járműtörténelem

Morzsák az Autó-Motor régi számaiból: ma már mosolygunk rajta 2. rész

2023.07.08.

A szocialista hétköznapokban a nők kedvenc olvasmánya a „Fürge újak” volt. A férfiak a hetente megjelenő „Autó-Motor” betűit falták. Ha már az autót nem tudták megfizetni, az autócsodák fotóin csorgatták a nyálukat (nem voltak szexlapok). Szemezgetünk a mai szemmel már már vicces és tanulságos történetekből, a korszak közlekedéséről.     

Szerző: Bánffi Tibor

Az autós szaklapok szinte egyidősek az autók megjelenésével. Sorozatunkban bekukkantunk az autó fejlődését kísérő írásokba. Ezúttal a 90 évvel ezelőtt megjelent cikkekből szemezgetünk.

Az Autó Motor VI. évfolyam 1. számából 1934. január 15.

Autó Motor 8. évfolyam 1.szám 1936. január 15.

EZ LESZ A NÉMET VOLKSWAGEN? (Járay Pál, Ganz József 1933 Standard Superior, Barényi Béla, Tatra Ledvinka)

A tavalyi berlini kiállítás megnyitása alkalmával Hitler kancellár nagyszabású beszédben tett hitet az automobil mellett:

- Szükség van olcsó, megbízható, szerény, mindenki által elérhető automobilra - mondotta többek között - az úgynevezett népautóra. A német tervező mérnökök már elkészültek a konstrukció körvonalazásával.

Hitler kancellár érdekes bejelentése kapcsán különös figyelmet érdemel az a szabadalom, melyet Porsche dr., a világhírű konstruktőr, az Auto-Union versenykocsik és rengeteg sikeres túra- és sportkocsi szülőapja váltott ki az elmúlt hetekben. Porsche új, szabadalmazott konstrukciója az egyszerűség és az olcsó előállítás jegyében született meg. mondhatni magán viseli a több százezres szériák bélyegét a háttérben, jogosult tehát a beavatottak véleménye, akik szerint Porsche szabadalmában a már tavaly bejelentett Volkswagent, illetve annak körvonalait vélik felfedezni. Hivatalos bejelentés még nem hangzott el. Korai is volna, hiszen, ha valóban motorkerékpár árban akarják kihozni a népautót, ehhez legalább negyedmilliós szériára van szükség. Ehhez pedig legalább két évi előkészület kell. fel kell építeni a munkagépek százait, egymásba kell illeszteni a hatalmas szervezet számlálhatatlan fogaskerekeit, amihez rengeteg munka és idő kell. A tervek szerint a népautót nem egyetlen gyár állítaná elő, hanem a vezető német gyárak osztanák meg egymás között az egyes részek gyártását - 1938 előtt aligha kerülhet rendszám a németeknek Volkswagenjére.

Porsche szabadalma egész patentkomplexumot ölel fel. Különféle megoldásokban tárja fel elgondolását, a különféle megoldások azonban csak kivitelben és részletekben különböznek egymástól, a konstrukciók műszaki vonalvezetése egyetlen gondolatot juttat érvényre: minél olcsóbb, minél egyszerűbb, de minél megbízhatóbb megoldást találni.

Központi szekrényalváz

 Az új Porsche-konstrukció alváza igen érdekes megoldás: két préselt acéllemez idomdarabból áll, amely összeillesztve nagy merevségű központi szekrényvázat alkot. Kétoldalt három-három kereszttartót találunk, melyek közé deszkapadló erősíthető, vagy pedig az alsó idomdarab képezhető ki acéllemez segítségével padlóvá. Az idomdarabok hátul felfelé irányuló villás alakot kapnak, melynek két szára között foglal helyet a transzmisszió. A motor hátul a sebességváltó mögött van elhelyezve. A szabadalmi leírásban a motor konstrukciója nincsen felemlítve, de beavatott forrásból úgy értesülünk, hogy Porsche háromhengeres csillagmotorra gondolt, melynek nemcsak gyártása olcsó, hanem tökéletes léghűtéses kivitelben is elkészíthető, amellett kiegyensúlyozottság és vibrációmentesség szempontjából felülmúlja a soros négyhengeres motort.

Független rugózás

A sebességváltó közvetlenül a motor előtt fekszik, a meghajtás a sebességváltó után visszafelé irányul és differenciál rendszeren, kardáncsuklókon át a hátsó kerekek féltengelyeire hat. A lengő féltengelyek csőben vannak tokozva, a kerekek egymástól teljesen függetlenül rugóznak, a fellépő csavaró erők korlátozására külön berendezés szolgál keskeny metszetű rugalmas karok segítségével. Az első kerekek is függetlenül rugózott megoldásúak, mind a négy kerek torziós rugózással van ellátva, a torziós rudak a menetiránnyal keresztben vannak elhelyezve. Porsche dr., mint alternatív megoldást csőalvázat is ír le szabadalmi bejelentésében. Végeredményben lényegtelen, hogy melyik megoldás nyeri el a babért, egyedül az lehet a döntő, hogy melyik megoldás mutatkozik egyforma műszaki kvalitások mellett olcsóbbnak a szériagyártás kalkulálása alkalmával. 

