Cooper

Mini Cooper teszt: a fiatalság sava-borsa

2021.08.07.

Megújult a prémium kisautó-szegmens etalonja. Egy véletlen folytán még a hazai premier előtt kipróbálhattam a Mini háromajtós, 136 lóerős Cooper változatát. Úgy érzem, megfiatalodtam. 

 
mini6

Hogy néz ki?

Bár látszólag semmi sem változott a ráncfelvarrás során, a sajtóanyagot böngészve kiderülnek az újdonságok: új a frontrész és a hátsó lökhárító, alapfelszereltséghez tartoznak a LED-es első és hátsó fényszórók, utóbbiak megkapták a brit zászló motívumát, az oldalsó irányjelzők megújultak, világújdonság a színátmenetes tetőfényezés, újratervezték a szellőző rostélyokat, az utastéri felületek egy részét, valamint a kormánykereket, amely mostantól felárért fűthető. Elektromos a rögzítőfék, az aktív tempomat megállási és elindulási funkcióval gyarapodott. Az extrafelszereltségi opciók listája tovább bővült, új karosszériafényezési árnyalatokban választható a kisautó, és dömping van könnyűfém keréktárcsákból, utastéri burkolatokból.

mini7

A helyzetjelzőket az első lökhárító két szélén függőlegesen vágott légbeömlők helyettesítik, amelyek tovább optimalizálják a modellek aerodinamikáját. Az első lökhárító keresztmerevítő eleme, amely rendszámtábla-tartóként is funkcionál, immár nem fekete, hanem a karosszéria árnyalatában tetszeleg. A hátsó ködlámpák a lökhárítóban, keskeny LED-csíkokként világítanak, a tolatófény hagyományos izzós. A jellegzetes, kör alakú első fényszórók belső háza mostantól nem krómozott, hanem fekete színű, a tompított és a távolsági fényeket pedig egyaránt LED-ek állítják elő, fényes, tökéletes úttest-megvilágítást garantálva. A nappali menetfények és az irányjelzők funkcióját az első fényszórók karimáin körbefutó, változó színű fénycsík tölti be. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, adaptív LED-technológiás első fényszórók innovatív funkciói között a kanyarfények, a mátrix funkcióval dolgozó távolsági fények és a rosszidő-fényforrások is megtalálhatók. Kanyarodás közben egy kiegészítő fényforrás világítja meg automatikusan azt a területet, ahova az autó érkezni fog, 70 kilométer/órás sebesség fölött pedig a távolsági fények működését is automatikus fényvezérlés szabályozza. A távolsági fényt kibocsátó fényszóró éppen ezért négy önálló LED-technológiás egységből áll, amelyeket az automata egymástól függetlenül képes vezérelni. Ez a mátrix funkció teszi lehetővé a távolsági fények elvakítás-mentes használatát. Ha a Mini első kamerája szemből érkező vagy utolért autót érzékel, a fényszóró-vezérlés a helyét csupán tompított fénnyel világítja meg. A rosszidő-fényforrások gombnyomással aktiválhatók. Korlátozott látási viszonyok közepette – például ködben, intenzív esőben vagy hóban – a tompított fényszórók megvilágítási tartományát a kiegészítő kanyarfények is segíthetik.

mini8

A frissített Mini alapfelszereltségének mostantól a multifunkciós gombokkal ellátott, vadonatúj kialakítású, bőrözött sportkormány is része. Az audiorendszer, a telefon-kihangosítás, a hangvezérlés és a vezetést támogató rendszerek funkcióit kényelmesebb gombkialakítással érhetik el a vezetők.

mini1

Hogy megy?

Az 1,5 liter hengerűrtartalmú, háromhengeres benzinmotor 100 kW / 136 lóerő maximális teljesítménnyel szolgál, hangja elsőre igen tolakodó volt, de aztán megszoktam. A Trabi-hang szépen kisimul, ha megfelelő fordulatra kergetjük, néha még sportos morgást is felfedezni véltem. Opciós a hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltó. Ezzel a kisautó álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,1 másodperc alatt jut el, végsebessége 210 kilométer/óra. A menetdinamikai kapcsolót többnyire green, azaz takarékos állásban használtam, de még így is meglepett, hogy a közel hétszáz kilométeres tesztelés során 5,8 litert fogyasztott átlagban a kis Mini száz kilométerenként. Úgy, hogy közben a vezetés minden kilométerét élveztem. Néha túlzásba is vittem, remélem, nem kapott le a traffipax...

mini5

Milyen vezetni?

Egyetlen szóval: csodálatos. Minden benne eltöltött perc a fiatalság ígéretét adja és tömény vezetési élményt. Élénk vezethetőségét azonnali teljesítmény-leadás, precíz kormányozhatóság, erőteljes fékrendszer és típus-specifikus hangolású – 133 100 forint felárért akár adaptív - futómű-, illetve lengéscsillapító-technológia jellemzi. Mindegyik lengéscsillapítóban (adaptív futómű esetén) egy kiegészítő szelep gondoskodik arról, hogy pontosan ellensúlyozza az adott kerék megtapadásával hirtelen fellépő nyomást, az ellensúlyozás mértékét pedig 50-100 ezredmásodperc között képes a nyomáshoz állítani. A lengéscsillapítók ellensúlyozási mértéke a vezetési szituáció és az útviszonyok függvényében akár 50 százalékkal is csökkenthető. A technológia még egyenetlen útfelületeken is jelentős mértékben fokozza az utazás kényelmét és a modell pontos vezethetőségét, kanyarodás közben pedig még határon autózva is sportos úttartást garantál.

mini4

Mennyibe kerül?

A belépő Mini modell a tesztelt Cooper, amely manuális váltóval 6,75 millió forintért lehet a miénk. A képeken látható jól felszerelt, automatikus váltóval szerelt változatért 9 millió forintot is elkérnek.

Kép és szöveg: Biró Csongor

mini9
mini2

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....