kenőolajok
Szerző: Bajók Gábor
Tekintsük át a leggyakrabban alkalmazott motorkerékpár motor konstrukciókat!
Jellemzően az autókénál kisebb hengerűrtartalmú egyhengeres, kéthengeres: „V”, Boxer, soros, illetve 3 vagy 4-hengeres: soros, és „V” henger elrendezésekkel találkozunk. Gyakori a „száraz karteres” kenés, amikor az olaj nem az olajteknőből, hanem egy külön tartályból indul számos igénybevétellel terhelt útjára.
Elterjedt megoldás, hogy a kenési rendszer az olajteknőből szállítja az olajat a kenési helyekre, azonban mindkét olajozási rendszerre igaz, hogy a felhasznált kenőanyag mennyisége lényegesen kisebb az autó motorokban használt mennyiségeknél.
Ráadásul ugyanaz az olaj működik közre a sebességváltásoknál, keni a váltó fogaskerekeit, illetve az olajfürdőben futó tengelykapcsolót is.
A motorok hűtése szempontjából tipikus a léghűtés alkalmazása, amikor a henger(eke)t csak a menetszél hűti, ugyanakkor a folyadékhűtés is elterjedt a nagyobb hengerűrtartalmú, nagyobb teljesítményű motorok esetében. Előfordul, hogy a léghűtést olajhűtővel kombinálva egy olyan köztes megoldás születik, amely esetében maga a kenőanyag egyben hűtőközegként is szolgál.
Léghűtéses motor
A legújabb teljesítménynövelő, illetve kipufogógáz utókezelő technológiák
Ahogyan az autóiparban, a motorkerékpár motor konstrukciók esetében is elterjedtek a „sokszelepes” megoldások, a hengerenként alkalmazott 3,4 vagy 5 szelep, a központi elektronika által optimalizált égési folyamat, speciális bevonatok alkalmazása a motorikus alkatrészeken, illetve ezek révén a motor belső súrlódás, felületi kopások csökkenése. Szintén terjedőben vannak az úgynevezett „start/stop” rendszerek, a katalizátorok alkalmazása, illetve az egyre növekvő olajcsere intervallumok, mely tényezők mind hatnak az alkalmazott kenőanyagok elvárt tulajdonságaira.
Folyadék hűtéses konstrukció
A robogók motorolajokkal szembeni követelményei eltérőek a motorkerékpárokétól, jellemzőjük a magas fordulatszám, minimális hűtés, gyakori indulás-megállás a városi forgalomban.
Nem véletlen, hogy a jelentősebb motorkerékpár kenőanyaggyártók kifejezetten a robogók számára fejlesztenek termék választékot: külön a négyütemű, a kétütemű motorokhoz, a kisköbcentis (50 köbcentiméteres), illetve a maxi robogókhoz.
Kombinált levegő/olaj hűtés
Gyakran maguk a motorosok is extrém követelményeket támasztanak motorkerékpárjukkal, vagyis az alkalmazott motorolajjal szemben. Elég, ha az utcai motorokkal vívott amatőr versenyzésre, a terepmotorozásra, a „streetfighter” bemutatókra, vagy akár csak a városi forgalomra gondolunk.
Szintén jellemző a szezonális használat, a téli időszakban a legtöbb motorkerékpár használaton kívül várja a tavaszt.
A szerteágazó és komplex elvárások összessége esetenként meglepő műszaki adatokat eredményez, például az autó motoroknál mért eredmények tükrében:
A motorkerékpár motorok liter teljesítménye gyakran eléri a 200 LE/liter szintet!
Utcai motorok esetében sem ritka a 16000 fordulat/perc motor fordulatszám!
A hengerben haladó dugattyú sebessége meghaladja a 30 m/s értéket (108 km/h), gyorsulása a 6000 G értéket!
Összességében nem túlzás azt állítani, hogy az utcai motorok autós mércével mérve, versenysport teljesítményre képesek.
Egy-egy motorkerékpár motor hengerűrtartalmától, működési, hűtési, használati módjától függően az alkalmazott kenőanyagnak speciális igényeket kell kielégítenie, mely csak egy széles minőségi és viszkozitás választékból lehetséges.