A feltaláló szerint, megoldásának fő erénye az, hogy a terhelés, valamint az útegyenetlenségek okozta lökések csak igen kis mértékben hatnak az alvázra. melyet így rendkívül könnyűre lehet méretezni, azért, mert a kis súly nem befolyásolja károsan a stabilitást. A könnyű súly anyag megtakarítást tesz lehetővé a gyártás során, üzemanyag megtakarítást az országúton, a kocsi aránylag kiskaliberű és takarékos motorral szerelve is mozgékony, jó hegymászó teljes négy személy terhelés mellett is. Porsche dr. hírek szerint, több mint egy érig dolgozott a terveken, minden kis porcikájuk alaposan át van gondolva, sőt, mondják, részletes kísérletek is történtek, melyek kielégítő eredménnyel jártak és mindenben igazolták a tervező feltevéseit és reményeit.

A szabadalmi leírásokból nem tűnik ki. milyen kormányszerkezetre gondolt a tervező. Kétségtelen, hogy ennek megoldása nem egyszerű feladat már csak azért sem, mert az alváz majdnem egészen kitölti a két első kerék közötti teret. Ha az új Porsche-konstrukció megoldásaiban frappáns és megdöbbentően egyszerű is, merőben szecessziósnak alig nevezhető. A minél kisebb súly és minél egyszerűbb megoldás,a minél olcsóbb ár és minél gazdaságosabb üzem, a minél teljesítőképesebb és minél megbízhatóbb üzem jeligéje alatt már igen sok német konstrukció látott napvilágot, elég talán utalni a népszerű kétütemű DKW-ra, melyekben ezek az erények felette tökéletes módon domborodnak ki.

Ez a Volkswagen?

Az egész világ autós közvéleménye fokozott érdeklődéssel lesi a német Volkswagenről érkező híreket, hiszen mindenkinek régi vágya a mindenki automobilja, mely a legszerényebb keresetűnek is lehetővé teszi a gépjármű beszerzését. A németek tervbe vették a kérdés megoldását és mint látjuk, nem telt el munkátlanul az elmúlt esztendő. Természetesen könnyelműség volna határozottan állítani, hogy Porsche dr. konstrukciójából fog megszületni a Volkswagen. Annyi bizonyos, hogy a világhírű konstruktőr új szabadalmai a Volkswagen problémáját akarják megoldani és így valószínű, hogy nem járnak messze az igazságtól azok, akik Porsche új kocsijában látják a német népautót. A közeljövő eldönti a nagy érdeklődéssel kísért kérdést, mely azonban egyelőre csak német viszonylatban időszerű. A tervek szerint ugyanis elsősorban a honi piacot akarják ellátni a németek népautóval és csak később gondolnak exportra. A német kereslet pedig olyan nagy, hogy talán hosszú évek fognak elmúlni addig, amíg az első Volkswagen tojásdad exportrendszámmal lépi át a német határt. A németek ugyanis tekintélyes exportot bonyolítanak le drágább konstrukciójú autókban, nem érdekük tehát az hogy saját maguknak támasszanak versenyt.

A világ legkisebb motorja

Az egyik philadelphiai cég megépítette a világ legkisebb repülőgépmotorját, mely mindössze 200 gramm súlyú és egy 37 cm-es propellert pörget. A ,,Brown-Baby“ motor természetesen modellrepülőgépek számára épült, melyeket ez ideig sűrített levegő vagy feszített gumiszalagok hajtottak. A kis motor európai bemutatása Dübendorlban Zürich repülőterén folyt le, ahol egy 2.45 m fesztávú. 1.75 m hosszú és 3.7 kg súlyú Schramme modellbe építve ejtette bámulatba nézőit. A 25x22 mm furatlöketű, kétütemű motor 6000 fordulatnál 1 5 lóerőt ad le. A motor súlya üzemanyaggal, gyújtótekerccsel. Kondenzátorral, 3 Voltos teleppel és propellerrel menetkész állapotban 025 gramm. A 2.5 cm hosszú gyújtógyertya súlya mindössze 8 gramm. Amerikában ezek a kis modellgépek 2500 méterig emelkednek, 80 km-es sebességet érnek el és speciális tankkal 90 km-es távot is berepülnek. Az időtartam rekordjuk 2 óra és 53 perc! Nem csodálatos? A gépet természetesen automatikus pilóta vezeti.

Nemrégiben volt negyedszázados évfordulója az első éjszakai repülésnek, melyet a repülés fejlesztésében oly nagy érdemeket szerzett francia pilóta-konstruktőr hajtott végre egy holdvilágos éjjelen... Mert holdvilág nélkül természetesen akkoriban elképzelhetetlen volt az éjszakai repülés, mely ma már holdvilág nélkül is majdnem olyan természetes, mint az éjszakai - alvás! Hát nem forog a föld?

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..