Bajók Gábor

Tekintsük át a leggyakrabban alkalmazott motorkerékpár motor konstrukciókat!

Jellemzően az autókénál kisebb hengerűrtartalmú egyhengeres, kéthengeres: „V”, Boxer, soros, illetve 3 vagy 4-hengeres: soros, és „V” henger elrendezésekkel találkozunk. Gyakori a „száraz karteres” kenés, amikor az olaj nem az olajteknőből, hanem egy külön tartályból indul számos igénybevétellel terhelt útjára.

Elterjedt megoldás, hogy a kenési rendszer az olajteknőből szállítja az olajat a kenési helyekre, azonban mindkét olajozási rendszerre igaz, hogy a felhasznált kenőanyag mennyisége lényegesen kisebb az autó motorokban használt mennyiségeknél.

Ráadásul ugyanaz az olaj működik közre a sebességváltásoknál, keni a váltó fogaskerekeit, illetve az olajfürdőben futó tengelykapcsolót is.

A motorok hűtése szempontjából tipikus a léghűtés alkalmazása, amikor a henger(eke)t csak a menetszél hűti, ugyanakkor a folyadékhűtés is elterjedt a nagyobb hengerűrtartalmú, nagyobb teljesítményű motorok esetében. Előfordul, hogy a léghűtést olajhűtővel kombinálva egy olyan köztes megoldás születik, amely esetében maga a kenőanyag egyben hűtőközegként is szolgál.

Léghűtéses motor

A legújabb teljesítménynövelő, illetve kipufogógáz utókezelő technológiák

Ahogyan az autóiparban, a motorkerékpár motor konstrukciók esetében is elterjedtek a „sokszelepes” megoldások, a hengerenként alkalmazott 3,4 vagy 5 szelep, a központi elektronika által optimalizált égési folyamat, speciális bevonatok alkalmazása a motorikus alkatrészeken, illetve ezek révén a motor belső súrlódás, felületi kopások csökkenése. Szintén terjedőben vannak az úgynevezett „start/stop” rendszerek, a katalizátorok alkalmazása, illetve az egyre növekvő olajcsere intervallumok, mely tényezők mind hatnak az alkalmazott kenőanyagok elvárt tulajdonságaira.

Folyadék hűtéses konstrukció

A robogók motorolajokkal szembeni követelményei eltérőek a motorkerékpárokétól, jellemzőjük a magas fordulatszám, minimális hűtés, gyakori indulás-megállás a városi forgalomban.

Nem véletlen, hogy a jelentősebb motorkerékpár kenőanyaggyártók kifejezetten a robogók számára fejlesztenek termék választékot: külön a négyütemű, a kétütemű motorokhoz, a kisköbcentis (50 köbcentiméteres), illetve a maxi robogókhoz.

Kombinált levegő/olaj hűtés

Gyakran maguk a motorosok is extrém követelményeket támasztanak motorkerékpárjukkal, vagyis az alkalmazott motorolajjal szemben. Elég, ha az utcai motorokkal vívott amatőr versenyzésre, a terepmotorozásra, a „streetfighter” bemutatókra, vagy akár csak a városi forgalomra gondolunk.

Szintén jellemző a szezonális használat, a téli időszakban a legtöbb motorkerékpár használaton kívül várja a tavaszt.

A szerteágazó és komplex elvárások összessége esetenként meglepő műszaki adatokat eredményez, például az autó motoroknál mért eredmények tükrében:

A motorkerékpár motorok liter teljesítménye gyakran eléri a 200 LE/liter szintet!

Utcai motorok esetében sem ritka a 16000 fordulat/perc motor fordulatszám!

A hengerben haladó dugattyú sebessége meghaladja a 30 m/s értéket (108 km/h), gyorsulása a 6000 G értéket!

Összességében nem túlzás azt állítani, hogy az utcai motorok autós mércével mérve, versenysport teljesítményre képesek.

Egy-egy motorkerékpár motor hengerűrtartalmától, működési, hűtési, használati módjától függően az alkalmazott kenőanyagnak speciális igényeket kell kielégítenie, mely csak egy széles minőségi és viszkozitás választékból lehetséges.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1016-an lépték át. - A....
2025.02.04
A centenáriumi évben az energiavállalat a jövő alakítására fókuszál. ..
2025.02.04
Izgalmas események az autók világából, háborúból, versenypályákról, titkos töréstesztekről,....
2025.02.04
A fővárosi közösségi közlekedés sohasem unalmas. Naponta több mint hárommillió utazás valósul meg a....
2025.02.04
„Ha egyetlen gyártó hibázik, akárcsak egyszer is, az a komplett ipart visszaveti évekkel” –....
2025.02.04
Felvette palettájára a Land Cruiser 250-est az Arctic Trucks. Az izlandi specialista által épített....
2025.02.04
Kompolt község polgármestere, Blahó László, valamint a helyi polgárőrség egyik tagja, Kiss Norbert....
2025.02.04
A japán hatóságok még mindig küzdenek egy 74 éves teherautó-sofőr kimentéséért, aki járművével....
2025.02.04
Ötvenhat Gidránnal erősödik Magyarország. Az ország elkötelezett a Gidrán harcjármű mellett,....
2025.02.04
A Volvo Cars januárban 50 820 autó globális eladásáról számolt be, ami 5 százalékos csökkenést....