gázüzem

A miskolci gázbuszok jóval kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a dízeleknél

2016.04.25.

Miskolcon az autóbuszpark 75 darab, CNG-üzemű autóbusszal újult meg idén, ami mérföldkőnek számít a magyar gázüzemű közlekedésben. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) a PAN-LNG Project részeként, a gázüzemű közlekedés jövőjének megteremtése érdekében több rangos szervezettel, köztük a Közlekedéstudományi Intézettel is együttműködik. „Ennek az együttműködésnek köszönhetően lehetőség nyílt arra, hogy hazánkban első alkalommal, valós körülmények között mérhetővé váljon a károsanyag-kibocsátás. Az úgynevezett PEMS-műszerrel végrehajtott mérések igazolták a gázüzemhez fűzött reményeket” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Az MGKKE által vezetett PAN-LNG Project részeként a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Magyarországon első alkalommal helyezett üzembe olyan, úgynevezett PEMS-berendezést, amely menet közben folyamatosan képes a kibocsátott gázok összetételének és mennyiségének elemzésére. „Ezzel az eszközzel arra kerestük a választ Miskolcon, hogy vajon mekkora hatást érhetünk el egy tiszta gázüzemű autóbuszflotta üzembeállításával” – jegyezte meg a Domanovszky Henrik.

Gázüzemű vs. dízelüzemű busz

A Miskolcra érkezett 75 darabos CNG-s buszflotta, ugyanennyi dízelbuszt váltott ki, de a megyeszékhelyen továbbra is forgalomban vannak a 15 évnél fiatalabb, dízelüzemű autóbuszok. Az új gázbuszokkal történő összehasonlításra egy olyan, továbbra is tucatjával forgalomban közlekedő autóbusz típust bocsátott rendelkezésre a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), amely viszonylag fejlett, Euro IV-es dízel hajtáslánccal rendelkezik. Emellett részecskeszűrővel is fel van szerelve, ráadásul a gyártó és a jármű alapvető konstrukciója is azonos.

Kevesebb nitrogén-oxid

 A dízelmotor-gyártók még a közelmúltban ezt a részecskeszűrős összeállítást környezetbarát, tiszta technológiának állították be. „A valóság ezzel szemben az, hogy az ősszel kirobbant dízelbotrány messze nem alaptalan. A dízelüzemű személyautóknál bizonyított valós viszonyok között mért 10-40 szeres nitrogénoxid határérték-túllépés súlyos problémát jelenthet ezen vegyület az élővilágra mérgező, az épített környezetet pedig erodáló, szmogképző hatása miatt”– hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke. A három miskolci vonalon 90 utasnyi műterheléssel végzett, összehasonlító mérés során a gázüzemű autóbusz 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot (NOx) juttatott a levegőbe, mint a dízelmotoros változat.

Nem kormol, de továbbra is szennyez

A mérések igazolták, hogy bár a dízel autóbusz részecskeszűrője valóban megtette a hatását, - hiszen kormolásmentesen járja Miskolc utcáit -, ennek ellenére a dízel súlyosan rákkeltő hatása továbbra is érvényesül, mert a mérőberendezés finomszűrőjén hátra maradt részecskék mérete olyan kicsi, hogy azok akadály nélkül juthatnak a tüdőn keresztül a vérkeringésbe. „A gázmotornak ezzel szemben nincsen szüksége részecskeszűrőre, mivel a földgázban nincs olyan összetevő, amely az égés során koromfejlődéshez vezetne, így akár ötöd annyival kevesebb nanométernyi részecske kerül ki belőle, mint a dízelmotor után szerelt szűrőből” - hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik.

A 75 autóbusz Miskolcon várhatóan évi 4,25 millió kilométert fog megtenni. Ezek a járművek évente 66 tonnával kevesebbet nitrogén-oxidot (NO+NO2) juttatnak a város levegőjébe, ugyanennyi dízelbuszhoz képest.

Eredmények:

A Magyarországon először Miskolcon elvégzett méréssorozattal rengeteg gyakorlati tapasztalat és információ gyűlt össze mind a PEMS műszer használatát, mind a különböző üzemű autóbuszok környezetre gyakorolt hatását illetően. „A vizsgálatok eredményességéből kiindulva hasznos és szükséges a projektet folytatni az ország többi nagyvárosában és más típusú, más műszaki paraméterekkel rendelkező autóbuszokon. Hosszútávon megcélozandóak a közúti közlekedés más járműszegmensei, illetve a nem közúti alkalmazások is” – jelentette ki Szabados György, a KTI Központvezető, laboratóriumvezető munkatársa.

A mérésben résztvevő járművek

Dízelüzemű:            Neoplan 489 EURO IV (Vizsgálat ideje: 2016. március 21.-március 25.)

Gázüzemű:   MAN Lions City GL EURO VI (Vizsgálat ideje: 2016. március 29. – április 1.)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....
2025.02.09
2025 januárja általános növekedést hozott a használt autók piacán, ezzel párhuzamosan az átlagárak....
2025.02.09
A PlanAll Day – A tudatosság napja program látogatói egy olyan önismereti kalandban vehettek részt....
2025.02.09
A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti....
2025.02.09
A Mazda Motor Corporation megnyitotta a Mazda Trans Aoyama nevű, vadonatúj élményterét, amely a....