üzemanyag
Külföldre mennek tankolni a román kamionosok (Képünk illusztráció)
Ismerős folyamat játszódott le a magyar autósoknak Romániában, ahol kevesebb bevétel folyik be az üzemanyag eladásából, mert a kormány április elsejével hét eurócenttel megemelte a termék jövedéki adóját. Ennek következtében a régió országai közül Romániában lett a legdrágább az üzemanyag. Az adóemelés azonban nem hozta a kormány által várt eredményt. A drágulás miatt ugyanis csökkent a fogyasztás, a nagy fuvarozó cégek járművei nem Romániában, hanem a környező országokban tankolnak.
A nemzetközi fuvarozásban részt vevő cégek minden további nélkül megtehetik, hogy útjuk során az érintett országok közül abban tankoljanak, ahol az a legkedvezőbb. Például a Görögországból Németországba tartó szállítmány akár féltucatnyi ország árai közül választhatja ki a legolcsóbbat. Ausztriában legalább egy tonnányi üzemanyagot tankolunk minden alkalommal – nyilatkozta az egyik bukaresti utasszállító cég vezetője, milyen módon próbálja a költségeket alacsonyan tartani. Svájcba szállítanak utasokat a román fővárosból, de az április elsejei jövedékiadó-emelés óta csak végszükség esetén használják a román benzinkutakat. Így minden egyes Svájc–Románia útvonalon legalább száz eurót tudnak megspórolni.
Ausztriában a legolcsóbb az üzemanyag, ezért ott tankolnak, az így megspórolt összeg megegyezik két utas jegyének az árával – mondta Radu Gheorghe cégvezető a Híradó.hu-nak. A román statisztikai hivatal adatai szerint a megszorítás bevezetése után egy hónap alatt 16 százalékkal csökkent az üzemanyag-eladásból származó bevétel. A Román Közúti Szállítók Szövetsége és a szakértők korábban figyelmeztették a kormányt arra, hogy ha drágul az üzemanyag, a szállító cégek, ha csak tehetik, külföldön tankolnak. A román fuvarozók példaként emlegették a magyar kereskedelmi gázolaj intézményét, amely hatásosan tartja Magyarországon a fuvarozók üzemanyagra szánt pénzét bevezetése, 2011 eleje óta.
A kedvezmény mértéke 17 forint, de ezt nem a kutak áraiból kell levonni. A képlet ennél jóval bonyolultabb – mondta lapunk kérdésére Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. A nagy nemzetközi fuvarozó vállalkozások nagykereskedőként vásárolják az üzemanyagot, egyedileg kialkudott áron. A kisebbek is megállapodást kötnek egy-egy olajvállalattal, és bármely országban tankolnak, az érintett kúthálózatot veszik igénybe. A kisvállalkozások is hozzájuthatnak a nagy forgalom generálta kedvező árakhoz, ha csatlakoznak valamelyik érdekképviselet szolgáltatásához.
Ezek között van egy-egy olajcéghez, kúthálózathoz kötődő, jellemzően plasztikkártyás szolgáltatás, és vannak német, kútfüggetlen diszkontrendszerek is. Ezek közös vonása – mondta Karmos Gábor –, hogy a fuvarozók az olajvállalat aznapi listaárán vásárolnak, azaz nem a kiskereskedelmi gázolajár szerint. Vagyis egy-egy adóemelés nem forgatja fel fenekestől a vállalkozások költségviszonyait – tette hozzá a főtitkár.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet június 16-i számában